Na niedawno odbywającej się w paryskiej siedzibie Sotheby’s aukcji sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej został ustanowiony rekord sprzedażowy 2016 roku francuskiego rynku sztuki. Obraz Jamesa Ensora, bo o nim mowa, osiągnął cenę 7,4 milionów euro, stając się jednocześnie najdroższym dziełem artysty.
7 grudnia podczas licytacji sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej, odbywającej się w paryskim oddziale domu aukcyjnego Sotheby’s, praca prekursora ekspresjonizmu, belgijskiego malarza Jamesa Ensora, „Squelette arrêtant masques” („Kościotrupy aresztujące przebierańców”) z 1891 roku sprzedana została za kwotę 7,4 milionów euro (7,84 milionów dolarów), ustanawiając tym samym dwa rekordy – za najwyższą sprzedaż obrazu artysty oraz za najwyższą sprzedaż dzieła sztuki we Francji w bieżącym roku.
Zgodnie z relacją opublikowaną przez Sotheby’s, o pracę Jamesa Ensora ubiegało się 15 cenionych na świecie kolekcjonerów, natomiast cena obrazu niemal pięciokrotnie przekroczyła najwyższą jego estymację, wynoszącą pierwotnie 1,5 miliona euro.
James Ensor, belgijski malarz, grafik, pisarz i kompozytor, uchodzący za prekursora ekspresjonizmu, niemal całe swoje życie, za wyjątkiem 3 lat studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli, spędził w swoim rodzinnym mieście, Ostendzie. Początkowo zajmował się malowaniem pejzaży, wnętrz, martwych natur oraz portretów, utrzymanych w ciemnej kolorystyce, którą później, pod wpływem impresjonizmu, znacznie rozjaśnił. Około 1885 roku artysta wypracował swój unikalny, groteskowy styl obrazowania, w którym łączył elementy realistyczne z symbolicznymi i fantastycznymi. Częstymi bohaterami jego przedstawień były na przykład widma i szkielety. Wiele prac Ensora posiada wydźwięk satyryczny.
Dotychczasowym rekordem aukcyjnym belgijskiego twórcy było dzieło pt. „Les poissardes mélancoliques”, sprzedane za 6,97 milionów dolarów w nowojorskim Sotheby’s w listopadzie 2015 roku.
„Squelette arrêtant masques” odkryto niedawno w Ostend jako część prywatnej kolekcji wpływowej lokalnej rodziny. Niewielkich rozmiarów płótno, mierzące 33 na 35 centymetrów, przedstawia charakterystyczną dla Ensora scenę z udziałem kościotrupów i przebierańców. W treści dzieła silnie zarysowana jest ironiczna postawa wobec społecznych zjawisk oraz czarny humor.
Wzrost popularności Ensora na rynku sztuki zbiega się z dużą wystawą jego twórczości, którą publiczność może oglądać obecnie w Royal Academy of Arts w Londynie.
fot. (góra) James Ensor, Squelette arrêtant masques, 1891, źródło: Sotheby’s
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl