11 grudnia zakończyło się 32 Biennale w São Paulo – Incerteza Viva, które w tym roku zgromadziło ponad 900 tysięcy widzów, a więc największą ilość w przeciągu dekady. Wydarzenie koncentrujące się na pojęciu niepewności miało na celu odzwierciedlenie aktualnych warunków życia i związanych z tym, podejmowanych w sztuce współczesnej strategii.
Tegoroczne biennale przygotowywane było przez 23 miesiące od lutego 2015 roku, zaś w proces ten zaangażowani byli artyści, nauczyciele akademiccy i studenci, naukowcy. Zaprezentowane podczas wydarzenia prace poruszały najbardziej aktualne obecnie tematy, na przykład problem globalnego ocieplenia, utraty różnorodności biologicznej i kulturowej, rosnącej niestabilności politycznej i gospodarczej, a także podziału surowców naturalnych Ziemi. Inaugurowana 7 września 32 edycja biennale zaprezentowała prace 81 artystów z 33 krajów.
Luis Terepins, dyrektor Biennale w São Paulo, zauważył, iż współczesna sztuka coraz intensywniej przekształca się w pole służące badaniom, eksperymentom oraz debatom artystycznym. Na podstawie obserwacji poczynionych w trakcie wydarzenia odnotował także, że również dla publiczności dyskusje podejmowane z dziełami oraz refleksje płynące z obecnej działalności artystów wydają się posiadać nieocenioną wartość, zarówno kulturalną, jak i edukacyjną.
Organizowane od 1951 roku Biennale w São Paulo wzorowana jest na odbywającym się począwszy od 1895 roku biennale w Wenecji. Celem imprezy było pierwotnie zaznajomienie brazylijskiej publiczności ze sztuką współczesną, zwłaszcza zachodnioeuropejską i amerykańską, a także umożliwienie rodzimym twórcom debiutu na arenie międzynarodowej. Organizatory pragnęli również uczynić São Paulo międzynarodowym ośrodkiem sztuki. Od 1973 roku zaś pokazowi sztuki towarzyszy dodatkowo Międzynarodowe Biennale Architektury i Wzornictwa.
Imponująca, największa od 10 lat, ilość odbiorców tegorocznego wydarzenia, równa 900 tysiącom osób, jest świadectwem coraz bardziej intensywnego umacniania się pozycji São Paulo jako międzynarodowego centrum sztuki.
fot. (góra) Relacja z Biennale w São Paulo
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl