szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Auxioner Artekspozycje

Słaby początek letniego sezonu aukcyjnego w londyńskim Sotheby’s

22.06.2018

Aktualności, Świat: aukcje

Letni sezon aukcyjny rozpoczął się rozczarowująco. Zorganizowana 19 czerwca aukcja sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej w Sotheby’s wygenerowała łączną kwotę sprzedażową na poziomie 87,5 milionów funtów. Jest to najgorszy od 2012 roku wynik, jeżeli chodzi o londyńskie licytacje twórczości XIX- i XX-wiecznej.

Pablo Picasso, Buste de femme de profil (femme ecrivant), 1932, źródło: Sotheby's

Pablo Picasso, Buste de femme de profil (femme ecrivant), 1932, źródło: Sotheby’s

Spośród 36 oferowanych na aukcji dzieł udało się sprzedać 26, z czego aż 10 obiektów osiągnęło kwotę poniżej estymacji. Podczas gdy ogólny wynik licytacji szacowany był na 99,7- 124,6 miliony funtów, licytacja zakończyła się rozczarowującym rezultatem na poziomie 87,5 milionów funtów. W rzeczywistości spora większość sprzedaży została zabezpieczona z góry. Aż 14 oferowanych prac posiadało cenę gwarantowaną, których suma wyniosła 74 miliony funtów i stanowiła aż 84 procent ogólnego wyniku aukcji. Spośród prac objętych ceną gwarantowaną, siedem osiągnęło kwotę poniżej estymacji, natomiast trzy, w tym dwa obrazy Claude’a Moneta i dwie rzeźby Marino Mariniego, w ogóle nie zainteresowały kolekcjonerów.

Pomimo słabego wyniku ogólnego, aukcja rozpoczęła się obiecująco. Estymowana na 300-500 tysięcy funtów praca na papierze Marca Chagalla ponad dwukrotnie przekroczyła początkowe szacunki, uzyskując wartość niemal 1,2 miliona funtów. Na tym jednak skończyła się dobra passa.

Najdroższym dziełem aukcji okazał się portret Marie-Thérèse Walter namalowany przez Pabla Picassa 1932 roku. Pracy nie udało się jednak osiągnąć wynoszącej 45 milionów funtów kwoty estymacji i ostatecznie sprzedana została za cenę gwarantowaną na poziomie 27,3 milionów funtów. Drugim najdroższym obiektem wieczoru była brązowa rzeźba kota autorstwa Alberto Giacomettiego. W 2010 roku praca została sprzedana za 21 milionów dolarów, natomiast w maju bieżącego roku na nowojorskiej aukcji, pomimo najniższej kwoty estymacji na poziomie 20 milionów dolarów, nie znalazła nowego nabywcy. Podczas wtorkowej licytacji rzeźba kupiona została natomiast przez pracowniczkę Hauser & Wirth za cenę 12,6 milionów funtów. Ta sama kolekcjonerka zdecydowała się również nabyć rysunek Henry’ego Moora za 490 tysięcy funtów.

Paul Gauguin, Fleurs dans un panier, 1880-85, źródło: Sotheby's

Paul Gauguin, Fleurs dans un panier, 1880-85, źródło: Sotheby’s

Najwyżej estymowaną pracą niezabezpieczoną ceną gwarantowaną był obraz Joana Miró pt. „Peinture” z 1933 roku. Należące swego czasu do Alexandra Caldera, szacowane na 8-12 milionów funtów dzieło, podczas wtorkowej aukcji nie zostało jednak sprzedane. Tymczasem najdroższą pracą wieczoru, która nie posiadała ceny gwarantowanej, okazał się obraz Wassily’ego Kandinsky’ego z 1910 roku pt. „Gabriele Münter im Freien vor der Staffelei”, który zakupiony został przez rosyjskiego kolekcjonera za 5,3 miliony funtów. Inny rosyjski kolekcjoner wylicytował natomiast za 2,3 miliony dolarów, a więc kwotę znacznie przekraczającą górną granicę estymacji, martwą naturę Paula Gauguina.

fot. (góra) Alberto Giacometti, Le Chat, 1955, źródło: Sotheby’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: