szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej – FaceToFaceArt Artekspozycje -Brazy Wilkonia 2

Międzynarodowy rynek sztuki drugiej połowy 2017 roku w liczbach

04.01.2018

Aktualności, Świat: aukcje

Wydarzenia okresu od maja do grudnia miały decydujący wpływ na ostateczny obraz minionego roku na międzynarodowym rynku sztuki. Przyjrzyjmy się ujętemu w liczbach ostatniemu półroczu.

Mark Grotjahn, Untitled (S III Released to France Face 43.14), 2011, źródło: Christie’s

16,7 mln dol. – Tyle wyniósł pobity podczas jednej z majowych aukcji sprzedażowy rekord amerykańskiego abstrakcjonisty, Marka Grotjahna, ustanowiony dziełem „Untitled (S III Released to face France 43.14)”. W trakcie pierwszych sześciu miesięcy 2017 roku aukcyjne wyniki twórcy okazały się lepsze niż rezultaty sprzedażowe Jeffa Koonsa, Davida Hockney’a oraz Damiena Hirsta. Sukcesy w obrębie międzynarodowego rynku sztuki pozwoliły Grotjahnowi znaleźć się na liście 50 artystów generujących najwyższe przychody z licytacji.

48% – Wzrost na poziomie 48% odnotował rynek japońskiej sztuki współczesnej. Roczne rezultaty za sprzedaż na aukcjach dzieł żyjących artystów pochodzenia japońskiego podniosły się z 6,7 mln dol. do 9,98 mln dol. wygenerowanych od czerwca 2016 roku do czerwca 2017 roku.

42% – W minionym roku Nowy Jork w międzynarodowym obrocie sztuką współczesną – główną siłą napędową dzisiejszego rynku sztuki – miał swój udział na poziomie 42%. Londyn tymczasem wygenerował 22% światowego obrotu aktualną twórczością artystyczną, znacznie wyprzedzając pod tym względem Paryż (2,2%), Berlin (0,2%), Madryt (0,1%) czy Rzym (0,01%).

14% – Miniony rok pokazał, że zaledwie 14% spośród 500 najbardziej wpływowych na świecie artystów to kobiety. Jeśli jednak weźmie się pod uwagę wyłącznie twórców urodzonych po 1980 roku – ilość kobiet w sztuce wzrasta do 31%. Dane te pokazują, że feminizacja w świecie artystycznym powoli się dokonuje.

Leonardo da Vinci, Salvator Mundi, źródło: Christie’s

369 mln dol. – Tyle wyniósł łączny rezultat sprzedażowy wygenerowany przez największe domy aukcyjne w trakcie październikowych targów Frieze London i Frieze Masters. W ciągu sześciu dni sprzedanych zostało 1 tys, obiektów sztuki, zaś całkowity obrót wzrósł o 47% w porównaniu z rokiem 2016.

450 mln dol. – Tyle wart jest najdroższe dzieło sztuki w historii: obraz „Salvator Mundi” Leonarda da Vinci. Wylicytowane 15 listopada w nowojorskim oddziale Christie’s przedstawienie Chrystusa, zostawia daleko w tyle dotychczasowy rekord aukcyjny w kategorii sztuki dawnej (76,6 mln dol. za „Rzeź niewiniątek” Rubensa uzyskane w londyńskim Sotheby’s w 2002 roku). Po okresie spadku zainteresowania na rynku sztuki twórczością starych mistrzów, wydarzenie to ponownie stawia sztukę dawną w centrum uwagi kolekcjonerów i inwestorów.

785,9 mln dol. – To rekordowy przychód, jaki wygenerowany został 15 listopada podczas aukcji sztuki współczesnej i powojennej w nowojorskim Christie’s. Tę imponującą kwotę w ogromnej mierze zawdzięczać należy sprzedaży obrazu „Salvador Mundi” Leonarda da Vinci – najdroższego dzieła w historii.

140,8 mln dol. – Za taką kwotę na jednej z grudniowych aukcji w Poly Baijing w Pekinie sprzedany został zestaw 12 pejzaży autorstwa Qi Baishi. Jest to drugi w tym roku najwyższy wynik aukcyjny, a także absolutny rekord, jeśli chodzi o sprzedaż sztuki chińskiej.

K. Z. 

fot. (góra) Frieze London 2017, źródło: materiały prasowe organizatora

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: