szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Aukcja Sotheby’s z czwartym najwyższym wynikiem w historii londyńskich licytacji

14.03.2018

Aktualności, Świat: aukcje

Po niedawnym ogromnym sukcesie Christie’s, dobrą passę londyńskich licytacji sztuki współczesnej podtrzymał zorganizowany 7 marca aukcyjny wieczór Sotheby’s. Wśród najdroższych obiektów znalazły się dzieła Petera Doiga, Gerharda Richtera i Christophera Woola.

Peter Doig, The Architect’s Home in the Ravine, 1991, źródło: Sotheby’s

58 oferowanych na aukcji obiektów wygenerowało łączny wynik rzędu 109,3 mln funtów. Rezultat ten, nieco niższy niż ogólna kwota sprzedażowa uzyskana z zeszłorocznej analogicznej licytacji (118 mln funtów), to czwarty najwyższy wynik w historii londyńskich aukcji Sotheby’s w tej kategorii.

Aż 21 obiektów objętych zostało ceną gwarantowaną, przy czym przychód z ich licytacji oszacowany został na 48,5 mln funtów, a więc niemal połowę całkowitej kwoty sprzedażowej.

Christopher Wool, Untitled, 2007, źródło: Sotheby’s

Najdroższym dziełem aukcji okazał się obraz Petera Doiga pt. „The Architect’s Home in the Ravine”, który wylicytowany został jednak za kwotę nieznacznie tylko przekraczającą dolną granicę jego estymacji (13,4 mln funtów). Ten, jeden z najczęściej obecnych na aukcjach obiektów szkockiego artysty, przynosi swoim właścicielom ogromne zyski. Podczas gdy w 1992 roku Arthur Andersen kupił obraz bezpośrednio od twórcy za 1,5 tys. funtów, dekadę później, sprzedając realizację Charlesowi Saatchi, otrzymał za nią kwotę ponad 314 tys. funtów. W 2007 roku obiekt wylicytowany został na aukcji za 1,8 mln funtów, natomiast w 2013 roku- za 7,7 mln funtów. Ostatni właściciel obrazu kupił go w 2016 roku za 11,3 mln funtów, zyskując w ten sposób przy okazji ostatniej sprzedaży niemal 3 mln funtów.

David Hockney, Different kinds of Water Pouring into a Swimming Pool, Santa Monica, 1965, źródło: Sotheby’s

Duże zainteresowani licytujących wzbudziła wielkoformatowa praca Christophera Woola „Untitled” z 2007 roku. Konkurowali o nią doradca sztuki, Philippe Segalot oraz Andre Fabricant z Richard Gray Gallery. Ostatecznie, estymowana na 4,2-6,2 mln funtów realizacja trafiła do zbiorów Fabricanta, który zapłacił za nią 10,4 mln funtów.

Podobne emocje wzbudziło barwne, rzadkie płótno Gerharda Richtera pt. „1025 Farben”, o które walczyli Brett Gorvy z Levy Gorvy Gallery oraz Nicholas MacLean z Eykyn MacLean. Za dzieło, które w 2008 roku sprzedane zostało na nowojorskiej aukcji za 4 mln dol., ten ostatni zapłacił 7,3 mln funtów. Jeśli chodzi o międzynarodowy rynek Richtera, wciąż najbardziej pożądane wśród kolekcjonerów są jednak jego ekspresyjne, barwne abstrakcje. Jedna z nich, zatytułowana „Gelbgrün”, kupiona została przez licytującego przez telefon amerykańskiego oferenta za przekraczającą górną granicę estymacji kwotę 10,8 mln funtów.

Jednym z największych rozczarowań londyńskiej aukcji Sotheby’s była licytacja estymowanego na 6-8 mln funtów obrazu Davida Hockney’a pt. „Different kinds of Water Pouring into a Swimming Pool, Santa Monica” z 1965 roku. Dzieło, za które azjatycki kolekcjoner zapłacił w 1989 roku 313 tys. funtów, nie znalazło nowego właściciela podczas marcowej aukcji.

K. Z. 

fot. (góra) Gerhard Richter, Gelbgrün, 1982, źródło: Sotheby’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: