Od 19 listopada w galerii Jeu de Paume w Paryżu trwa wystawa pt. „Zofia Rydet. Zapis, 1978-1990”. Ekspozycja poświęcona polskiej fotografik obejmuje jej prace z cyklu „Zapis socjologiczny”, które francuska publiczność będzie mogła oglądać do 28 maja 2017 roku.
Trwająca od 19 listopada w galerii Jeu de Paume w Paryżu wystawa Zofii Rydet ukazuje jej monumentalne prace z cyklu „Zapis socjologiczny”. Po raz pierwszy prezentowana była ona od września 2015 roku do stycznia 2016 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Serię „Zapis socjologiczny” autorka zaczęła tworzyć w 1978 roku i kontynuowała do śmierci w 1997 roku. W momencie powstawania pierwszych fotografii cyklu, stanowiących portret ludzkiej rodziny we wnętrzu, artystka miała 67 lat. Ze względu na fakt, iż zdjęcia robiła wszędzie, gdzie tylko się znalazła, projekt składa się na kilka tysięcy negatywów, w dużej mierze także niewykorzystanych.
Chociaż początkowy zarys koncepcji serii narodził się już w latach 60., pierwsze precyzyjne notatki autorki dotyczące prac nad „Zapisem socjologicznym” pochodzą z 1978 roku. Na trzon realizacji należących do serii złożyły się wizerunki mieszkańców wsi i miast zarówno polskich, jak i zagranicznych. Charakteryzujące się kompozycyjnym rygorem zdjęcia przedstawiają pojedyncze lub grupowe portrety ludzi uchwyconych na tle wybranej ściany z zachowaniem jak najszerszego obrazu wnętrza oraz jak największej głębi ostrości. Całość serii składa się z kilku mniejszych zestawów fotografii, takich, jak: „Obecność”, „Kobiety na progach”, „Zawody”, czy „Mit fotografii”.
O wyjątkowości „Zapisu socjologicznego” świadczy fakt, iż w momencie jego powstawania stanowił on zjawisko odosobnione w polskim środowisku fotografików, gdzie dominowali mężczyźni i tendencje konceptualne.
Urodzona w 1911 roku Zofia Rydet była absolwentką Szkoły Gospodarstwa Wiejskiego w Snopkowie na przedmieściach Lwowa. Fotografią zainteresowała się dopiero w latach 50. pod wpływem brata Tadeusza, autora pogłębionych psychologicznie portretów górali. Związana była z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. W swojej pracy Rydet inspirowała się fotografią reportażową, portretową, a także makrofotografią, czerpiąc z twórczości Zdzisława Beksińskiego oraz Jerzego Lewczyńskiego. Oprócz „Zapisu socjologicznego” stworzyła cykle: „Mały człowiek”, „Czas przemijania”, „Nieskończoność dalekich dróg”, „Suita śląska”. Jest również autorką fotograficznych kolaży.
Wystawę „Zofia Rydet. Zapis, 1978-1990” w galerii Jeu de Paume w Paryżu będzie można oglądać do 28 maja 2017 roku.
fot. (góra) Zofia Rydet, z cyklu Zapis socjologiczny, źródło: materiały prasowe galerii Jeu de Paume
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl