Oczy zwierciadłem duszy? Zaskakująca teoria wokół wady wzroku Da Vinci’ego
25.10.2018
Aktualności, Ciekawostki
Badacze z Londynu po wnikliwiej analizie kilkunastu portretów Leonarda Da Vinci wysunęli tezę, że malarz cierpiał na zeza rozbieżnego. Paradoksalnie, ta właśnie wada pomagała mu malować wybitne, przestrzenne sceny z nieznanej w tamtych czasach perspektywy.
Malarz, wynalazca, architekt, polityk – Leonardo da Vinci to jedna z najznamienitszych postaci w historii sztuki, co do której geniuszu i niespotykanego talentu nikt nie ma wątpliwości. Mówiło się, że widzi on świat w innej perspektywie, ale prawdopodobnie nikt wówczas nie traktował tego stwierdzenia tak dosłownie. Londyńscy badacze, na czele z profesorem Christopher’em Tyler’em, po analizie dzieł malarza stwierdzili, że mógł mieć rzadkie schorzenie oczu. Osoby cierpiące na lekkiego zeza często doświadczają trudności w życiu codziennym, przykładowo, jeśli chodzi o kierowanie pojazdami, ale z drugiej strony, są w stanie dużo lepiej korzystać ze swojej wyobraźni przestrzennej, a także widzieć dwuwymiarowo płaskie powierzchnie. Podczas, gdy jedno oko skierowane jest w przestrzeń, drugie skupia się na obiekcie w linii prostej. Z tego powodu, da Vinci był wstanie tak dokładnie oddawać kształty i obiekty.
Tak precyzyjne zdiagnozowanie mistrza było możliwe dzięki pracy naukowców z Optometry and Vision Sciences School z City University of London, którzy przeprowadzili pomiary charakterystycznego ustawienia oczu u postaci na obrazach Leonarda, a były to mi. Człowiek witruwiański (ok. 1490), św. Jan Chrzciciel (1513-16) oraz niedawno sprzedany na aukcji za astronomiczną kwotę 450 mln dolarów – Salvator Mundi (ok. 1500).
Wyniki analizy badaczy ukazały się na łamach pisma „JAMA Ophthalmology”. Da Vinci jednak nie był jedynym artystą w dziejach, który miał zeza. Innymi wielkimi malarzami, którym wspomniana wada wzroku pomagała interpretować świat w tak innowacyjny i pełny sposób, byli mi. Rembert, Albrecht Dürer, Pablo Picasso i Edgar Degas.
il. góra: Leonardo Da Vinci, Salvator Mundi, 1513 rok.
PS