szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Ranking najdroższych grafik ostatnich 12 miesięcy

27.02.2017

Aktualności, Świat: aukcje

Ranking najdroższych grafik, które znalazły swoich nabywców w przeciągu ostatnich 12 miesięcy został bezsprzecznie zdominowany przez Pabla Picassa, który znalazł się w zestawieniu aż 5-krotnie, zajmując jednocześnie 4 pierwsze pozycje. Kto oprócz hiszpańskiego mistrza zanotował najbardziej spektakularne wyniki w dziedzinie grafiki?

źródło: http://www.artprice.com/

Pablo Picasso, La Minotauromachie, 1935, źródło: Christie’s

Na szczycie listy znajduje się praca „Minotauromachy” Pabla Picassa, która w maju 2016 roku w nowojorskim Christie’s osiągnęła kwotę 2,6 miliona dolarów, ustanawiając tym samym nowy rekord świata w dziedzinie grafiki. Stworzona w 1935 roku realizacja odnosi się do uwielbianego przez hiszpańskiego malarza mitu o Minotaurze. „Minotauromachy” stało się także inspiracją do realizacji pracy pt. „Guernica”, która, obok „Panien z Awinionu”, stanowi jeden z najbardziej znanych obrazów Picassa. Grafika jest odniesieniem do prywatnego życia twórcy, który w momencie jej tworzenia był rozdarty pomiędzy dwoma kobietami, Olgą Khokhlovą oraz Marie-Thérèse Walter. Warto zauważyć, że kolejna grafika pt. „Minotauromachy” została sprzedana także w listopadzie 2016 roku w nowojorskim Christie’s za cenę o ponad 500 tysięcy niższą od tej samej pracy wylicytowanej w maju. Ta znaczna różnica w kwocie może wynikać jednak ze stanu zachowania realizacji, jakości papieru i tuszu.

Zestawienie najdroższych grafik potwierdza, że popyt na pop-art ciągle nie maleje, o czym świadczy sprzedaż „Flags I” Jaspera Johnsa oraz dwóch realizacji Andy’ego Warhola. Grafika „Mao”, składająca się z 10 zdjęć chińskiego przywódcy autorstwa drugiego spośród wymienionych artystów, wykonana została w 1972 roku w nakładzie 50 sztuk. Osiągnęła ona cenę wyższą niż słynna seria z Marilyn Monroe. W 2012 roku realizacja, szacowana pierwotnie na sumę od 500 do 800 tysięcy dolarów, wylicytowana została w londyńskim Sotheby’s za kwotę 2,5 miliony dolarów. Znajdujące się w rankingu dwie grafiki z serii „Mao”, chociaż obie sprzedane w listopadzie 2016 roku, dzieli różnica 350 tysięcy dolarów. Wynika ona z unikatowości prac. Grafika sprzedana za 1,2 miliona dolarów powielona została bowiem 150 razy, zaś realizacja wylicytowana za 852 tysięcy dolarów pochodzi z serii 250 odbitek.

Andy Warhol, Mao, źródło: sotheby's

Andy Warhol, Mao, źródło: Sotheby’s

Znajdująca się w rankingu grafika autorstwa Jaspera Johnsa podejmuje jego ulubiony motyw flagi, pojawiający się również często w malarstwie twórcy. Sprzedana za 1,68 miliona dolarów realizacja, wykonana w 1973 roku, pochodzi z serii 65 odwzorowań. Począwszy od 2013 roku cena „Flags I” wzrosła o 1 milion dolarów, ustanawiając w 2016 roku rekord sprzedażowy artysty w dziedzinie grafiki.

W ubiegłym roku swój cenowy rekord w dziedzinie grafiki ustanowił również Michelangelo Pistoletto, którego sitodruk wylicytowany został za ponad 1,5 miliona dolarów. Z kolei ponad 912 tysięcy dolarów stanowi drugi najwyższy wynik uzyskany dla pochodzącej z 80-krotnie powielonej realizacji „Los Caprichos” Goi.

Najbliższe miesiące okażą się sprzyjające dla pasjonatów grafiki. W marcu i kwietniu planowane są bowiem aukcje dedykowane tej dziedzinie sztuki, które odbędą się w dwóch największych domach aukcyjnych, Christie’s i Sotheby’s, zarówno w Londynie, jak i w Nowym Jorku.

fot. (góra) Jasper Johns, Flags I (ULAE 128), żródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.