szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Rynek sztuki dawnej ma się coraz lepiej

07.02.2018

Aktualności, Świat

Ubiegły tydzień w Nowym Jorku upłynął pod znakiem aukcji sztuki dawnej. Czy zakończone sukcesami licytacje są zwiastunem dynamizacji tego segmentu rynku?

William Turner, The Lake of Lucerne from Brunnen, with a Steamer, źródło: Christie’s

Analitycy rynku sztuki zastanawiają się, czy nagły wzrost zainteresowania sztuką dawną zawdzięczać można imponującej sprzedaży obrazu Leonarda da Vinci, która dokonana została pod koniec ubiegłego roku. Stijn Alsteens, międzynarodowy dyrektor departamentu rysunków w Christie’s, potwierdza, iż spektakularna transakcja mogła w pewien sposób pobudzić rynek i ponownie podkreślić ważkie znaczenie tego, przez ostatnie lata nieco marginalizowanego, segmentu.

Jeśli chodzi o przeprowadzone w zeszłym tygodniu w Nowym Jorku licytacje twórczości dawnych mistrzów, bez wątpienia dominującą rolę odegrał tu dom aukcyjny Sotheby’s, który w trakcie trzech dni zaoferował ponad 900 obiektów. Christtie’s, który dzieła sztuki dawnej wystawi do sprzedaży w połowie kwietnia podczas „Classic Week”, w trakcie zorganizowanej 30 stycznia licytacji zaprezentował zaledwie 93 prace na papierze. Aukcja ta, na której swoich nowych nabywców znalazło 62% oferowanych obiektów, wygenerowała łączną kwotę równą 3,9 mln dol. Najdroższym dziełem okazała się akwarela Williama Turnera sprzedana za 1,09 mln dol.

Diego Velazquez i Pietro Martire Neri, Portret Cristoforo Segni, majordomusa papieża Innocentego X, źródło: Sotheby’s

Prace na papierze były również główną atrakcją organizowanej 31 stycznia aukcji Sotheby’s. Spośród 28 wystawionych prac, 19 znalazło nowych nabywców, generując imponującą łączną sumę sprzedażową wysokości 11,6 mln dol., która znacznie przewyższyła pierwotne oczekiwania (5-7 mln dol.). Najwyższą kwotę sprzedażową (2,4 mln dol.) osiągnął rzadki pejzaż Samuela Palmera. Ten sam nowojorski kolekcjoner zakupił również wykonane ołówkiem rysunki Jean-Auguste-Dominique’a Ingresa (1,035 mln dol.) oraz Pabla Picassa (1,2 mln dol.). Znakomita praca Francisca Goi przedstawiająca kobietę pochyloną nad koszem jaj trafiła natomiast do europejskiej prywatnej kolekcji (2,1 mln dol.).

Zadowalające wyniki przyniosła również sprzedaż dzieł dawnych mistrzów z kolekcji Otto Naumanna, która miała miejsce 31 stycznia w Sotheby’s. 30 obiektów zostało sprzedanych za 6,16 mln dol.

Zorganizowana w tym samym domu aukcyjnym licytacja malarstwa danych mistrzów z 1 lutego przyniosła natomiast satysfakcjonującą kwotę rzędu 48,4 mln dol. Jednakże spośród 73 oferowanych prac jedynie 18 znalazło nowego nabywcę. Najwyższy wynik wieczoru odnotowała para weneckich pejzaży Canaletta, wylicytowana za niemal 4,2 mln dol. Na drugim miejscu uplasował się natomiast portret Cristoforo Segni, majordomusa papieża Innocentego X autorstwa Diego Velázqueza sprzedany za ponad 4 mln dol. Jednakże prawdziwą sensacją aukcji okazał się obraz „Rzymskie miłosierdzie” Willema Drosta, który, szacowany na 200-300 tys. dol., wielokrotnie przewyższył kwotę swojej górnej estymacji. Trafił on do zbiorów londyńskiego kolekcjonera, Johnny’ego van Heaftena, który kupił go za 1,1 mln dol.

K. Z. 

fot. (góra) Caravaggio, Dedal i Ikar, źródło: Sotheby’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: