szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Stalowa

Najbardziej uznane artystki na światowym rynku sztuki

02.05.2017

Aktualności, Ciekawostki

Dyskryminacja kobiet i niedowartościowywanie ich artystycznej działalności na rynku sztuki były przedmiotem debaty, trwającej w środowisku już od co najmniej 30 lat. W 1985 roku nowojorska artystyczna grupa feministyczna, „Guerilla Girls”, złożona wyłącznie z kobiet, potępiła fakt wyraźnej dominacji w największych światowych muzeach sztuki tworzonej przez mężczyzn. Slogan: „Czy kobiety muszą być nagie, aby dostać się do muzeum?”, głoszony w swoim czasie przez kolektyw, wydaje się niezwykle trafny. Faktem jest bowiem, że do niedawna najczęściej kobiety pojawiały się w instytucjach sztuki w charakterze bohaterek aktów, realizowanych przez mężczyzn, a nie jako artystki eksponujące własną twórczość. Niedostateczna reprezentacja działalności kobiet w muzeach i galeriach, niosła za sobą pomijanie znaczenia ich twórczości również na rynku sztuki. To z kolei prowadziło do zaniżenia cen dzieł artystek w porównaniu do kwot oferowanych za prace tworzone przez mężczyzn.

Berthe Morisot, Après le déjeuner, 1881, źródło: Christie’s

Pomimo że kobiety wciąż w mniejszym stopniu niż mężczyźni pojawiają się w instytucjach kultury, wydaje się, że obecnie ich pozycja w międzynarodowym obiegu sztuki jest silniejsza niż kilka dekad temu. Na przykład dotychczasowy rekord aukcyjny francuskiej impresjonistki, Berthe Morisot, przewyższa najwyższą kwotę za sprzedaż dzieła Alfreda Sisley’a, uznawanego za męski odpowiednik malarki. Podczas gdy w lutym 2013 roku w Christie’s portret autorstwa Morisot pt. „Après le déjeuner” osiągnął kwotę niemal 11 milionów dolarów, „Effet de neige à Louveciennes” – najdroższa praca Sisley’a – wylicytowana została za 9 milionów dolarów.

Innym dobrym przykładem wzrostu wartości twórczości kobiet na rynku sztuki jest Frida Kahlo: podczas gdy w połowie lat 90. ceny jej prac dorównywały kwotom oferowanym za realizacje jej męża, Diego Rivery, dziś noty za dzieła Kahlo znacznie je przewyższają, zaś aukcyjny rekord artystki (8 milionów dolarów za „Dos desnudos en el bosque”, sprzedane w maju 2016 roku) jest niemal 3-krotnie wyższy niż średnia suma za obraz Rivery.

Yayoi Kusama, Will all my love for the tulips, źródło: Sotheby’s

W ciągu kilku ostatnich dekad na wartości znacznie zyskały również dzieła niemieckiej malarki, Gabriele Münter. Podczas gdy w londyńskim oddziale Christie’s w 1986 roku jedno z dzieł artystki pt. „Fuchsie vor Mondlandschaft” z 1928 roku sprzedane zostało za 22 tysiące dolarów, w 2015 roku w londyńskim Sotheby’s osiągnęło już ono kwotę równą 423 tysiącom dolarów. Chociaż aukcyjny rekord niemieckiej ekspresjonistki stanowi zaledwie jedną szóstą najwyższej sprzedaży odnotowanej w przypadku Augusta Macke, niemal 20-krotny wzrost wartości dzieła Münter w ciągu 29 lat, wskazuje, iż dzieła kobiet, zwłaszcza tych tworzących na przełomie XIX i XX wieku, są coraz bardziej pożądane.

Uznanie dla znakomitych, nowoczesnych artystek, takich, jak Niki de Saint Phalle, Louise Bourgeois, Yayoi Kusama, Cindy Sherman, Annette Messaager, Tracey Emin, Nan Goldin, Marlene Dumas czy Bridget Riley, jest zjawiskiem uspokajającym, zwłaszcza, że ich prace cieszą się również dużą uwagą na rynku wtórnym. Niektóre z wymienionych artystek ( Louise Bourgeois, Yayoi Kusama, Cindy Sherman) generują wręcz na międzynarodowym rynku sztuki tak dobre wyniki aukcyjne, jak najchętniej kupowani twórcy płci męskiej.

Niki de Saint Phalle, Nana bathhouse (Nana, cabine de bain), 1970, źródło: Christie’s

Jeśli chodzi o żyjące artystki, w światowym obiegu sztuki dobrze zapowiadającą się malarką jest amerykańska abstrakcjonistka Jacqueline Humphries. Pomimo że jej prace jeszcze w początkach lat 90. uzyskiwały sumy równe 1 000 dolarów, dziś licytowane są za kwoty w okolicach 100 tysięcy dolarów. Inny przykład stanowi Elaine Sturtevant. Podczas, gdy portret Marilyn Monroe jej autorstwa, stanowiący niejako odwzorowanie słynnego dzieła Andy’ego Warhola, w 1999 roku kupiony został za 3 tysiące dolarów, 15 lat później osiągnął wartość rynkową równą 412 tysiącom dolarów.

Zmiany w podejściu do sztuki kobiet zwiastuje także otrzymanie w tym roku Nagrody Złotego Lwa przez Carolee Schneeman, pionierki feministycznej sztuki performace za całokształt jej twórczości.

fot. (góra) Frida Kahlo, Dos desnudos en el bosque (La tierra misma), 1939, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: