Pomimo iż dominującą pozycję na francuskim rynku sztuki wciąż utrzymują największe na świecie domy aukcyjne, takie jak Christie’s i Sotheby’s, również mniejsze z nich zanotowały w 2017 roku imponujące wyniki. Przykładem na to może być sprzedaż pejzażu Claude Moneta w Pierre Bergé & Associés za 4,7 miliony dolarów oraz rzeźby Auguste’a Rodina w Artcurial za 4,1 miliony dolarów.
Pięć spośród dziesięciu miejsc na liście zajmują realizacje Diego Giacomettiego. Powodem tego stanu rzeczy jest, mająca miejsce 6 marca w paryskim Christie’s, aukcja należącej do Huberta de Givenchy’ego kolekcji dzieł szwajcarskiego rzeźbiarza i designera. Na licytacji francuski projektant mody wystawił w sumie 22 prace, w tym 21 należące do Diego Giacomettiego oraz jedną autorstwa jego słynnego barat, Alberto. Zakończona sprzedażą wszystkich oferowanych obiektów aukcja, wygenerowała łączną kwotę równą 32,7 milionom euro (34,5 milionów dolarów), z czego 11 milionów dolarów pozyskane zostało z licytacji trzech stolików z kariatydami i atlantami, zakupionych przez kolekcjonera około 1980 roku. Egzemplarz, który uzyskał cenę ponad 4,4 milionów dolarów ustanowił sprzedażowy rekord artysty na francuskim rynku sztuki, podczas gdy ogólnym rekordem Giacomettiego jest kwota 6,3 milionów dolarów, wygenerowana podczas aukcji w nowojorskim Sotheby’s za sprzedaż biblioteczki jego projektu. Najwyższa kwota wylicytowana na francuskim rynku sztuki za dzieło szwajcarskiego rzeźbiarza i designera jest o tyle zaskakująca, iż przewyższa dotychczasowy rekord jego, znacznie popularniejszego na światowych aukcjach, brata, Alberto (3,4 miliony dolarów). Różnica polega na tym, że, podczas gdy paryskie licytacje (patrząc od stycznia 2016 roku) stanowią aż 69 procent ogólnego przychodu ze sprzedaży dzieł Diego Giacomettiego, w przypadku Alberto generują one obrót na poziomie zaledwie 14 procent, gdyż większość jego realizacji sprzedawana jest na aukcjach w Nowym Jorku lub Londynie.
Ponad 7 milionów dolarów to także nowy, francuski rekord za sprzedaż pracy Francesco Guardiego. Kwota ta stanowi także najlepszy od 20 lat cenowy rezultat uzyskany na paryskiej aukcji dla dzieła dawnego mistrza. Obraz „Plac św. Marka z bazyliką i kampanilą” weneckiego malarza został wystawiony na marcowej aukcji Christie’s jako część kolekcji Boniface’a de Castellane oraz Anny Gould.
Kolejnym rekordem na francuskim rynku sztuki okazała się sprzedaż abstrakcyjnego płótna Pierre’a Soulagesa, które podwoiło kwotę swojej najwyższej estymacji, generując sumę równą niemal 6,9 milionom dolarów. Warto wspomnieć, iż ta sama praca na londyńskiej aukcji Phillips, która miała miejsce w lutym 2016 roku, nie znalazła swojego nabywcy.
fot. (góra) Francesco Guardi, La place Saint-Marc avec la basilique et le campanile, źródło: Christie’s
Rynekisztuka.pl