Obszerny catalogue raisonné Egona Schielego już niebawem dostępny online
17.11.2017
Aktualności, Ciekawostki
Niedawno powołany do życia Kallir Research Institute kilka dni temu ogłosił swój pierwszy duży projekt, który ma polegać na stworzeniu cyfrowej wersji catalogue raisonné austriackiego ekspresjonisty, Egona Schielego.
Informację o planowanym projekcie upubliczniła w trakcie tegorocznego, odbywającego się w wiedeńskim Muzeum Leopoldów sympozjum na temat Schielego, Jane Kallir, założycielka Kallir Research Institute oraz autorka ostatniego katalogu austriackiego twórcy.
Nadając publikacji również wersję cyfrową będzie można ją stale aktualizować i uzupełniać – fakt ten wydaje się być tym cenniejszy, iż aktualna wersja kompendium wydana została w 1990 roku, zaś zaktualizowana w 1998 roku. Od tego czasu odnaleziono kilkaset dzieł Schielego i potwierdzono ich autentyczność. Fakt tak znacznego wzbogacenia wiedzy o dorobku austriackiego artysty wpłynął na decyzję Kallir, która uznawana jest za jedną z najlepszych na świecie specjalistek, jeśli chodzi o twórczość ekspresjonisty, o założeniu instytutu badawczego i przeniesieniu katalogu Schielego do sieci.
Jak przyznaje pomysłodawczyni przedsięwzięcia, w czasach, kiedy wzrastające ceny twórczości wizualnej niosą za sobą większe ilości fałszerstw na rynku sztuki – również, jeśli chodzi o twórczość Egona Schiele – ważne, aby mieć dostęp do narzędzia umożliwiającego szybką i prostą identyfikację autentyczności dzieła. Dodaje ona także, że cyfrowy format katalogu umożliwia jego autorom umieszczenie w nim dużo większej ilości informacji o proweniencji pracy czy wystawach, w których brała udział, a także wzbogacenie go linkami do oryginalnych dokumentów dotyczących realizacji.
Pierwsza faza ambitnego przedsięwzięcia skoncentrowana jest na aktualizacji informacji na temat autentyczności każdego z dzieł. Zakończenie tego etapu prac planowane jest na 31 października 2018 roku, czyli na stulecie śmierci artysty. Druga faza natomiast polegać będzie na aktualizacji danych odnośnie proweniencji prac przy wykorzystaniu pełnej, potwierdzającej ją dokumentacji.
K. Z.
fot. (góra) Egon Schiele, Autoportret, 1912
Rynekisztuka.pl