W niedzielę 26 marca w niewielkim francuskim mieście Nogent-sur-Seine otwarto Museé Camille Claudel, które gromadzi największy na świecie zbiór prac słynnej rzeźbiarki. Plany powstania muzeum poświęconego artystce sięgają 2003 roku, czyli momentu zorganizowania w Nogent-sur-Seine wystawy Claudel, która przyciągnęła ponad 40 tysięcy widzów.
O wyborze Nogent-sur-Seine na miejsce otwarcia Museé Camille Claudel zadecydował między innymi fakt, iż z tym miejscem związana jest historia rodziny rzeźbiarki. Co prawda, artystka wraz z najbliższymi mieszkała w niewielkim, francuskim miasteczku zaledwie 4 lata, jednakże to właśnie tam zaczęła wykonywać swoje pierwsze obiekty przy użyciu lokalnej gliny.
Ufundowany przez miasto gmach muzeum, który zaprojektowany został przez architektów Adelfo Scaranello, wchłonął stary budynek domu Claudel. Pomysłodawca projektu, Martin Quelen, stwierdził, że nie miał żadnych wątpliwości, co do konieczności odnowienia i zaadaptowania dawnego miejsca zamieszkania artystki. Powstałe muzeum obfituje w przestrzenne, jasne sale wystawiennicze z wielkimi oknami, wychodzącymi na ulice.
Pierwszym obiektem, jaki można oglądać we wnętrzach Museé Camille Claudel, jest monumentalna, brązowa rzeźba wirującej pary, którą dyrektor instytucji, Cécile Bertran uznał za symbol życia artystki.
Kariera francuskiej artystki rozwijała się w cieniu jej kochanka, Auguste’a Rodina, który, poprzez fakt łączenia w swoich realizacjach elementów symbolizmu z impresjonizmem, uchodzi dziś za prekursora nowoczesnego rzeźbiarstwa. Z jego twórczości czerpała również Claudel, która od 1884 roku rzeźbiła w pracowni Rodina. Pomimo podobieństw formalnych pomiędzy kompozycjami obojga artystów, prace Claudel posiadały bardziej liryczny charakter niż realizacje jej nauczyciela i kochanka. Z kolei rzeźba pt. „Fala” z 1897 roku uchodzi dziś za świadomą próbę zerwania przez artystkę ze stylem Rodina. Niestety tragiczna miłość do rzeźbiarza, poronienie, a później głęboka depresja leczona przez 30 lat w szpitalach psychiatrycznych, złamała karierę Claudel, która zresztą pod wpływem ataku zniszczyła większość swoich dzieł. Otwarte 26 marca Museé Camille Claudel daje publiczności możliwość zapoznania się z największą na świecie kolekcją zachowanych prac artystki.
Część realizacji francuskiej rzeźbiarki oglądać można obecnie także w paryskim Muzeum Rodina, którego jedna z sal wystawowych poświęcona jest właśnie obiektom autorstwa Camille Claudel.
fot. (góra) Rzeźby Camille Claudel w Muzeum Piscine w Roubaix
Rynekisztuka.pl