szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Słynne, artystyczne pary na rynku sztuki

20.07.2018

Na deser

Zarówno polski, jak i międzynarodowy rynek sztuki zdominowany jest przez mężczyzn. Badania wskazują bowiem, iż oferowane na aukcjach dzieła artystek przynoszą średnio kwoty niemal o 50 procent niższe niż rezultaty generowane na licytacjach przez artystów. Czy schemat męskiej dominacji obowiązuje jednak również w odniesieniu do słynnych, artystycznych par?

Elaine de Kooning i Willem de Kooning

Willem de Kooning, Untitled XXV (fragment), 1997, źródło: Christie’s

Willem de Kooning, Untitled XXV (fragment), 1997, źródło: Christie’s

Przedstawieni sobie nawzajem przez wspólnego przyjaciela, Elaine i Willem podobno zakochali się w sobie od pierwszego spojrzenia. Ona była wówczas uznaną pisarką i wykładała w najbardziej prestiżowych uczelniach artystycznych. On z kolei malował murale na zlecenie agencji Works Progress Administration. Później natomiast, wraz z Elaine, stał się kluczową postacią abstrakcjonizmu ekspresyjnego określanego również mianem New York School. Rekordowe dzieło Willema “Untitled XXV” z 1977 roku sprzedało się w 2016 roku w Christie’s za kwotę 66,3 milionów dolarów. Suma ta ponad 653-krotnie przewyższyła najlepszą sprzedaż Elaine- zrealizowany w 1963 roku węglem portret prezydenta Kennedy’ego wylicytowany w 1996 roku za 101,5 tysięcy dolarów.

Marina Abramović i Ulay

Ponieważ działalność artystyczna słynnej pary opiera się na performansie, ani Marina ani jej długoletni partner nigdy nie podbijali aukcji sztuki. Jednakże, jeśli porównać ceny uzyskiwane przez dwójkę twórców za sprzedaż dokumentacji fotograficznej swoich działań, z łatwością dostrzec można, że Marina posiada w tej kwestii nad Ulay’em dużą przewagę. Rekord Abramović został ustanowiony w 2015 roku, kiedy to fotografię z performansu “The Complete Performances” (1973-1975) wylicytowano za 365 tysięcy dolarów. Kwota ta jest 189 razy wyższa niż suma 1,9 tysiąca dolarów za jedną z prac pochodzących z zestawu polaroidowych fotografii Ulay’a pt. “9 Polaroids: Untitled” z 1974 roku.

Gabriele Münter i Wassily Kandinsky

Wassily Kandinsky, Bild mit weissen Linien, 1913, źródło: Sotheby's

Wassily Kandinsky, Bild mit weissen Linien, 1913, źródło: Sotheby’s

Münter spotkała Kandinsky’ego w szkole artystycznej Phalanx, gdzie studiowała i wykładała. Wspólnie założyli Stowarzyszenie Nowych Artystów w Monachium. Wassily natomiast działał w Bauhausie. W tym czasie uznawany był za jednego z najsłynniejszych malarzy abstrakcyjnych. Oboje byli założycielami grupy artystycznej Der Blaue Reiter zrzeszającej niemieckich ekspresjonistów. Fakt, iż artyści równolegle z dużymi sukcesami rozwijali swoje kariery nie wpłynął jednak na ich zbliżony status na rynku sztuki. Podczas gdy za obraz Kandinskiego “Bild mit weissen Linien” z 1913 roku zapłacono w 2017 roku w londyńskim Sotheby’s rekordową kwotę 41,8 milionów dolarów, najwyższa sprzedaż pracy Münter pt. “Landschaft mit Einoedhof” wygenerowała w 2015 roku w nowojorskim Sotheby’s sumę 1,18 miliona dolarów.

Anni Albers i Josef Albers

Anni i Josef spotkali się jako studenci w Bauhausie w 1922 roku. Ona kształciła się w dziedzinie tkaniny, on- szkła. Tkane abstrakcyjne realizacje Anni dziś sprzedają się na rynku zaledwie za ułamek kwot proponowanych za geometryczne, barwne obrazy Josefa. Najdroższe dzieło amerykańskiego artysty- “Homage To The Square: Temperate” z 1957 roku- wylicytowane zostało w 2017 roku w londyńskim Sotheby’s za 3 miliony dolarów. Tymczasem rekord aukcyjny Anni Albers to 126 tysięcy dolarów za jedwabno-bawełnianą tkaninę pt. “With Verticals”, która została sprzedana w 2004 roku w nowojorskim Phillips.

Frida Kahlo i Diego Rivera

Dos desnudos en el bosque (La tierra misma)

Dos desnudos en el bosque (La tierra misma), 1939, źródło: Christie’s

Charakterystyczny wizerunek Fridy- gęste brwi, wyzywające spojrzenie, kolorowe stroje- przyczyniły się do uczynienia z artystki swoistej ikony sztuki kobiecej, co znacznie wpłynęło na umocnienie jej pozycji na rynku sztuki. Z całą pewnością w oficjalnym obiegu dzieł artystycznych radzi ona sobie lepiej niż jej mąż, meksykański malarz, grafik i muralista, Diego Rivera. Aukcyjny rekord Fridy ustanowiony został w 2016 roku w nowojorskim Christie’s wylicytowanym za 8 milionów dolarów obrazem pt. “Dos Desnudos en el Bosque (La Tierra Misma)” z 1939 roku. Tymczasem najdroższa praca Rivery- wielkoformatowe, olejne dzieło z 1928 roku pt. “Baile en Tehuantepec”- sprzedano w nowojorskim Sotheby’s w 1995 roku za 3 miliony dolarów.

Georgia O’Keeffe i Alfred Stieglitz

Georgia O'Keeffe, Jimson Weed/White Flower No 1, 1932, Sotheby's

Georgia O’Keeffe, Jimson Weed/White Flower No 1, 1932, źródło: Sotheby’s

Pomimo iż twórczość Georgii obfituje w typowo kobiece motywy, wśród których najpopularniejszymi są przywodzące na myśl żeńskie narządy płciowe kwiaty, artystce udało się osiągnąć ogromny sukces na zdominowanym przez mężczyzn rynku sztuki. O’Keeffe jest jedyną z dwóch kobiet (obok Louise Bourgeois) znajdującą się w rankingu stu najlepiej sprzedających się na aukcjach artystów. Jej wynoszący 44,4 miliony dolarów rekord sprzedażowy ponad 30-krotnie przewyższa najdroższą sprzedaż Stieglitza (1,47 tysiąca dolarów). Tę znaczną różnicę kwot w pewnym stopniu tłumaczyć mogą używane przez artystów media. Podczas gdy rekordowa realizacja Georgii pt. “Jimson Weed/White Flower No 1” z 1932 roku to obraz olejny, najdroższa praca Alfreda- “Georgia O’Keeffe (Hands)” z 1919 roku- to fotografia. Warto jednak zauważyć, iż aż pięć spośród sześciu zdjęć Stieglitza, które uzyskały na aukcjach najwyższe wartości, to fotografie rąk, twarzy lub piersi O’Keeffe.

Lee Miller i Man Ray

Miller od mistrza surrealizmu uczyła się fotografii. Szybko stali się oni kochankami. Man Ray często mówił o Lee jako o swojej muzie. Miller obrała jednak inny kierunek artystyczny niż jej nauczyciel- zajęła się fotografią portretową oraz fotografią mody. Za pomocą zdjęć dokumentowała ona także wydarzenia II wojny światowej. Pomimo niezaprzeczalnie wielkich osiągnięć artystycznych, jej prace osiągają na aukcjach dużo niższe kwoty niż realizacje dawnego kochanka. Podczas gdy najdroższy obiekt Man Ray’a to wylicytowane w 2013 roku w nowojorskim Sotheby’s za 5,8 milionów dolarów dzieło “Promenade” z 1916 roku, rekordowa sprzedaż Lee Miller osiągnęła w 2014 roku zaledwie 377 tysięcy dolarów.

Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński

Kobro i Strzemiński to najbardziej znana, artystyczna para w Polsce. Ich burzliwy związek stał się przyczynkiem do realizacji w 2009 roku przez Teatr Telewizji wyreżyserowanej przez Macieja Wojtyszkę sztuki o tytule “Powidoki”. Bardzo trudno jest dziś porównać pozycję artystów na polskim rynku sztuki. Ogromne znaczenie ma bowiem medium, w którym pracowali. Z pewnością realizowane w dużym stopniu na papierze prace Strzemińskiego pojawiają się na aukcjach częściej niż rzeźby Kobro. Jednakże, podczas gdy rekordowe dzieło Strzemińskiego, a mianowicie rysunek pt. “Jedyny ślad” z cyklu “Deportacje”, sprzedane zostało w grudniu ubiegłego roku w Librze za 188,8 tysięcy złotych, “Akt kobiecy stojący”, najdroższa realizacja Kobro, wylicytowana została osiem lat temu w domu aukcyjnym Rempex za 310,5 tysięcy złotych.

fot: Marina Abramović i Ulay

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

01.04.2014 / Na deser

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.