Musée du Vieux Granville w Normandii we Francji uwierzytelniło pracę malarza realisty, Gustave’a Courbeta, która niszczała w archiwach instytucji od 1945 roku. „Vue du Lac Léman” z 1876 roku, a także dwa inne dzieła przypisane francuskiemu artyście, wcześniej uznane zostały za falsyfikaty. Dlatego też ulokowane były one w muzealnym magazynie, aż do momentu interwencji lokalnego kustosza sztuki, który podejrzewał, że dzieła mogą okazać się prawdziwe.
Alexandra Jalaber, która pracuje jako kurator ze wszystkimi miejskimi muzeami w miejscowości Granville, była pierwszą osobą, która poddała obraz ponownej analizie. Badaczka przyznaje, że wraz ze swoim zespołem jest w trakcie tworzenia dokumentu na temat historii muzeum. Przy tej okazji przypomniała ona sobie o obrazie ulokowanym w ciemnym magazynie instytucji, który niegdyś wydał jej się niezwykle piękny.
Przez bardzo długi czas twierdzono, że znajdujące w kolekcji muzeum 3 obrazy, które przekazane zostały instytucji przez lokalnego mieszkańca w 1892 roku, są albo falsyfikatami, albo zrealizowane zostały przez któregoś z asystentów francuskiego realisty.
Jalaber wspomina, że w 1995 roku pewien ekspert uznał każdy spośród trzech obrazów za kopię. Jeden z nich okazał się rażącym fałszerstwem. W związku z tym, że wszystkie dzieła pochodziły od jednego kolekcjonera, nie było powodów sądzić, że któreś z nich przedstawia faktyczną wartość historyczną i estetyczną.
Po tym, jak Jalaber zainteresowała się obrazem „Vue du Lac Léman”, ubiegała się o opinię znawcy twórczości Courbeta oraz eksperta pracującego w laboratorium badawczym Centrum Badań i Restauracji Muzeów Francji, Bruno Mottina, który w końcu obejrzał dzieło w Granville. Przyznał on, że krajobraz z jeziorem stanowi w istocie późną pracę francuskiego realisty. Mottin stwierdził także, że inny spośród trzech wzbudzających wątpliwości obrazów, namalowany został przez przyjaciela i współpracownika Courbeta, Cherubino Pata.
Jak przyznaje Jalaber, identyfikacja autorstwa obrazów nie była łatwa, zwłaszcza, że wszystkie trzy przekazane zostały do muzeum w 1892 przez brata miejscowego kolekcjonera tylko kilka lat po śmierci francuskiego artysty. Instytucja stanęła teraz przed zadaniem prześledzenia historii i proweniencji dzieł, które w rezultacie, pod koniec lata, tuż przed zajęciem zaszczytnego miejsca w Musée du Vieux Granville, wystawione zostaną w Muzeum Sztuki Współczesnej w Granville.
fot. (góra): Gustave Courbet, Wybrzeże w Normandii, 1867
Rynekisztuka.pl