szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Phillips umacnia swoją pozycję

22.11.2017

Aktualności, Świat: aukcje

W obliczu ostatnich, związanych ze spektakularną sprzedażą obrazu da Vinci, sukcesów Christie’s oraz licytacji bolida Formuły 1 w Sotheby’s, zakończona dobrym rezultatem licytacja sztuki w Phillips, choć niesłusznie, przeszła bez echa. Przyjrzyjmy się najdroższym sprzedażom nowojorskiego wieczoru aukcyjnego.

Peter Doig, Red House, 1995-1996, źródło: Phillips

W czwartek w nowojorskim oddziale Phillips miał miejsce wieczór aukcyjny sztuki XX-wiecznej i współczesnej, który zakończył się dobrym rezultatem końcowym na poziomie 113,8 mln dol. przy estymacji 90-123,5 mln dol. Spośród 44 oferowanych obiektów, 40, a więc 96 procent, znalazło nowego właściciela.

Największym zaskoczeniem wieczoru była telefoniczna sprzedaż azjatyckiemu kolekcjonerowi estymowanej na 1-1,5 mln dol. pracy na papierze Pabla Picassa „Portrait de femme endormie III” z 1946 roku za ponad 9,3 mln dol. W ten sposób dzieło ponad 6-krotnie przekroczyło swoje najwyższe szacunki.

Najdroższą pracą wieczoru okazał się jednak zrealizowany w latach 1995-1996 obraz „Red House” Petera Doiga. Chociaż organizatorzy aukcji mieli nadzieję, że dzieło to pobije w czwartek nowy rekord aukcyjny, zdołało ono osiągnąć kwotę ponad 21 mln dol., która mieściła się w granicach górnej estymacji. Nową właścicielką pracy została licytująca przez telefon, związana z domem auklcyjnym Phillips, Cheyenne Westphal.

Cy Twombly, Untitled, 2004, źródło: Phillips

Drugim najdroższym obiektem czwartkowej licytacji okazał się obraz „Sawyer” Franza Kline, chociaż kwota 9,9 mln dol., którą osiągnął plasowała się poniżej dolnej granicy jego estymacji (10-15 mln dol.). Nowy właściciel dzieła amerykańskiego abstrakcjonisty zabrał do domu także wylicytowaną za 3,6 mln dol. pracę „Untitled” Joan Mitchell.

Dobrą cenę 7,5 mln dol., oscylującą w okolicach górnej granicy estymacji (6-8 mln dol.) osiągnęło zrealizowane w 2004 roku płótno Cy’a Twombly’ego. Podobnie sytuacja wyglądała z wylicytowanym za 6,3 mln dol. dziełem Rudolfa Stingela (5-7 mln dol.).

W nowe rekordy aukcyjne obfitował na czwartkowej aukcji zwłaszcza obszar sztuki latynoamerykańskiej. Płótno Carmen Herrery pt. „Untitled (Orange and Black)” przekroczyło górną granicę swojej estymacji, osiągając cenę blisko 1,2 mln dol. Rekordową kwotę sprzedażową równą 615 tys. dol. odnotowało także dzieło Hélio Oiticicy pt. „P31 Parangolé, capa 24, Escrerbuto”.

Sukces tegorocznej aukcji sztuki XX-wiecznej i współczesnej w nowojorskim oddziale Phillips można przypisać niedawnej zmianie taktyki działania instytucji. Dom aukcyjny skoncentrował się bowiem na poszerzaniu swojej kadry o wybitnych specjalistów. Phillips zmienił także strategię dotyczącą oferowanych na licytacjach prac, skupiając się na dziełach o średniej i wysokiej wartości. Wszystkie te przeobrażenia w strategii domu aukcyjnego bardzo służą budowaniu jego mocnej pozycji na międzynarodowym rynku sztuki.

K. Z. 

fot. (góra) Pablo Picasso, Portrait de femme endormie. III, 1946, źródło: Phillips

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.