szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Edgar Degas na rynku sztuki

12.05.2017

Aktualności, Ciekawostki

Edgar Degas zajmuje dopiero 139 miejsce w światowym rankingu artystów generujących najwyższe obroty na rynku sztuki. W 2016 roku kwota pozyskana ze sprzedaży jego dzieł wyniosła zaledwie nieco ponad 13 milionów dolarów. Suma ta jest konsekwencją wciąż zmniejszającej się ilości oferowanych na licytacjach prac malarza. W bieżącym roku jednak, który wyznacza stulecie śmierci francuskiego impresjonisty, na rynku sztuki notuje się znaczny wzrost liczby realizacji Degasa, przede wszystkim jego szkiców i rysunków na papierze.

Edgad Degas, Danseuse au repos, 1879, źródło: Sotheby’s

Urodzony w 1834 roku w Paryżu artysta, poprzez swoją pełną inwencji kompozycję malarską, doskonały warsztat oraz umiejętność przedstawiania postaci w ruchu, przeszedł do historii jako jeden z największych malarzy XIX wieku. Początkowo, pozostając pod wpływem Jeana Ingres’a tworzył sceny rodzajowe historyczne i współczesne, konie lub sceny sportowe. Zasłynął jednak jako malarz obrazów tańczących kobiet. Jedna z tego typu kompozycji pt. „Danseuse au repos” z 1879 roku, kwotą 37 milionów dolarów ustanowiła w 2008 roku w nowojorskim Sotheby’s sprzedażowy rekord artysty.

Obrazy Edgara Degasa, zwłaszcza te przedstawiające baletnice, już za życia cieszyły się powodzeniem. W 1912 roku Paul Durand-Ruel w imieniu amerykańskiego kolekcjonera Henry’ego Havemeyera kupił jedno z dzieł pt. „Danseuses à la barre” za 435 tysięcy franków, co było w tamtych czasach znaczną sumą. Wydarzenie to dalece przyczyniło się do sukcesu artysty. Pod koniec życia, kiedy problemy ze wzrokiem nasiliły się, Degas skłonił się ku rzeźbie. Po jego śmierci, w pracowni artysty odnaleziono około 150 realizacji tańczących postaci.

Edgar Degas, Mała czternastoletnia tancerka, 1879-1881

„Mała czternastoletnia tancerka”, wykonana z użyciem prawdziwych włosów i tkanin, była jedyną rzeźbą wystawioną za życia artysty. Wywołała ona wówczas skandal. Krytycy zarzucali jej zbyt duży realizm, który zbliżał realizację do kategorii taksydermii aniżeli twórczości artystycznej. Zważywszy na fakt pojawienia się hiperrealizmu w sztuce, można stwierdzić, że Degas rzeźbą tą wyprzedził epokę. Po śmierci twórcy wykonana z brązu „Mała czternastoletnia tancerka” powielona została w 28 kopiach. Dziś jest to jedna z najbardziej poszukiwanych rzeźb na rynku sztuki. W 2000 roku w londyńskim Sotheby’s za jej reprodukcję zapłacono 18,9 milionów dolarów, zaś 15 lat później w tym samym miejscu – 25 milionów dolarów.

Edgar Degas, Gladiateur Borghèse, ok. 1855, źródło: Christie’s

Ze względu na swoją rzadką obecność, pojawiające się na rynku sztuki dzieła Degasa stanowią prawdziwy fenomen. Nie licząc prac na papierze jego autorstwa, w 2016 roku domy aukcyjne zaoferowały w sumie około 50 realizacji artysty. W marcu w Christie’s miała miejsce sprzedaż 55 wczesnych rysunków twórcy, pochodzących z lat 1855-1865, które dotąd znajdowały się w posiadaniu jego rodziny. Bez wątpienia szkice stanowią niezastąpiony dokument procesu kształtowania się artystycznej osobowości Degasa. Co ciekawe, rysunki o przystępnej estymacji nie zostały sprzedane. Zainteresowanie kolekcjonerów wzbudziły natomiast bardziej kanoniczne prace autora. Na przykład narysowane ołówkiem studium konia wycenione na 3 tysiące dolarów, zyskało kwotę równą 48 tysiącom dolarów. Z kolei męski akt „Gladiateur Borghèse” estymowany na 30 tysięcy dolarów, wylicytowano za 430 tysięcy dolarów.

fot. (góra) Edgar Degas, Foyer de danse à l’Opéra de la rue Le Peletier, 1872

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.