szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

55 lat temu urodził się „japoński Warhol”, Takashi Murakami

01.02.2017

Aktualności, Świat: wydarzenia

1 lutego 1962 roku urodził się japoński twórca, Takashi Murakami, który w swoim dorobku twórczym posiada zarówno tradycyjne prace malarskie, jak i obiekty związane z komercyjnymi technikami cyfrowymi. 55-letni dziś „japoński Warhol” jako jedyny artysta związany ze sztukami wizualnymi pojawił się w 2008 roku w magazynie „Times” na liście 100 najbardziej wpływowych osób.

Takashi Murakami jest obecnie jednym z najbardziej uznanych, tworzących po wojnie artystów azjatyckich. W swojej sztuce łączy on wpływy sztuki dawnej z kulturą popularną, co uwidacznia się w jego mocno nawiązującym do graficznego stylu anime i mangi sposobie przedstawiania. Jego obrazy, rzeźby, rysunki, animacje określane są z jednej strony jako urocze, z drugiej zaś, jako psychodeliczne i zawierające w sobie satyryczną nutę. Do najczęściej powtarzalnych w jego sztuce motywów należą uśmiechnięte kwiaty, grzyby oraz czaszki.

Takashi Murakami, Kaikai Kiki, 2005, źródło: Christie’s

Światową sławę zyskał za sprawą publikacji w 2000 roku swojej teorii „Superflat” w katalogu do wystawy o tej samej nazwie, zrealizowanej w Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles. Zakłada ona istnienie dwuwymiarowej wyobraźni, która dawała o sobie znać przez wszystkie wieki trwania sztuki japońskiej, zaś dziś urzeczywistnia się w estetyce anime i mangi. Murakami twierdzi, że tendencja ta, kładąca nacisk na obrazowanie dwuwymiarowości powierzchni oraz stosowanie płaskich plam koloru, odróżnia sztukę Japonii od zachodniego podejścia do twórczości artystycznej. Oprócz tego, teoria „Superflat” stanowi sugestywny komentarz odnoszący się do powojennego społeczeństwa japońskiego, w którym różnice pomiędzy klasami społecznymi oraz, co z tego wynika, popularnymi gustami ludzi, zostały „spłaszczone”. W ten sposób w rodzimym kraju Murakamiego narodziła się kultura charakteryzująca się niewielkim rozróżnieniem pomiędzy sztuką „niską” a „wysoką”. Dlatego też, zgodnie z koncepcją „Superflat”, artystyczna działalność twórcy dąży do lokowania elementów uznanych za wywodzące się z kultury „niskiej” w pracach obecnych w oficjalnym obiegu sztuki. Z drugiej strony jednak, produkując podporządkowane własnej estetyce zabawki, czy T-shirty, swoje dzieła sprowadza do roli produktu. Ponadto, dzięki współpracy artysty ze znanymi markami, jak na przykład Louis Vuitton, Murakami zyskał miano pioniera promowania sztuki jako marki.

Takashi Murakami, Miss ko2, 1996, źródło: Christie’s

Takashi Murakami jest także założycielem i właścicielem Kaikai Kiki Co. Głównym celem firmy jest produkcja i promocja dzieł sztuki, wspieranie młodych twórców, organizacja wydarzeń i projektów artystycznych. KaiKai Kiki Co., która posiada swoje biura w Tokio i Nowym Jorku, a także filie w Berlinie i na Tajwanie, oprócz Takashi Murakamiego reprezentuje rzeszę wybitnych twórców międzynarodowych, takich jak KAWS, Mark Grothjan, Matthew Monahan, Anselm Reyle, Aya Takano, Chiho Aoshima.

Realizacje Murakamiego, począwszy od 2002 roku, są obecnie jednymi z najbardziej pożądanych na rynku sztuki. Do jego najdroższych prac należy „Hiropon”, naturalnej wielkości kobieca rzeźba, utrzymana w stylistyce anime, która w maju 2002 roku w domu aukcyjnym Christie’s sprzedana została za 427,5 tysięcy dolarów. Rok później obiekt „Miss Ko2” osiągnął na licytacji kwotę 567,5 tysięcy dolarów. Rekordem aukcyjnym artysty jest jednak sprzedana za 13,5 miliona dolarów w Sotheby’s w 2008 roku praca pt. „My Lonesome Cowboy” (1998), inspirowana estetyką anime rzeźba masturbującego się chłopca.

fot. (góra) Takashi Murakami, When I Close My Eyes, I See Shangri-la (fragment), 2012, źródło: Christie’s

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.