szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
STALOWA

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o ubezpieczaniu kolekcji sztuki

24.11.2016

Dla kolekcjonerów, Kolekcjonowanie

Coraz więcej osób docenia estetyczne walory eksponowania w domu dzieł swoich ulubionych twórców. Dużą rolę w upowszechnianiu praktyki kolekcjonowania sztuki odgrywają nowo powstałe działalności, których celem jest zapewnienie niskoprocentowych pożyczek na zakup prac artystycznych. Dla początkujących kolekcjonerów oraz okazjonalnych nabywców kupno pojedynczego dzieła nie naświetla problemów, jakie wiążą się z posiadaniem zbioru sztuki. Z pewnością mało który z nich myśli wówczas o ubezpieczaniu prac jako nieodłącznej części własnej kolekcji. Jednak co w przypadku uszkodzenia dzieła albo całkowitej jego straty? W związku z tym, chcielibyśmy zaprezentować Państwu kilka przydatnych faktów na temat ubezpieczania sztuki.

wystawa2Przede wszystkim kolekcjoner, który zdecyduje się na ubezpieczenie swojego dzieła powinien podjąć współpracę z profesjonalnym brokerem, który będzie w stanie wycenić sztukę oraz ustalić, jakiego typu ubezpieczenie będzie dla niej najbardziej odpowiednie. Z kolei rolą brokera jest nawiązanie kontaktu z firmą ubezpieczeniową i znalezienie oferty ubezpieczeniowej dopasowanej do potrzeb kolekcjonera. Niestety obecnie często popełnianym błędem jest nieodróżnianie funkcji przypisywanych brokerowi i firmie ubezpieczeniowej. Tymczasem ich praca, chociaż musi się wspólnie uzupełniać, polega na czymś zupełnie różnym. Podczas gdy firma umożliwia jedynie wykupienie ubezpieczenia, rolą brokera jest odnalezienie oferty, która idealnie sprosta wymaganiom kolekcjonera.

Istotną kwestią jest zgromadzenie wszelkiej dokumentacji związanej z zakupem dzieł. Broker bowiem, aby móc dokładnie oszacować wartość kolekcji, powinien otrzymać dostęp do całości archiwaliów. Niezbędny jest więc szczegółowe zestawienie nabytych prac wraz z ich opisem, a także informacje o cenach i datach ich kupna. Dlatego też należy pamiętać, że skrzętne archiwizowanie dokumentacji od początku tworzenia własnego zbioru dzieł artystycznych jest nieodłączną i niezwykle ważną częścią każdej kolekcji.

wystawa3

Pomimo iż większość pasjonatów sztuki ubezpiecza swoją kolekcję, część z nich wciąż uważa, że zwykłe ubezpieczenie domu jest dla nich wystarczające. Tymczasem, ponieważ nie zawiera ono szczegółów dotyczących zbioru sztuki, powinno stanowić jedynie dodatek do ubezpieczenia kolekcji. Wada zwykłego ubezpieczenia domu polega na tym, że zazwyczaj nie obejmuje ono dzieł zgromadzonych w kilku miejscach. Przeważnie nie zapewnia również ochrony w przypadku transportu prac. Ta ostatnia kwestia stanowi szczególny problem, ponieważ za każdym razem, gdy kolekcjoner przewozi swoje dzieła, na przykład w celach wystawienniczych, istnieje ryzyko jej uszkodzenia. Warto przy tym wiedzieć, że szkody spowodowane w czasie transportu są najpowszechniejszą przyczyną strat pieniężnych ponoszonych przez ubezpieczycieli zajmujących się sztuką.

Dlatego też najlepszym z możliwych rozwiązań jest ubezpieczanie wszelkich kolekcji, nawet tych zawierających niewiele dzieł lub złożonych z prac o niskiej randze rynkowej. Koszty ubezpieczenia zależne są od wielu czynników, takich, jak wartość kolekcji, jej rozmiary, a także miejsce, w którym jest przechowywana, wobec czego bardzo trudno jest je jednoznacznie określić. Wydaje się jednak, iż ubezpieczenie dzieł sztuki, w porównaniu z innymi rodzajami ubezpieczeń, można nabyć zazwyczaj w bardzo przystępnej cenie.

wystawa4

W przypadku poniesienia szkody kwestia wypłaty odszkodowania rozpatrywana jest przez firmę ubezpieczeniową w dwójnasób. Zgodnie z decyzją kolekcjonera, kwota rekompensaty może zostać ustalona z ubezpieczycielem, bądź stanowić po prostu obecną wycenę dzieła. Pasjonaci sztuki znacznie częściej wybierają jednak to pierwsze rozwiązanie, aby nie musieć określać dokładnej wartości pracy, która, zważywszy na dużą dynamikę rynku sztuki, może ulegać wzrostowi i spadkowi. Ważną kwestią jest jednak świadomość istnienia ograniczeń, zgodnie z którymi firma ubezpieczeniowa w razie szkody nie jest zobowiązania do zapłaty jakiejkolwiek sumy ponad określony przez siebie limit. Innymi słowy, jeśli kolekcja ubezpieczona jest na 10 milionów dolarów, zaś praca, której rynkowa wartość wzrosła do ponad 10 milionów dolarów zostanie uszkodzona, firma ubezpieczeniowa nie wypłaci kwoty większej niż całkowita suma ubezpieczenia, a więc 10 milionów dolarów.

Ostatnią bardzo istotną kwestią jest rzetelne sprawdzanie proweniencji nabywanej sztuki. Dlatego też przed zakupem jakiejkolwiek pracy należy się upewnić, że w jej dokumentacji nie występują żadne luki związane z prawem własności. Jeśli okazałoby się, że dzieło zostało na przykład zrabowane przez hitlerowców, w razie jego uszkodzenia lub straty kolekcjoner zazwyczaj nie może liczyć na odszkodowanie. Oczywiście istnieją specjalne ubezpieczenia, które pomijają w takich wypadkach kwestię pochodzenia, niemniej jednak nie zmienia to faktu, iż zawsze należy kupować prace o wiadomej proweniencji.

Katarzyna Zahorska 

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Jeden komentarz do “Wszystko, co powinieneś wiedzieć o ubezpieczaniu kolekcji sztuki”

  1. Mario

    Która firma Ubezpieczeniowa ma najatrakcyjniejszą ofertę dla kolekcjonera?

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rabort Rynek i Sztuka

Raport Rynek Sztuki 2016

Szósta edycja Raportu Rynek Sztuki, przygotowana przez redakcję największego serwisu dla kolekcjonerów i inwestorów – Rynekisztuka.pl

Zobacz więcej Pobierz (pdf)
MENU: