szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Magazyn RiSZ

Co zobaczyć na 57. Biennale w Wenecji? Przegląd najważniejszych wydarzeń

10.05.2017

Aktualności, Świat: wydarzenia

W sobotę, 13 maja, rozpoczyna się 57. edycja Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji, czyli popularne weneckie Biennale – jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu miłośnika sztuki współczesnej. Z tej okazji przygotowaliśmy mały rekonesans zjawisk, na które najczęściej zwracają w swoich zapowiedziach uwagę dziennikarze i krytycy.

Na dziesięć dni przed startem przeglądu organizatorzy ujawnili tegoroczną listę członków jury, które zdecyduje o rozdaniu Złotych i Srebrnych Lwów. W skład tradycyjnie międzynarodowego gremium weszli: Francesca Alfano Miglietti, Manuel J. Borja-Villel, Amy Cheng, Ntone Edjabe i Mark Godfrey. To właśnie oni wybiorą laureatów w głównych kategoriach: najlepszy pawilon narodowy, najlepszy artysta i obiecujący młody artysta. Dyrektorką artystyczną tegorocznej edycji jest Christine Macel. Pracująca na co dzień jako kuratorka w Centre Pompidou i krytyczka sztuki Macel na hasło przewodnie wybrała Viva Arte Viva.

Wielkie nazwiska i podkreślenie roli artystów

Jak co roku, na kilka dni przed rozpoczęciem Biennale w Wenecji dziennikarze, krytycy i specjaliści rynku sztuki zastanawiają się, które z prezentowanych na terenie parku Giardini, weneckiego Arsenale i w pozostałych miejscach wystawienniczych dzieł mogą być najciekawsze, a także które z pawilonów narodowych szczególnie warto zwiedzić.

Lara Almarcegui, 55. Biennale w Wenecji, 2013

Jeżeli chodzi o propozycje artystów indywidualnych, kolektywów i kuratorów, w zapowiedziach – zarówno głównego programu Biennale, jak i wydarzeń towarzyszących – stosunkowo często przewijają się najbardziej znane nazwiska. Już od kwietnia w Palazzo Grassi i Punta dalla Dogana oglądać można wystawę Treasures from the Wreck of the Unbelievable poświęconą Damienowi Hirstowi, której najbardziej wybijającym się punktem jest wielka, prawie 20-metrowa instalacja. Rzeźba przedstawia bezgłową postać, wypełniającą niemal całą przestrzeń dziedzińca Palazzo Grassi, gdzie wśród klasycystycznych kolumn robi osobliwe wrażenie. W komentarzach zwraca się uwagę na bezkompromisową pewność siebie, jaka bije z ekspozycji, która zresztą ze względu na swoją skalę nie zmieściła się w jednym budynku.

Fondazione Giorgio Cini zaprasza na wystawę, której bohaterami są Robert Rauschenberg i Andy Warhol. Spotkanie tych dwóch artystów w 1962 roku pozwoliło im na twórcze i odważne rozwinięcie techniki sitodruku. Wystawa Us Silkscreeners… dokumentuje tamto historyczne spotkanie i jego niebagatelne pokłosie. Philip Guston and The Poets to przekrojowy przegląd śmiałych malarskich prób amerykańskiego artysty, który w swoich płótnach próbował na przełomie 50 lat przetransponować na język malarstwa poezję Williama Butlera Yeatsa, Thomasa Stearnsa Elliota czy Davida Herberta Lawrence’a. W Palazzo Fortuny swoje miejsce odnajdą dzieła m.in. Paula Klee, Mana Raya, Eduardo Chillidy, Gustave’a Courbeta, Roberta Morrisa, Kimiko Ohary, Maxa Neumanna, Yvesa Kleina, Jean-Michela Basquiata czy Willema de Kooniga. Zdaniem Axela Vervoordta, kuratora wystawy Intuition, ich prace najlepiej oddają istotę tytułowej intuicji – często decydującej o estetycznym i konceptualnym sukcesie, i to od samych początków ludzkich zmagań z materią sztuki.

Vive Arte Viva ma przypominać o roli, jaką pełnią artyści i akcentować ich ożywczy wpływ na rozumienie i doświadczanie otaczającej rzeczywistości. Christine Macel zaprosiła na Biennale słynną choreografkę i tancerkę, Annę Halprin, której performans będzie jednym z ciekawszych wydarzeń, zważywszy na to, że 96-letnia Halprin wystąpi jako najstarsza uczestniczka Biennale. Hadassa Goldvicht przygotowała instalację wideo przypominającą o ponad 500-letniej historii pierwszego w historii getta żydowskiego, które znajdowało się właśnie w Wenecji. Warto zwrócić uwagę również na takich artystów, jak malarz-minimalista McArthur Binion czy Koki Tanaka, która już raz wystąpiła na weneckim Biennale w 2013, kiedy zaprojektowała japoński pawilon i uzyskała za swoje działania wyróżnienie.

Pawilony narodowe – trolle, teraźniejszość, archaiczność

56. Biennale w Wenecji

Wśród najchętniej wymienianych pawilonów narodowych znajdziemy te przygotowane przez Wielką Brytanię, Islandię czy Irak. Autorka brytyjskiej prezentacji, rzeźbiarka Phyllida Barlow, lubuje się w graniu skalą, kolorem, materiałem i odbiorczymi przyzwyczajeniami, co sprawia, że krytycy widzą w niej swoiste ciepło indywidualnej odwagi. Wzajemne oddziaływanie fantazji i rzeczywistości uosobić mają islandzkie trolle, Ūgh i Bõögâr, przejmując przy tym kuratorską rolę pomysłodawcy interaktywnej prezentacji, Egilla Sæbjörnssona. Iracka wystawa nosi tytuł Archaic i w zamierzeniu ma oddawać napięcie nieodmiennie rezonujące w idei archaiczności. Tamara Chalabi i Paolo Colombo spróbują nadać pawilonowi taki kształt, by obudowywał on tytułową archaiczność irackimi dyskursami historycznymi i kulturowymi.

Tradycyjnie już szczególną ciekawość wzmagają pawilony tych państw, które debiutują na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. W tym roku są to Kiribati, Antigua i Barbuda oraz Nigeria. Właśnie pawilon tego ostatniego państwa przykuwa największą uwagę. Peju Alatise, Victor Ehikhamenor i Qudus Onikeku zaprezentują projekt How About NOW?, skupiający się w największej mierze na teraźniejszości i tkwiących w niej źródłach przeróżnych narracji – jakby w kontrze do propozycji artystów irackich.

Na 57. edycji Biennale w Wenecji Polskę reprezentować będą inspirowane działalnością Janusza Korczaka prace Sharon Lockhart. Weneckie święto sztuki zakończy się 26 listopada.

fot. (góra) Dzieła Amadeo Modiglianiego na Biennale w Wenecji w 1930 roku

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: