szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

„Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce” – Sebastian Frąckiewicz

20.12.2016

Aktualności, Polska: wydarzenia

„Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce” Sebastiana Frąckiewicza to pierwszy w Polsce zbiór obszernych rozmów z polskimi twórcami street artu i murali.

 

Wszystko, co kiedykolwiek chciałeś wiedzieć o street-arcie, ale bałeś się zapytać. A Frąckiewicz się nie bał i pytał. A że pytał najciekawszych twórców street-artu, to się dowiedział. A teraz wszyscy mogą się dowiedzieć. Tylko, że mają łatwiej, bo nie muszą pytać, a wystarczy, że przeczytają.

– Ziemowit Szczerek

Moda na street art nie maleje, jednak o samym zjawisku wciąż niewiele wiadomo. Dotychczas temat rozpatrywany był głównie na poziomie wizualnym, w postaci albumów przedstawiających prace artystów.

Nie mieliśmy jeszcze okazji zetknąć się z publikacją przedstawiającą street art od podszewki. Książka jest serią wywiadów przeprowadzonych przez autora z twórcami street, a właściwie – urban artu. Wśród rozmówców znaleźli się artyści reprezentujący różne pokolenia oraz organizatorzy festiwali streetartowych. Umiejętnie sformułowane pytania sprawiają, że dyskusja staje się pasjonującą, wciągającą lekturą oraz ciekawym dyskursem ujmującym zjawisko z krytycznego punktu widzenia.

Publikacja uświadamia przede wszystkim problem komercjalizacji i niebezpiecznego sposobu myślenia o sztuce ulicy jako dekoracji pozbawionej cech sztuki krytycznej, która ma skłaniać odbiorcę do myślenia. Uzmysławia jak skomplikowana jest praca w przestrzeni publicznej. Pomaga też zrozumieć mechanizmy prawne, społeczne i polityczne, z którymi zmagają się artyści, organizatorzy oraz odbiorcy.

Istotnym wątkiem, przewijającym się przez niemal wszystkie wywiady jest temat murali, opanowującej miasta tzw. muralozy. To jak malarstwo wielkoformatowe zdominowało inne formy street artu i przyczyniło się do narastającej tendencji komercjalizacji oraz wykorzystywania przez władze tego rodzaju sztuki do gentryfikacji miast.

Dyskusja zwraca uwagę na powiązania wynikające z legalnych jak i nielegalnych działań w przestrzeni publicznej, ich odbioru przez mieszkańców i wypływające z tego powodu zarówno inspiracje jak i ograniczenia dla twórców.

Żeby było ładnie” jest pozycją obowiązkową dla każdego zainteresowanego tematyką street artu i sztuki w przestrzeni publicznej, ale również cenną publikacją dla wszystkich, którzy interesują się problematyką przestrzeni publicznej.

W książce znajdują się wywiady z następującymi osobami: Adam Jastrzębski (Ixi Color), Grzegorz Kmita (Patyczak), Mariusz Liber (Twożywo), Peter Fuss, Rafał Roskowiński, Magdalena Drobczyk, Michał Wręga (Sepe), Michał Kubieniec (kurator Katowice Street Art Festival), Teresa Latuszewska-Syrda (prezes Fundacji Urban Forms), Przemysław Blejzyk (Sainer), Michał Linow (Pikaso), Sławek Czajkowski (Zbiok), Wojciech Kołacz (Otecki), Mariusz Waras (M-city).

Sebastian Frąckiewicz (ur.1982) jest dziennikarzem kulturalnym i krytykiem komiksowym. W latach Od 2007 – 2012 r. współpracował z czasopismem „Przekrój”, pisał także m.in. dla „Lampy”, „Tygodnika Powszechnego”, Dwutygodnik.com. Obecnie publikuje w tygodniku „Polityka”. Prowadzi również bloga Outline. W 2012 r. opublikował książkę „Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”. Stypendysta MKiDN.

Książka „Żeby było ładnie” została zrealizowana w ramach stypendium MKiDN na II połowę 2014.

Wydawcą publikacji jest Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu, skład i oprawę graficzną przygotował artysta Honza Zamojski.

fot. (góra) okładka książki „Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce” Sebastiana Frąckiewicza

źródło: Galeria Miejska Arsenał

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.