szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
ASW – FaceToFaceArt 8 urodziny Rynku i Sztuki

Ekspozycja fotografii w domowym wnętrzu

17.06.2019

Magazyn, Poradnik

Projektowanie wnętrz jest wspaniałą przygodą opartą na ścisłej współpracy i zaufaniu między klientem a architektem. Staram się, aby każda przestrzeń mieszkalna, którą powierzają mi klienci była nie tylko funkcjonalna, ale również stanowiła o wyjątkowości jego mieszkańców. Na początku drogi projektowej zbieram szczegółowe informacje o potrzebach, codziennych nawykach i preferencjach przyszłych użytkowników. Konfrontuję je z możliwościami technicznymi zadanej przestrzeni, dzięki czemu wiem, do czego zmierzam. Obieram cel, który z czasem przybiera realną formę ubraną w meble, materiały wykończeniowe, dodatki. Ważnym elementem nadającym indywidualny charakter wnętrzu jest fotografia; zarówno artystyczna jak i codzienna, ilustrująca mieszkańców i ich pasje.

Fotografia stanowi o niepowtarzalności wnętrza, podkreśla jego indywidualny charakter. Dobrze wyeksponowana, daje wrażenie spójności z przestrzenią mieszkalną, w której się znajduje. Aby uzyskać taki efekt końcowy, o fotografii należy pomyśleć już na wczesnym etapie pracy projektowej. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać przy eksponowaniu zdjęć w domowych pomieszczeniach.

Kompozycja

– złożona z wielu zdjęć

Jeśli chcemy wyeksponować dużo fotografii w jednym miejscu, na jednej ścianie, możemy wykorzystać zabieg polegający na umieszczeniu zdjęć w różnych rozmiarów ramkach, które pozornie są w nieładzie. Pozornie, ponieważ warto poszukać elementów wspólnych, które ów iluzoryczny nieład usystematyzują, co sprawi, że odbiór całości kompozycji będzie spójny. Ową harmonię uzyskamy stosując się do kilku zasadach kompozycji:

Jednakowe odległości pomiędzy ramkami
Zachowajmy takie same odległości pomiędzy ramkami, jeśli wszystkie z nich są jednakowej wielkości lub co najmniej pomiędzy jednym bokiem ramki, a drugim sąsiadującym, jeśli są one różnych formatów.
Całość kolorowa lub czarno–biała
W ramach jednej kompozycji zdjęcia powinny być albo kolorowe albo czarno–białe. Mieszanie technik fotograficznych zaburzy odbiór całości kompozycji.
Wyznaczenie linii horyzontu
Wyznaczenie linii horyzontu na wysokości wzroku osoby stojącej będzie punktem wyjścia do zakomponowania zbioru fotografii. Od tego miejsca możemy zarówno w górę, w dół, jak i na boki dodawać nowe zdjęcia.

– złożona z jednej, dwóch lub trzech fotografii

W przypadku jednej fotografii pamiętajmy o linii horyzontu, która powinna znajdować się na środku ramy. Kompozycja złożona z dwóch lub trzech ram również powinna być komponowana w oparciu o linię horyzontu. Zadbajmy także o spójność ram i/lub passepartout; ważne jest aby chociaż jeden z tych dwóch elementów był taki sam: kolor ramy lub kolor passepartout. Zdjęcia powinny mieć ten sam format i stylistykę.

Tło

Istnieje kilka reguł dotyczących doboru odpowiedniego tła do fotografii, stosowanych w zależności od tego, jaki efekt chcemy uzyskać:

Kolor tła jednakowy lub w zbliżonej tonacji do ramy i passepartout;
Poruszając się w tej samej palecie kolorystycznej postawimy największy nacisk na same fotografie, które będą sprawiały wrażenie, ze są zawieszone bezpośrednio na ścianie. Ciekawym pomysłem jest np. umieszczenie białych ram na ścianie z cegły malowanej na biały kolor.
Kolor tła kontrastujący z ramą i passepartout;
Tło kontrastujące z ramą fotografii jest zabiegiem mającym na celu ożywienie wnętrza poprzez zastosowanie dominanty kolorystycznej. Możemy w tym celu zastosować nie tylko farbę ale również okładziny ścienne, takie jak tapety czy kamień. Należy jednak pamiętać żeby wzór na tapecie lub kamieniu nie był wzorzysty, czyli męczący dla oka.

Oprawy

Na naszym rynku wyróżniamy dwa główne typy opraw do ekspozycji fotografii: antyramy (czyli ramy bez ram – samo szkło lub pleksi) i ramy. W zbiorze ram znajdują się takie, które zostały wykonane z aluminium lub drewna (w tym również sklejki drewnianej) oraz tworzyw sztucznych. Zanim zdecydujemy się na któryś z materiałów, należy szerzej spojrzeć na nasze wnętrze – ramy powinny współgrać z jego stylistyką. Do wnętrz nowoczesnych pasują zarówno ramy o prostej formie jak i rzeźbione, drewniane, które będą miały za zadanie przełamanie konwencji. We wnętrzach stylizowanych i klasycznych najlepiej sprawdzają się ramy drewniane, zdobione. Kolejnym istotnym elementem jest dobranie wielkości zdjęcia do oprawy. Fotografie najlepiej prezentują się w parze z passepartout, które powinny być większego formatu niż fotografia. Format passepartout, jakiego użyjemy ściśle zależy więc od wielkość zdjęcia i ramy. Uważajmy zatem na karykaturalnie wielkie ramy z małymi zdjęciami.

Wybór odpowiedniego miejsca ekspozycji

O tym, jaki będzie odbiór fotografii we wnętrzu decyduje wiele czynników, z których bardzo ważnym jest dobór odpowiedniego miejsca jej ekspozycji. Powinniśmy zaplanować przestrzeń dla zdjęcia już na początku prac projektowych, żeby uniknąć kolizji z półkami, meblami stojącymi czy innymi elementami dekoracyjnymi.
Dobrze wyglądają fotografie wieszane na tle pustych odcinków ścian, na których oprócz zdjęć nie ma zbyt wielu innych elementów wiszących. Nie oznacza to bynajmniej, że mamy rezygnować z pomysłu umieszczania fotografii nad komodą, sofą czy półką. Chodzi o to, aby wszystkie elementy ze sobą współgrały i żaden nie był konkurencją wizualną dla drugiego. Ponadto każdy przedmiot wiszący na ścianie potrzebuje „oddechu”, czyli wolnej przestrzeni wokół. Dlatego też tak istotne jest, aby zaplanować miejsce dla wszystkich dekoracji, które pojawią się na ścianie.

Oświetlenie

Bez odpowiedniego oświetlenia nawet najcenniejsza fotografia nie odda swojego piękna. W tym przypadku trzeba pamiętać o odpowiednim doborze i umiejscowieniu zarówno opraw oświetleniowych, jak i źródła światła. Barwa światła powinna być jak najbardziej zbliżona do światła naturalnego, dzięki czemu odbiór fotografii będzie identyczny tak w świetle dziennym, jak i sztucznym. Kompozycję złożoną z wielu zdjęć możemy doświetlić za pomocą oświetlenia montowanego na suficie, w bliskiej odległości od ściany. Dobrze sprawdzi się tu zarówno wąż ledowy w oprawie aluminiowej z przesłoną od frontu, jak i oprawa świetlna z kilkoma źródłami światła. Kluczem jest bowiem zadbanie o to, żeby cała kompozycja była równomiernie oświetlona. Projekt, w którego skład wchodzi jedna, dwie lub trzy ramy możemy oświetlić punktowo, umieszczając oprawę ścienną nad każdą z nich.

Przemyślane i dobrze zaprojektowane wnętrze dopełnione fotografią nada mu wyjątkowości. Nam natomiast pozwoli cieszyć się w równym stopniu przestrzenią, jak i samym zdjęciem.

Materiał zdjęciowy artykułu to projekty aranżacji fotografii we wnętrzach, zrealizowane przez studio Noomo.

Autorką tekstu jest Anna Kołtyś Dąbrowska, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Od 2004 roku wraz z architektką Agatą Bereziuk prowadzi pracownię autorską Noomo Studio Architektury, która zajmuje się projektowaniem wnętrz mieszkalnych, użyteczności publicznej oraz architektury.

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: