szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
STALOWA

178 lat temu urodził się jeden z najwybitniejszych XIX-wiecznych pejzażystów, Alfred Sisley

30.10.2017

Aktualności, Ciekawostki

Alfred Sisley jako jeden z nielicznych do końca swojego życia pozostał wierny impresjonizmowi i jego założeniom. W związku z faktem 178 urodzin francuskiego malarza brytyjskiego pochodzenia, pragniemy przybliżyć Państwu sylwetkę jednego z najwybitniejszych pejzażystów XIX wieku.

Pierre-Auguste Renoir, Portret Alfreda Sisleya, 1874

Sisley urodził się w rodzinie o tradycjach muzycznych, jednak rodzice widzieli przyszłość syna w dziedzinie handlu. W związku z tym w wieku 18 lat Alfred został wysłany na studia do Londynu, aby kształcić się w tym zakresie. Po czterech latach wrócił jednak do Paryża, gdzie w 1862 roku rozpoczął naukę w pracowni szwajcarskiego malarza Charlesa Gleyre’a. Po jakimś czasie jednak, wraz z poznanymi tam Claude Monetem, Pierre-Auguste’em Renoirem oraz Fredericem Bazillem, ze względu na zbyt odczuwalny wpływ oficjalnych instytucji akademickich, postanowił on opuścić pracownię.

W 1870 roku Sisley wykonał dwa ważne dzieła, które zostały przyjęte na paryski Salon, a mianowicie „Barki na kanale Saint-Martin w Paryżu” oraz „Widok na kanał Saint-Martin”. Od tego momentu mówi się o okresie impresjonistycznym w twórczości malarza, podczas gdy poprzedzający wymienione obrazy etap nazywa się okresem preimpresjonistycznym. Pomimo wypracowania w latach 70. własnego, unikatowego stylu, którego podstawą było odrzucenie zbędnych szczegółów oraz realizacji według tej konwencji swoich bodaj najdoskonalszych dzieł, Sisley, w przeciwieństwie do wielu swoich przyjaciół-malarzy, nie zdobył przychylności krytyków i publiczności.

Alfred Sisley, Odpoczynek na brzegu potoku. Na skraju lasu, 1878

Lata 80. i 90. upłynęły impresjoniście pod znakiem dalszych ewolucji malarskich. Jego ówczesne obrazy dążyły do wyrażania gwałtowności stanów przyrody. Przedstawienia zyskały również bardziej umowną formę.

W tym okresie Sisley silnie rywalizował z Monetem – podobnie, jak on malował cykle przedstawiające topole, stogi siana czy stare kościoły. Jednakże podczas gdy Monet w swoich twórczych działaniach ulegał przede wszystkim urokowi gry świateł, realizacje Sisleya skupiały się w większym stopniu na samym elemencie konstrukcji obrazu.

Alfred Sisley, Powódź w Port-Marly, 1876

Pejzaże do końca życia stanowiły temat przewodni twórczości Sisleya. Najczęściej obrazował on zimowe i jesienne krajobrazy, w których milczącej atmosferze dawało się wyczuć wpływy malarstwa pejzażystów angielskich, Johna Constable’a oraz Williama Turnera. Do miejsc najchętniej przez niego odtwarzanych na płótnie należały okolice Paryża oraz podparyskie miasteczka takie, jak Louveciennes czy Marly-le-Roy.

Chociaż Sisley, odżegnując się od jakichkolwiek eksperymentów malarskich, do końca życia pozostał całkowicie wierny zasadom impresjonizmu, w przeciwieństwie do innych wielkich przedstawicieli tego kierunku nie był doceniany za życia. Jego sposób widzenia natury został zaakceptowany i doceniony natomiast dopiero niedługo po śmierci artysty.

K. Z. 

fot. (góra) Alfred Sisley, Widok na kanał Saint-Martin, 1870

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: