W maju 2019 roku zainaugurowane zostanie biennale sztuki w Oslo. Pierwsza edycja wydarzenia ma być kuratorowana przez Evę González-Sancho oraz Pera Gunnara Eeg-Tverbakka, zespół kuratorski odpowiedzialny za dwuletni projekt badawczy „OSLO PILOT”, który stał się fundamentem zapowiedzianego Oslo Biennial. Dyrektorem wykonawczym imprezy mianowany został natomiast Ole G. Slyngstadli.
Jak twierdzą organizatorzy wydarznia, biennale stanowi kolejną fazę ambitnego zaangażowania miasta w sztukę, a jednocześnie jest kolejnym krokiem w długiej tradycji Oslo w obszarze organizacji dużych projektów artystycznych w sferze publicznej. Zgodnie ze słowami Riny Mariann Hansen, wiceprezydent miasta, inicjując biennale w obrębie przestrzeni publicznej, organizatorzy chcą zaktywizować mieszkańców Oslo i zespolić sztukę z ich codziennością.
González-Sancho oraz Eeg-Tverbakk od 2014 roku pracują jako kuratorzy OSLO PILOT. Przed podjęciem projektu González-Sancho pełniła rolę dyrektorki kilku instytucji kulturalnych oraz kuratorki wielu inicjatyw artystycznych. W 2013 roku prowadziła Muzeum Sztuki Współczesnej w Kastylii i León. Od 2003 do 2011 roku przewodniczyła FRAC Bourgogne, instytucji i kolekcji sztuki współczesnej w Dijon. Od 1998 do 2003 roku natomiast González-Sancho kierowała brukselską Etablissement d’en face. Wraz z Anne Szefer Karlsen oraz Bassamem El Baroni w 2013 roku współorganizowała ona LIAF – Lofoten International Art Festival.
Eeg-Tverbakk natomiast od 2009 do 2012 roku pełnił funkcję dyrektora Kunsthall Oslo. Od 2003 do 2005 roku był on managerem projektu Artistic Interruptions – Art in Nordland. Wraz z Caroline Corbettą w 2004 roku założył Nordic Art Biennial Momentum. W latach 2000-2001 Eeg-Tverbakk był zastępcą dyrektora w Kunstnernes Hus w Oslo, natomiast w 1999 roku współorganizował wystawy w NIFCA Nordic Institute for Contemporary Art w Helsinkach.
Jak stwierdzili González-Sancho oraz Eeg-Tverbakk we wspólnym oświadczeniu, o sile biennale w Oslo zdecyduje kontekst, w który wydarzenie to zostanie wpisane. Dodają także, że impreza ma pozwolić publiczności na nowe, odmienne niż do tej pory spojrzenie na sztukę, również w kontekście jej prezentacji w sferze publicznej.
K. Z.
fot. (góra) Kunstnernes Hus w Oslo
Rynekisztuka.pl