szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Niepodległa Suwerenna – Fabryka Sztuk

Ekspozycja dzieł sztuki we wnętrzu eklektycznym

06.05.2019

Kolekcjonowanie od podstaw, Magazyn, Poradnik

W swojej zawodowej działalności zawsze traktowałam sztukę jako integralny komponent wnętrza. Jest ona dla mnie ważną częścią współtworzącą jego charakter oraz klimat. Przystępując do pracy nad projektem każdorazowo, obok kluczowych elementów wyposażenia takich, jak meble, oświetlenie i akcesoria, rozważam więc dobór dzieł sztuki.

Sposobów dopasowania sztuki do wnętrza jest kilka – kluczem może być wielkość, kolor, forma, technika, temat czy kontekst określonych prac. Przy wyborze obiektów do przestrzeni urządzonych w stylu eklektycznym można pozwolić sobie na większą fantazję. Eklektyzm cechuje bowiem pozorna niespójność, mieszanie stylów i epok, zatem również, dobierając dzieła sztuki można swobodnie poruszać się pomiędzy technikami i stylami.

Wraz z moimi współpracownikami cenię sobie zwłaszcza polską sztukę współczesną i zazwyczaj właśnie prace rodzimych artystów staram się uwzględnić w naszych projektach. Do moich ulubionych twórców należą klasycy, tacy jak: Wojciech Fangor, Jerzy Kałucki, Ryszard Winarski czy Jan Ziemski, ale także artyści młodego pokolenia, w tym: Dorota Buczkowska, Alicja Bielawska, Michał Smandek, Radek Szlaga, Marcin Dudek, Aleksandr Prowaliński, Mikołaj Moskal.

Elementem, który determinuje charakter całego projektu, jest paleta barwna dzieła. Powinna ona albo współgrać z kolorystyką wnętrza, stanowić jej uzupełnienie, albo wręcz przeciwnie – być dla niej kolorystycznym kontrapunktem. Co do tematyki, obowiązuje właściwie dowolność. Ja osobiście najchętniej wybieram prace abstrakcyjne lub wieloznaczne, których sens można różnie interpretować, a także takie, które wywołują pożądany w danym wnętrzu nastrój.

Sam proces doboru sztuki do wnętrza jest złożony i czasochłonny. W pierwszej kolejności razem ze wszystkimi współpracownikami studia dokonuję preselekcji twórców i prac, które zostaną zarekomendowane klientowi. W kolejnym etapie często spotykam się z art consultantami, galeriami lub bezpośrednio z artystami, aby wspólnie przejrzeć aktualnie dostępne prace. W następnej kolejności wstępnie wybrane dzieła są prezentowane inwestorowi jako integralna część wizualizacji 3D tworzonych na potrzeby każdego projektu wnętrza. W standardzie wykonane zostają zarówno ujęcia dzienne z symulacją naturalnego światła, jak i nocne, ukazujące pomieszczenia oświetlone sztucznym światłem, aby pozwolić inwestorowi zapoznać się z rekomendowaną sztuką w każdej z możliwych wersji ekspozycji.

Na przytoczonych przykładach widać kilka wnętrz w eklektycznej stylistyce, w których sztuka stanowi ważny element.

W powyższym wnętrzu znajduje się dużo mebli pochodzących od różnych producentów i posiadających odmienną specyfikę. Nie znajdziemy tutaj zestawów czy kompletów. To, co je łączy, to znakomite wzornictwo – większość z nich to ikony designu, które są już klasycznymi i ponadczasowymi modelami. W tym wnętrzu sztuka dobrana została na zasadzie stworzenia mocnego punktu kolorystycznego w przestrzeni. Znalazło się tu miejsce między innymi na prace Doroty Buczkowskiej. Co ciekawe, w takim wnętrzu doskonale sprawdza się pozornie niedbała ekspozycja sztuki, która łamie konwenanse. Dlatego też jeden z wielkoformatowych obrazów nie został powieszony, ale stoi oparty o ścianę. Dzięki takiemu zabiegowi trzy zestawione ze sobą realizacje tworzą ciekawą kompozycję oraz przyciągają uwagę widza. Nie bez powodu projekt ten nosi tytuł „Tło dla sztuki”.

Kolejna realizacja pt. „Przestrzeń i detal” udowadnia, że każde miejsce, nawet kuchnia, jest dobre do prezentacji obiektów artystycznych. Poszerza także definicję sztuki o przedmioty, które przez oryginalny sposób ekspozycji stają się sztuką. Zabytkowe kimono oprawione w ramę ze szkłem aspiruje do bycia główną ozdobą salonu, a półki w kuchni pełnią rolę wystawienniczą dla kolekcji japońskiej ceramiki.

Projekt zrealizowany przez studio architektoniczne Mood Works (fot. MarcoBertolini)

Natomiast w prezentowanym poniżej, spektakularnym wnętrzu apartamentu ulokowanego w zabytkowej, warszawskiej kamienicy, którą w swojej publikacji docenił najbardziej prestiżowy magazyn wnętrzarski „Architectural Digest”, sztuka gra główną rolę. Projekt ten jest prawdziwą manifestacją idei eklektyzmu w przestrzeniach domowych. Obok zabytkowych elementów wyposażenia przedwojennego mieszkania – kaflowych pieców czy oryginalnych sztukaterii – na równych prawach funkcjonują tu współczesne meble o nowoczesnej, lecz ponadczasowej stylistyce. Oszczędna paleta barwna prac wyeksponowanych w apartamencie współgra z neutralną kolorystyką ścian, które tworzą dla nich idealną ramę. W tej kolekcji obok siebie znalazły się między innymi dzieła uznanych artystów, takich, jak Jerzy Kałucki, ale także młodych, kształtujących dopiero swoją karierę twórców, na przykład realizacje Mikołaja Moskala. Nowoczesna i dynamiczna w formie rzeźba multidyscyplinarnego artysty, Wojtka Pustoły, stanowi centralny punkt salonu, a praca Doroty Buczkowskiej znakomicie odnajduje się w sypialni. Nietypową ozdobą jadalni jest kompozycja wytrawianych kwasem metalowych płyt, która jest dziełem Aleksandra Prowalińskiego.

Każda z tych prac, choć stanowi osobny byt, ma swój udział w kreowaniu unikalnej, przesiąkniętej sztuką atmosfery tego apartamentu rodem z Paryża czy Londynu. W kolejnych prezentowanych przestrzeniach, znajdujących się w zabytkowej warszawskiej kamienicy, każda z prac jest mocnym, przykuwającym wzrok i uwagę akcentem. Soczysty, niemal neonowy kolor charakterystyczny dla twórczości Wojciecha Fangora stanowi uzupełnienie stylistyki apartamentu i powtórzenie kolorów, które można w nim znaleźć. Inny przedstawiciel nurtu op-art – Ryszard Winarski – jest tutaj reprezentowany pracą w czerni i bieli. Spokojna stylistyka litografii Ewy Budki zestawiona została z kolei z królującym w salonie lustrzanym obiektem, którego twórcą jest Francuz Christophe Gaignon. W aranżacji wnętrz wolno pozwolić sobie na wiele, a często najlepiej sprawdza się kontrast pomiędzy historycznym wnętrzem, a wyeksponowaną w nim współczesną sztuką. Jest to swoista rozmowa, która toczy się w przestrzeni, czyniąc ją ciekawszą i bogatszą.

Materiał zdjęciowy artykułu to projekty zrealizowane przez studio architektoniczne Mood Works (fot. MarcoBertolini).

Autorką artykułu jest mgr inż. arch. Karina Snuszka – absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej i Universita di Perugia. Od 10 lat wraz z Dorotą Kuć prowadzi w Warszawie autorskie studio architektoniczne Mood Works, które specjalizuje się w projektach wnętrz dla klientów indywidualnych i komercyjnych. W portfolio Mood Works znajdują się projekty wnętrz w najbardziej prestiżowych lokalizacjach rezydencjalnych w Polsce i zagranicą, a także wnętrza flagowych butików wiodących polskich projektantów mody ostatniej dekady.Realizacje duetu Mood Works regularnie goszczą na łamach najlepszych magazynów wnętrzarskich w Polsce i zagranicą: „Architectural Digest”, „Elle Decoration”, „Residence” i wielu innych.

Rynek i Sztuka - logotyp

Artykuł pochodzi z numeru 2 magazynu RiSz

Rynek i Sztuka Magazyn, nr 2, okładka

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: