szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Wystawa Artemisy Gentileschi w National Gallery w Londynie

20.12.2018

Magazyn, Na deser

National Gallery w Londynie na 2020 rok zapowiada największą wystawę malarki działającej w XVII wieku – Artemisy Gentileschi.

Londyńska Galeria Narodowa niedawno zakupiła dzieło z 1616 roku Artemisy Gentileschi, która ukazała siebie jako Świętą Katarzynę z Aleksandrii. Jest to kolejny obiekt, który uzupełni kolekcję galerii, w celu stworzenia monograficznej wystawy artystki. Przedstawienie Świętej Katarzyny Aleksandryjskiej było wcześniej  dziełem nieznanego autora, który pojawił się na aukcji paryskiej, w grudniu 2017 r. z szacunkową kwotą od 300 tys. do 400 tys. euro. Ostatecznie został sprzedany dwóm dealerom – Marco Voenie z Mediolanu i Fabrizio Moretti z Londynu, za 2,4 miliona euro (z opłatami). Londyńska Galeria Narodowa odkupiła wówczas obraz za 3,6 miliona funtów. Płótno zostało oczyszczone, ujawniając jakość pracy i potwierdzając autorstwo Artemisy Gentileschi. Obiekt ten znajduje się na liście dzieł z „niekompletną proweniencją”, z powodu braku dokumentacji jego losów w okresie władzy nazistów w Niemczech(1933-45).

Artemisia Gentileschi, Śpiąca Wenus, 1625-1630; Virginia Museum of Fine Arts - rynekisztuka.pl

Artemisia Gentileschi, Śpiąca Wenus, 1625-1630; Virginia Museum of Fine Arts

W ostatnich dziesięcioleciach zainteresowanie włoską artystką stale rosło, zarówno ze względu na jej zadziwiającą osobistą historię, jak i rosnącą obawę, że malarze płci żeńskiej są niedostatecznie reprezentowani w historii sztuki i muzeach. W ostatnich latach znacznie wzrosła liczba obrazów przypisywanych Gentileschi. Ward Bissell, który opublikował katalog raisonné w 1999 roku, ostatecznie uznał 53 dzieła za autorstwo Artemisy Gentileschi. Choć kuratorka wystawy – Letizia Treves przypuszcza, że tylko około 25 obiektów posiada teraz dokumentacje naukową dzieł malarki. Treves ma nadzieję, że zaprezentuje około 35 obrazów artystki na wystawie w Galerii Narodowej. Wnioski o wypożyczenie dzieł są już rozpatrywane. Galeria zapewnione ma wypożyczenie z Muzeum Sztuki Wadswortha Atheumuma autoportretu artystki jako lutnistki (1615-18) oraz autoportretu artystki jako alegorii malarstwa (1638-39) z kolekcji królewskiej.

Artemisia Gentileschi, Alegoria malarstwa, 1638; Kolekcja Brytyjskej Rodziny Królewskiej - rynekisztuka.pl

Artemisia Gentileschi, Alegoria malarstwa, 1638; Kolekcja Brytyjskej Rodziny Królewskiej

Artemisia Gentileschi była jedną z pierwszych kobiet, które podejmowały w swoim malarstwie tematykę religijną i historyczną, uznawaną wówczas za niedostępną dla kobiet. Była uznaną artystką i zarabiała na swoim artystycznym talencie. Urodzona w Rzymie w 1593 roku, swój artystyczny talent kształciła u boku swojego ojca, malarza fresków Orazio Gentileschi. Był on wielbicielem Caravaggia. Artemisia uczyła się również u współpracownika jej ojca, Agostino Tassiego. Jednym z jej pierwszych obrazów jest Zuzanna i starcy z 1610 roku.

Jak podają źródła artystka w wieku 17 lat, została zgwałcona przez Agostino Tassiego, a podczas sprawy sądowej była torturowana, co miało w wyobrażeniu sądu uwiarygodnić jej zeznania. Ostatecznie dowiedziono, że Agostino Tassi planował jej zabójstwo i kradzież obrazów jej ojca, za co został skazany na rok więzienia.

Artemisia Gentileschi, Judyta zabijająca Holofernesa, 1614-620; Galeria Uffizi - rynekisztuka.pl

Artemisia Gentileschi, Judyta zabijająca Holofernesa, 1614-620; Galeria Uffizi

To wydarzenie ma swoje odbicie w twórczości malarki, przykładem może być obraz namalowany w trakcie toczenia się tej sprawy pt. Judyta zabijająca Holofernesa, na którym artystka przedstawiła swoje i Tassiego rysy twarzy. Później losy Gentileschi zmieniają się. Wychodzi za mąż, pracuje dla Medyceuszy i jako pierwsza kobieta zostaje przyjęta do Accademia del Disegno we Florencji. Artystka tworzyła liczne autoportrety, w których pojawia się w różnych rolach. W 1638 roku Gentileschi razem ze swoim ojcem, została zatrudniona jako malarka na dworze króla Karola I w Anglii. Zmarła w 1654 roku w Neapolu.

Wystawa w National Gallery w Londynie planowana jest na kwiecień – lipiec 2020 roku.

il. góra Artemisia Gentileschi, Autoportret jako Święta Katarzyna z Aleksandrii, 1615-17; źr. theguardian.com

KK

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.