szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej – FaceToFaceArt

Najwyższe wyniki aukcyjne w 2017 roku w światowych ośrodkach sztuki – ranking

23.01.2018

Aktualności, Świat: aukcje

Obserwując zestawienie rekordowych wyników aukcyjnych, które padły w poszczególnych światowych ośrodkach sztuki, łatwo można zauważyć, iż różnica pomiędzy nimi jest diametralna. Podczas gdy pierwsze miejsce ze sprzedażą rzędu 450 mln dol. za słynny obraz „Salvator Mundi” Leonarda da Vinci zajął Nowy Jork, licytowana w Hangzhou, plasująca się na dziesiątej pozycji listy praca XVII-wiecznego malarza i kaligrafa wygenerowała sumę niemal 225-krotnie niższą.

Najwyższe wyniki aukcyjne w 2017 roku w światowych ośrodkach sztuki, źródło: https://www.artprice.com/

Fu Baoshi, The Song of the Pipa Player, XX w., źródło: Christie’s

Trudno wyobrazić sobie, że najdroższa praca artystyczna w historii – „Salvator Mundi” Leonarda da Vinci – mogłaby zostać sprzedana za tak ogromną kwotę w innym ośrodku sztuki niż Nowy Jork. Największe arcydzieła zazwyczaj wystawiane są do licytacji tam, gdzie zdolne są osiągnąć jak najwyższą cenę, a więc w najbardziej znaczących centrach światowej sztuki, które są w stanie zorganizować im świetną promocję. Koszty marketingu wzrastają bowiem wraz z wartością pracy. Tylko najpotężniejsze firmy mogą pozwolić sobie na organizację objazdowych wystaw do innych czołowych centrów sztuki, aby móc przed ważną aukcją rozpowszechniać informacje o oferowanych na niej obiektach. Tego typu działania często jednak znacząco wpływają na podniesienie zainteresowania dziełem kolekcjonerów z całego świata.

Powyższe zestawienie ujawnia, jak wielkie mogą być rozbieżności w wynikach aukcyjnych pomiędzy europejskimi ośrodkami sztuki. Podczas gdy najdroższe sprzedane w 2017 roku w Wiedniu dzieło – obraz „Liegende Frau” Egona Schiele – wygenerowało kwotę rzędu 2,7 mln dol., w Londynie rzadki pejzaż pt. „Bauerngarten” autorstwa Gustava Klimta – swoją drogą, artysty austriackiego – osiągnął wartość 59 mln dol., a więc sumę niemal 22-krotnie przewyższającą cenę za pracę słynnego ekspresjonisty.

Egon Schiele, Liegende Frau, 1917, źródło: Dorotheum

Relatywnie nową tendencją na światowym rynku sztuki jest znaczny wzrost znaczenia azjatyckich miast jako międzynarodowych ośrodków sztuki. Wygenerowana niedawno w Pekinie kwota rzędu ponad 140 mln dol. za sprzedaż zestawu dwunastu przedstawień krajobrazowych Qi Baishi ilustruje zarówno coraz większe zainteresowanie chińskich kolekcjonerów rodzimą sztuką, jak i stopniowy wzrost cen osiąganych na aukcjach w Pekinie do poziomu „wartości nowojorskich”.

Jednakże póki co, mocniej niż Pekin międzynarodowych kolekcjonerów i inwestorów wciąż przyciąga Hongkong. W minionym roku pod względem najwyższej sprzedaży stolica Chin jednak znacznie wyprzedziła Hongkong – kwota wygenerowana przez rekordowe dzieło Fu Baoshi jest ponad 5-krotnie niższa niż cena wspomnianego wcześniej zestawu pejzaży Qi Baishi. Jeśli chodzi o najwyższy wynik aukcyjny Hongkongowi w ubiegłym roku najbliżej było do Paryża – podczas gdy praca Fu Baoshi sprzedana została za ponad 26 mln dol., licytowana w stolicy Francji rzeźba Alberto Giacomettiego „Grande femme II” osiągnęła sumę ponad 29 mln dol.

K. Z. 

fot. (góra) Alberto Giacometti, Grande femme II, 1960, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: