szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Dobra sytuacja malarstwa abstrakcyjnego na rynku sztuki

13.06.2017

Aktualności, Ciekawostki

Duży popyt na prace Pierre’a Soulagesa, nowy rekord aukcyjny za sprzedaż dzieła Jean-Paula Riopelle’a, prezentacja realizacji Hansa Hartunga podczas międzynarodowych targów sztuki Art Basel 2017 – wszystko to zdradza fakt ogromnego zainteresowania malarstwem abstrakcyjnym. Obrót twórczością niefiguratywną jest obecnie jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku sztuki.

Pierre Soulages, Peinture 181 x 143 cm, 6 novembre 2007, 2007, źródło: Christie’s

24 maja bieżącego roku w domu aukcyjnym Heffel Fine Art w Toronto padł cenowy rekord Jean-Paula Riopelle’a za sprzedaż wielkoformatowego płótna pt. „Vent du nord” datowanego na 1952-1953 rok. Szacowany na około milion dolarów obraz osiągnął imponującą kwotę ponad 4 milionów dolarów. Poprzedni najwyższy rezultat sprzedażowy artysty wynosił niecałe 3 miliony dolarów i został ustanowiony w 2012 roku w paryskim Christie’s. Obecny rekord Riopelle’a stanowi również drugą najwyższą kwotę za sprzedaż dzieła kanadyjskiego twórcy. Na pierwszym miejscu wciąż pozostaje wylicytowany za 8,3 milionów dolarów w listopadzie 2016 roku górski pejzaż Lawrena Harrisa. Dzięki rosnącym sukcesom Riopelle’a na światowym rynku sztuki, Kanadyjczyk coraz bardziej zbliża się do cen oferowanych za dzieła francuskiego mistrza abstrakcji, Pierre’a Soulagesa, którego, ustanowiony w 2013 roku w londyńskim Sotheby’s, rekord aukcyjny wynosi 6,7 milionów dolarów.

Pierre Soulages jest obecnie najdroższym żyjącym we Francji artystą. Ceny jego dzieł począwszy od 2000 roku zanotowały wzrost na poziomie 484 procent. Mistrz monochromów swój pierwszy czarny obraz wykonał w latach 40., zwracając nim na siebie uwagę Jamesa Johnsona Sweeney’a, kuratora MoMA w latach 1935-1946, a później zaś, w okresie od 1952 do 1960 roku, Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Obecnie prace Soulagesa wiszą w największych i najbardziej prestiżowych instytucjach świata, zaś popyt na jego dzieła, po niedawnym otwarciu przez Emmanuela Perrotina galerii w Tokio, oferującej obrazy francuskiego abstrakcjonisty, powoli zaczyna rozrastać się na kraje azjatyckie.

Hans Hartung, T1950-43, 1950, źródło: Christie’s

Ta sama paryska instytucja reprezentuje twórczość innego słynnego abstrakcjonisty – Hansa Hartunga. Można spodziewać się, że zainteresowanie sztuką niemiecko-francuskiego malarza wzmocni się wraz z zapowiedzianymi na 15-18 czerwca międzynarodowymi targami sztuki Art Basel, na których galeria Emmanuela Perrotina zaprezentuje realizacje abstrakcjonisty. Faktem pozostaje bowiem, że przez ostatnie lata rynkowi dzieł Hartunga brakowało stymulacji. Pomimo to, od 2010 roku kilka jego prac zostało sprzedanych za ponad milion dolarów.

Inne, ustanowione niedawno rekordy aukcyjne również znacząco przyczyniły się do dynamizacji segmentu malarstwa abstrakcyjnego na międzynarodowym rynku sztuki. Należy wymienić tu chociażby wylicytowane w grudniu 2016 roku za 4,7 miliony dolarów dzieło „MA4 (Mariale)” autorstwa Simona Hantaïa, a także pracę francusko-chińskiego artysty Chu Teh-Chuna pt. „Vertige neigeux”, która w listopadzie 2016 roku w hongkońskim Chriestie’s osiągnęła kwotę 11,8 milionów dolarów.

fot. (góra) Jean-Paul Riopelle, Composition, 1951-1952, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.