szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Stalowa

„Z dala od zgiełku” – relacja z wystawy Janiny Wierusz Kowalskiej w Galerii (-1)

21.03.2017

Magazyn, Wystawy, Wystawy: Polska

28 lutego br. w Galerii (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego została otwarta wystawa „Z dala od zgiełku”, prezentującą malarstwo Janiny Wierusz Kowalskiej, artystki, która obok Henryka Stażewskiego, Wojciecha Fangora, czy Jonasza Sterna obecnie tworzy polski kanon abstrakcjonizmu geometrycznego. Jej wielkoformatowe prace o intensywnych barwach można było oglądać w warszawskiej Galerii (-1) PKOI do 19 marca.

Prezentowana wystawa to seria geometrycznych, utrzymanych w duchu abstrakcji dzieł Janiny Wierusz Kowalskiej – malarki, rysowniczki, projektantki form graficzny oraz wykładowczyni. Na wernisażu 1 marca pojawili się przedstawiciele świata sztuki, w tym kuratorzy, krytycy, muzealnicy oraz kolekcjonerzy.

-Surowa, betonowa przestrzeń Galerii (-1) stanowi idealne tło dla minimalistycznego, wielkoformatowego malarstwa Janiny Wierusz Kowalskiej. Twórczość artystki charakteryzują ograniczone środki ekspresji, przejrzysta kompozycja i operowanie podstawowymi formami geometrycznymi. Nic dziwnego, że wystawa spotkała się z dużym zainteresowaniem. – mówi Kama Zboralska, kuratorka wystawy.

Eksplorujące motyw przestrzenności prace Janiny Wierusz Kowalskiej, idealnie współgrają z rozległym wnętrzem galerii. Półkolisty kształt, poprzecinany gdzieniegdzie filarami, stanowi znakomite miejsce do zaakcentowania doskonałej geometrii, rytmiki i harmonii dzieł malarki. Dające wrażenie trójwymiarowości kompozycje Wierusz Kowalskiej zdają się wręcz dodawać przestrzeni i tak już bardzo przestronnemu wnętrzu.

Janina Wierusz Kowalska w swoich twórczych poszukiwaniach czerpie inspiracje zarówno z doświadczeń powodowanych recepcją dzieł wizualnych, muzycznych oraz filmowych, jak i wprost ze świata materii. Przelewając na płótno elementy rzeczywistości, których zwykłe ludzkie oko po prostu nie zauważa, przy pomocy geometrycznych, wypełnionych syntetycznymi formami utrzymanymi w rytmicznym ładzie kompozycji, prowokuje widza do zadania sobie pytania, czym w istocie jest abstrakcja. Wszak obrazowane przez artystkę kształty, „pozbawione zbędnych upiększeń i egzaltacji” wydobywa wprost ze świata widzialnego.

-Przez ostatnie lata swojej zawodowej kariery, Janina Wierusz Kowalska poświęcała się głównie działalności dydaktycznej. Warszawska wystawa dokumentuje zaś moment, kiedy z olbrzymią siłą do głosu doszły artystyczne potrzeby malarki. Prace Wierusz Kowalskiej, które przełamują męską dominację w nurcie abstrakcji geometrycznej, czerpią z najlepszych wzorców, jakimi są sztuka Henryka Stażewskiego, czy twórczość Wojciecha Fangora. Ujawniają one przy tym jednak zupełnie nowy kierunek w obrębie malarstwa geometrycznego i to właśnie stanowi o ich unikatowości.-mówi Anna Niemczycka-Gottfried, wydawca portalu Rynek i Sztuka, a także współorganizator wystawy.

W swoich metodycznych, pełnych ładu dziełach, Wierusz Kowalska zestawia emocjonalność i dynamizm gestu z uporządkowaną analizą oraz intelektualnym przekazem. Radykalne zderzenie barw, a także ekspresyjna walka światła z cieniem łączą się na płótnach malarki z koncepcyjną wykładnią. W ten sposób aktywizują one w widzu zarówno sferę uczuciową, jak i poznawczą.

fot. (góra): Relacja z wernisażu wystawy Janiny Wierusz Kowalskiej w Galerii (-1), fot. Rynekisztuka.pl

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: