szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Magazyn RiSZ

Najlepszy wynik aukcyjny londyńskiego Christie’s od 2010 roku

30.06.2017

Aktualności, Świat: aukcje

27 czerwca w londyńskim oddziale Christie’s miała miejsce aukcja sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej, która, między innymi dzięki dużej aktywności azjatyckich licytatorów, a także spektakularnemu rekordowi cenowemu Maxa Beckmanna, osiągnęła najwyższy rezultat sprzedażowy od 2010 roku.

O sukcesie minionej aukcji może świadczyć fakt, iż podczas gdy w zeszłym roku analogiczna, czerwcowa licytacja wygenerowała bardzo słaby wynik ogólny, równy 25,6 milionom funtów, wtorkowe wydarzenie przyniosło zysk na poziomie 149,5 milionów funtów. Jest to najwyższy rezultat sprzedażowy londyńskiego Christie’s od czasu uzyskania 153 milionów funtów z aukcji sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej w 2010 roku. Pomimo to wynik licytacji plasuje się na dolnej granicy estymacji (141,3 – 191,7 milionów funtów). Nowych nabywców znalazło 30 spośród 32 oferowanych dzieł, a połowa z proponowanych na aukcji obiektów sprzedana została po najniższych, pierwotnie szacowanych cenach.

Pablo Picasso, Femme écrivant (Marie-Thérèse), 1934, źródło: Christie’s

Największą atrakcją wieczoru okazało się prezentowane na zakończonej w lutym tego roku wystawie w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, dzieło pt. „Hölle der Vogel” Maxa Beckmanna. Płótno, które podczas wtorkowej aukcji wzbudziło zainteresowanie między innymi słynnego amerykańskiego kolekcjonera, Leona Blacka, nabyte zostało za rekordową kwotę 36 milionów funtów przez Larry’ego Gagosiana. Do tej pory dzieło stanowiło własność Richarda Feigena, który nabył je w 1983 roku. Kolekcjoner ten, kupując w 2001 roku w Neue Galerie New York „Autoportret z rogiem” (1938) za 22,6 miliony dolarów, ustanowił poprzedni najwyższy wynik sprzedażowy niemieckiego malarza.

Drugą najdroższą pracą wieczoru okazał się portret autorstwa Pabla Picassa pt. „Femme écrivant (Marie-Thérèse)” z 1934 roku, którego estymacja nieoczekiwania wzrosła tuż przed aukcją z 25-40 milionów funtów do 30-40 milionów funtów. Ostatecznie realizacja trafiła w ręce nabywcy z Chin, gotowego zapłacić za nią niemal 35 milionów funtów.

Vincent van Gogh, Le moissonneur (d’après Millet), 1889, źródło: Christie’s

Duże zainteresowanie oferentów z Azji wzbudził również obraz Vincenta van Gogha pt. „Le  moissonneur (d’après Millet)” z 1889 roku, o który zacięcie walczył z nimi na przykład belgijski doradca artystyczny, Alex Brontmann. Płótno należało wcześniej do europejskiego kolekcjonera, który kupił je w 1995 roku za 2,5 miliony funtów. Podczas wtorkowej aukcji trafiło ono natomiast do zbiorów amerykańskiego nabywcy, który przez telefon wylicytował cenę pracy na 24,2 miliony funtów.

Azjatyccy oferenci walczyli także o realizacje Marca Chagalla, Henriego Matisse’a, Edgara Degasa czy Claude Moneta. Wystawioną na aukcji pracę ostatniego z twórców, „Saule pleureur” nabył za kwotę niemal 9 milionów funtów chiński kolekcjoner, natomiast idylliczne przedstawienie tego samego artysty, trafiło do zbiorów Elaine Holt z hongkońskiego Christie’s, gotowej zapłacić za nie 5,6 miliona funtów.

Ceny znacznie wykraczające poza swoje pierwotne estymacje uzyskało dzieło belgijskiego twórcy neoplastycznego, Georgesa Vantongerloo. Szacowane pierwotnie na kwotę 350-450 tysięcy płótno, sprzedane zostało za 1,1 milion funtów. Podobna sytuacja miała miejsce z pracą dadaistycznej, niemieckiej artystki, Hannah Höch, słynącej raczej ze swoich fotograficznych kolaży. Jej dzieło „Frau und Saturn” również przekroczyło estymację, generując rekordową kwotę 1,1 miliona dolarów.

fot. (góra) Max Beckmann, Hölle der Vögel, 1937-1938, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: