szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

W dzisiejszych czasach Internet odgrywa istotną rolę na globalnym rynku sztuki. Służy bowiem nie tylko jako narzędzie informacyjne, marketingowe i promocyjne, ale także jako znakomity mechanizm handlowy. W ostatnich latach gwałtownie rozwinęły się różnorodne platformy on-line zajmujące się promocją i handlem sztuką – SaatchiArt, Artsy, ArtStack, Lofty, Drouot Live, Paddle8, Rise Art to tylko niektóre z nich.

źródło: Hiscox Online Art Trade Report 2017

Jak czytamy w nowym raporcie przygotowanym przez światowego ubezpieczyciela sztuki, Hiscox, we współpracy z ArtTactic, przyszłość rozmaitych platform on-line prowadzących sprzedaż dzieł sztuki, nie jest już jednak tak optymistyczna, jak wcześniej przewidywano.

Raport udowadnia, że internetowy rynek sztuki zostanie podporządkowany przede wszystkim znanym globalne markom takim, jak Sotheby’s czy Christie’s. Platformy aukcyjne takie, jak Paddle8 czy Auctionata, prowadzące tylko i wyłącznie sprzedaż przez Internet, nie wytrzymają natomiast konkurencji międzynarodowych, aukcyjnych gigantów. W wykonanych na ten temat badaniach wzięło udział około 758 kolekcjonerów sztuki i 132 galerie. W dodatku przeprowadzono liczne sondaże on-line i 42 indywidualne wywiady z pracownikami różnych platform działających w zakresie sztuki.

Z badań wynika, że, wbrew znacznemu spowolnieniu na globalnym rynku sztuki, sprzedaż on-line ciągle wzrasta, generując na rok 2016 łączny przychód równy 3,75 miliardom dolarów, co stanowi kwotę o 15% wyższą niż suma wygenerowana w 2015 roku. Co więcej, składa się to na 8,4% całości transakcji na światowym rynku sztuki w 2016 roku.

Hiscox Online Art Trade Report 2017

Według Hiscox Online Art Trade Report 2017, ostatnie niepowodzenia części renomowanych domów aukcyjnych działających wyłącznie online, jak na przykład Auctionata, w zasadniczy sposób kwestionują ich zdolność do utrzymania stałej, szybko rozwijającej się i dochodowej aktywności na tak bardzo zatłoczonym rynku sztuki. Z drugiej strony, podczas gdy tradycyjne domy aukcyjne jeszcze jakiś czas temu bardzo wolno przystosowywały się do licznych możliwości, jakie daje Internet, 2016 rok okazał się być czasem zdecydowanie przełomowym, bowiem odnotował znaczny wzrost w transakcjach wirtualnych ze strony słynnych domów aukcyjnych, takich jak Christie’s, Sotheby’s i Heritage Auctions, których łączny obrót ze sprzedaży on-line wyniósł 720 milionów dolarów, co stanowi 19% wszystkich transakcji przeprowadzonych za pośrednictwem Internetu w 2016 roku. Jak widać, uznane globalne marki powoli przejmują kontrolę nad internetowym handlem sztuką, zmieniając ich tradycyjny, żelazny biznes w bardziej multimedialny i interaktywny. Wskazuje na to także specjalny ranking najlepszych platform poświęconym sztuce przygotowany przez Hiscox, w którym na najwyższych miejscach znajdziemy Christie’s, Sotheby’s, Artsy, 1stdibs i Artnet – niegdyś tradycyjne firmy, a dziś platformy on-line, na których można licytować, kupować i sprzedawać dzieła sztuki. Ponadto, raport zdradza, że większość serwisów (71%), zajmujących się handlem sztuką on-line spodziewało się o wiele większej stabilizacji tego segmentu.

Hiscox Online Art Trade Report 2017

Jeżeli chodzi o kanały sprzedaży, w sondażu przeprowadzonym w 2013 roku tylko 15% galerii wyraziło chęć oferowania sprzedaży on-line za pośrednictwem firm trzecich, a dokładniej mówiąc platform e-commerce poświęconym sztuce. Sytuacja znacznie się zmieniła w 2016 roku, kiedy aż 26% galerii biorących udział w ankiecie opowiedziało się za taką współpracą. W ostatnim badaniu przeprowadzonym w 2017 roku 27% galerii poparło tego typu strategię

Zgodnie z ostatnią analizą, 79% kolekcjonerów kupujących sztukę drogą wirtualną wydało mniej niż 5 tysięcy dolarów na zakup pojedynczego dzieła sztuki. W 2016 roku natomiast – 78%. Tym samym raport potwierdza, iż sprzedaż on-line jest zdominowana przez prace wycenione poniżej 5 tysięcy dolarów i wygląda na to, że w bliskiej przyszłości tego rodzaju handel pozostanie w owym niskim przedziale cenowym.

Hiscox Online Art Trade Report 2017

Raport w rozbudowany sposób analizuje również wpływ i użycie mediów społecznościowych w świecie sztuki. Według przeprowadzonych badań, aż 57% kolekcjonerów potwierdza, iż najczęściej używanym przez nich serwisem społecznościowym do komunikacji sztuki jest Instagram. Tuż za nim znajduje się Facebook (49%), LinkedIn (24%) i Twitter (18%).

Bez wątpienia social media stają się coraz ważniejszymi narzędziami używanymi przez galerie, domy aukcyjne, muzea i fundacje. Spośród galerii biorących udział w ankiecie, aż 91% przyznało się do aktywnej promocji sztuki i artystów poprzez liczne media społecznościowe. Również w tej kategorii Instagram jest zdecydowanie najpopularniejszym medium. Jeżeli chodzi o domy aukcyjne, ilość osób śledzących Sotheby’s na Instagramie wzrosła o 102% pomiędzy marcem 2016 roku a marcem 2017 roku. Jak widać, liczba obserwujących ciągle wzrasta i wynosi 430,000 followersów dla Sotheby’s, 267,000 followersów dla Christie’s i 98,000 followersów dla Phillips. W dodatku liczni eksperci potwierdzają, iż Instagram jest bardzo efektownym narzędziem komunikacyjnym, które stanowczo może wpływać na decyzje podejmowane przez nowych i obecnych klientów.

Ewidentnie sprzedaż sztuki on-line powoli wzrasta, jednak nadal wielu wykwintnych kolekcjonerów pozostaje sceptycznie nastawionych wobec kupowania dzieł sztuki za pośrednictwem Internetu. Na razie jest to segment niestabilny i, jak przyznaje Robert Read, szef sztuki w Hiscox, internetowy rynek sztuki tak naprawdę musi jeszcze się obudzić.

Agnieszka Fąferek

fot. (góra) John Constable, Wóz na siano, 1821

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.