szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Zidentyfikowano kolejne 4 falsyfikaty dzieł Jacksona Pollocka

28.08.2017

Aktualności, Świat: wydarzenia

International Foundation for Art Research (IFAR) odkryła niedawno cztery fałszywe prace rzekomego autorstwa Jacksona Pollocka, które zostały dostarczone organizacji przez trzech różnych właścicieli w celu zbadania ich autentyczności. Realizacje te pojawiły się na rynku sztuki w 2013 roku i, jak się przyjmuje, pochodzą z kolekcji Jamesa Brennermana, który, jak przypuszcza IFAR, jest osobą fikcyjną.

Jackson Pollock, Number 17, 1949, źródło: Sotheby’s

Ostatnio rozpoznane jako fałszywe prace, nie są jedynymi realizacjami, które, będąc przypisywane Pollockowi, zidentyfikowane zostały przez IFAR jako falsyfikaty. Organizacja od 1995 roku, a więc od momentu rozwiązania się rady uwierzytelniania działającej z ramienia Fundacji Pollock-Krasner, zajmuje się potwierdzaniem autentyczności dzieł amerykańskiego artysty. Od tej pory instytucja zidentyfikowała już 11 fałszywych prac Pollocka, które pochodziły z tego samego źródła, czyli z kolekcji Brennermana.

Jak podaje IFAR, specjaliści organizacji zidentyfikowali już ponad dwadzieścia falsyfikatów dzieł różnych artystów, a podejrzewa się, że może być ich znacznie więcej. Dokumenty odnalezione wraz z obrazami sugerują, że Brennerman zgromadził łącznie około siedmiuset realizacji przypisywanych Pollockowi. Poza amerykańskim artystą dotyczą one obrazów abstrakcyjnych ekspresjonistów oraz impresjonistów takich, jak Franz Kline, Willem de Kooning, Auguste Renoir, Claude Monet, Childe Hassam, Mark Rothko, Édouard Manet, Edward Hopper, Robert Motherwell oraz Maxim Gorky.

Jackson Pollock, Number 16, 1949, 1949, Christie’s

Zgodnie z informacjami przekazanymi organizacji IFAR przez nabywców sfałszowanych obrazów Pollocka, Brennerman był niemieckim imigrantem, który w latach 40. XX wieku żył w Chicago. 748 dzieł amerykańskiego artysty nabył rzekomo od Charlesa Farmera, który z kolei miał kupić je bezpośrednio od wdowy po artyście, Lee Krasner. Tajemnicza kolekcja uznawanego za samotnika, który w końcu popadł w obłęd,  Brennermana, po jego śmierci w 1974 roku, miała trafić w ręce jego służby, Ethel oraz Berta Ramsey’ów. Jednakże, organizacja IFAR, próbując prześledzić tę historię w celu pozyskania informacji na temat prawdziwego źródła prac, nie była w stanie odnaleźć żadnych zapisów o Farmerze czy Ramsey’ach.

Jak twierdzi Sharon Flescher, dyrektorka IFAR, proceder wypuszczenia na rynek fałszywych dzieł, skierowany został raczej ku niedoświadczonym, skromnym kolekcjonerom, aniżeli ku głównym centrom sztuki. Cała operacja rozwija się głównie w obrębie Wschodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Wciąż jednak nie wiadomo, kto za nią odpowiada.

fot. (góra) Jackson Pollock, Number 28, 1951, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.