szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Rynek sztuki w 2016 roku według raportu Art Basel

24.03.2017

Analiza rynku sztuki, Cykle, Magazyn

Art Basel we współpracy z UBS przygotowało raport, dotyczący rynku sztuki w roku 2016, który w rozbudowany sposób analizuje najważniejsze aspekty światowego obiegu sztuki, zwracając przy tym również uwagę na najważniejsze wydarzenia artystyczne. Przed zagłębieniem się jednak w masę przytaczanych przez publikację szczegółów, warto najpierw poznać wnioski ogólne, odnoszące się do kondycji międzynarodowego rynku sztuki na przestrzeni 12 minionych miesięcy.

Art Basel 2017, źródło: materiały organizatora

W 2016 roku globalny obrót dziełami sztuki wyniósł 56,6 miliardów dolarów, co stanowi kwotę o 11 procent niższą niż suma wygenerowana przez międzynarodowy rynek sztuki w 2015 roku. Ilość oferowanych na światowych aukcjach obiektów spadła z kolei w przeciągu 12 ostatnich miesięcy o 5 procent, dając liczbę 36,1 milionów dzieł. Podczas gdy sprzedaż prac wizualnych na publicznych aukcjach w porównaniu z rokiem 2015 spadła o 26 procent, ilość prywatnych transakcji na rynku sztuki wzrosła o 3 procent.

Art Basel 2017, źródło: materiały organizatora

Niepodważalną pozycję liderów w międzynarodowym obrocie sztuką wizualną utrzymały kraje takie, jak USA, Wielka Brytania i Chiny. Tylko na terenie tych trzech państw zrealizowano w 2016 roku 81 procent wszystkich transakcji, dotyczących dziedziny sztuki. W Stanach Zjednoczonych miało miejsce 40 procent ogółu sprzedaży dzieł artystycznych, w Wielkiej Brytanii – 21 procent, natomiast w Chinach – 20 procent. Transakcje w obrębie rynku sztuki w USA wygenerowały łącznie kwotę 22,9 miliardów dolarów, co oznacza sumę o 18 procent niższą niż w roku 2015. Spadek, na poziomie kolejno 12 i 2 procentom, odnotował również brytyjski i chiński rynek sztuki. Suma ze sprzedaży dzieł artystycznych w Wielkiej Brytanii wyniosła 12 miliardów dolarów, natomiast w Chinach – 11,5 miliardów dolarów.

Jeśli chodzi o sprzedaże pozaaukcyjne, w 2016 roku odnotowano łączny przychód równy 32,5 miliardom dolarów, co oznacza 3-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2015. 51 procent transakcji zawdzięcza się sprzedażom w obrębie galerii, 41 procent z nich dokonanych zostało na targach sztuki, natomiast 8 procent za pośrednictwem Internetu. Międzynarodowe targi sztuki wygenerowały łączną kwotę ze sprzedaży obiektów artystycznych równą 13,3 miliardów dolarów, co dało kwotę o 5 procent wyższą w porównaniu z rokiem 2015 i pozwoliło na jej 57-procentowy wzrost od 2010 roku.

Art Basel 2017, źródło: materiały organizatora

Z kolei kwotę równą 22,1 miliardom dolarów zawdzięczać można publicznym aukcjom sztuki, które w przeciągu 12 ostatnich miesięcy dały jednak przychód o 26 niższy niż to miało miejsce w 2015 roku. Najchętniej kupowaną sztuką w 2016 roku okazała się twórczość powojenna i współczesna, która objęła 52 procent całości wykonanych na rynku sztuki transakcji. Po rekordzie, jakiego ten rodzaj sztuki doświadczył w 2014 roku, generując 8 miliardów dolarów zysków, kolejne dwa lata zanotowały spadek. W 2016 roku za sprzedaż twórczości powojennej i współczesnej uzyskano 5,6 miliarda dolarów przychodu, przy czym 41 procent transakcji dotyczyło artystów żyjących (2,3 miliardy dolarów). Jednakże twórczość powojenna i współczesna była także najczęściej wystawianą w instytucjach kultury sztuką – aż 92 procent ekspozycji w przeciągu minionych 12 miesięcy skupiło się na prezentowaniu dzieł artystów drugiej połowy XX wieku oraz autorów współczesnych. Na drugim miejscu pod względem najchętniej kupowanej sztuki, znalazła się twórczość modernistyczna (23 procent ogółu transakcji na światowym rynku sztuki w 2016 roku), która w ciągu minionych 12 miesięcy wygenerowała zysk równy 2,6 miliardom dolarów, notując jednocześnie 6-procentowy spadek w porównaniu z rokiem 2015. Nieciekawie przedstawia się sytuacja sztuki impresjonistycznej i postimpresjonistycznej (12 procent ogółu transakcji na światowym rynku sztuki w 2016 roku), która, osiągając sprzedaż równą 1,3 miliardom dolarów, zarejestrowała jednocześnie 31-procentowy spadek w porównaniu z rokiem 2015. 5-procentowym wzrostem poszczycić może się natomiast rynek obrotu dziełami starych mistrzów, który, stanowiąc 12 procent całości transakcji na światowym rynku sztuki, wygenerował kwotę równą 1,4 miliardom dolarów.

W 2016 roku aż 9 procent wszystkich sprzedaży dzieł sztuki i antyków dokonało się za pośrednictwem Internetu. Transakcje realizowane online dały całościowy przychód równy 4,9 miliardom dolarów, co z kolei oznacza 4-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

W przeciągu 12 minionych miesięcy na globalnym rynku sztuki doszło łącznie do realizacji 310 450 operacji finansowych, w tym 296 315 w obszarze galeryjnym oraz 14 135 w domach aukcyjnych. Sektor sztuki w 2016 roku zatrudnił też 3 miliony nowych pracowników, co daje o 5 procent wyższą liczbę niż w roku poprzednim.

Art Basel 2017, źródło: materiały organizatora

Podsumowanie globalnego rynku sztuki w 2016 roku nie przedstawia się rewelacyjnie. Dane mówią same za siebie – ludzie z coraz większym sceptycyzmem podchodzą do inwestycji w dzieła wizualne i coraz rzadziej kupują sztukę. Mniejsza ilość obiektów oferowanych na licytacjach z pewnością nie jest tego powodem, ponieważ przytoczone informacje jasno pokazują, iż pasjonaci sztuki i kolekcjonerzy w 2016 roku rzadziej korzystali z możliwości kupna obiektu za pośrednictwem aukcji, wybierając raczej prywatne transakcje. Przygnębiający jest również fakt spadku zainteresowania prawie wszystkimi obszarami sztuki, co szczególnie wyraźnie dostrzec można porównując wyniki sprzedażowe z 2015 roku. W przeciwieństwie do twórczości współczesnej, powojennej, modernistycznej, impresjonistycznej i postimpresjonistycznej, jedynie obrót pracami dawnych mistrzów odnotował w 2016 roku wzrost. Pewne zjawiska na światowym rynku sztuki wykazują jednak tendencje wzrostowe, jak na przykład zakup dzieł wizualnych za pośrednictwem Internetu, czy na targach sztuki. Pocieszający wydaje się szczególnie ten ostatni fakt, który jest świadectwem tego, że sztuka stopniowo zatraca swój elitarny wydźwięk i dociera do przedstawicieli rozmaitych społeczności.

fot. (góra) Art Basel 2017, źródło: materiały organizatora

Katarzyna Zahorska

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: