szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Camille Claudel bije nowe rekordy aukcyjne

05.12.2017

Aktualności, Świat: aukcje

27 listopada w paryskim domu aukcyjnym Artcurial odbyła się aukcja dzieł francuskiej rzeźbiarki, Camille Claudel. Podczas licytacji padło wiele nowych rekordów za sprzedaż prac artystki, co, umocniając jej pozycję na międzynarodowym rynku sztuki, pozwoliło jednoznacznie zanegować postrzeganie rzeźbiarki wyłącznie w kategoriach muzy Rodina.

Camille Claude, L’Abandon, ok. 1886, źródło: Artcurial

20 bardzo rzadkich prac sprzedanych zostało za łączną kwotę 3,6 mln euro, co stanowi sumę ponad trzykrotnie przewyższającą ich górną estymację. Nowego nabywcę znalazło 95 procent oferowanych przez Artcurial obiektów, natomiast 75 procent z nich osiągnęło cenę przekraczającą najwyższą szacowaną kwotę.

Należąca niegdyś do siostry Camille, Louise Claudel, kolekcja dzieł z brązu, terakoty i gipsu była ostatnim tak ważnym zbiorem pozostającym w rękach prywatnych.

Najdroższą pracą wieczoru okazała się figuratywna rzeźba Claudel pt. „L’Abandon” z około 1886 roku, która kupiona została przez kolekcjonera o międzynarodowej randze za kwotę 1,2 mln euro, czyli dwukrotnie powyżej jej górnej estymacji. Dzieło to jest inspirowane indyjskim mitem o zaniedbanej żonie Shakuntali i uważa się, że nawiązuje ono do trudnych relacji rzeźbiarki z Rodinem, który odmówił opuszczenia dla niej swej długoletniej partnerki, Rose Beuret.

Camille Claudel, L”Homme penché, ok. 1886, źródło: Artcurial

Pochodzące z około 1892-1893 roku popiersie „Le petite Châtelaine à la natte courbe”, które wylicytowane zostało przez europejskiego kolekcjonera za 492 tys. euro, ustanowiło najwyższy wynik aukcyjny za sprzedaż gipsowej rzeźby Claudel. Natomiast przedstawienie ujętej w uścisku pary, „Etude II pour Sakountala” z około 1886 roku, które w drodze pierwokupu nabyte zostało przez paryskie Musée d’Orsay za 467,8 tys. euro, pobiło nowy rekord artystki za sprzedaż terakotowej rzeźby jej autorstwa.

W ostatnich latach dzieła Claudel bardzo  zyskały na popularności w obrębie międzynarodowego rynku sztuki . Jak twierdzi Bruno Jaubert, zastępca dyrektora oddziału sztuki nowoczesnej domu aukcyjnego Artcurial, w końcu ceny prac francuskiej rzeźbiarki odpowiadają ich wartości.

K. Z. 

fot. (góra) Camille Claudel, La petite Châtelaine à la natte courbe, ok. 1892-1893, źródło: Artcurial

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: