szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Niepodległa Suwerenna – Fabryka Sztuk

Pierwsze kroki kolekcjonera sztuki

27.06.2019

Kolekcjonowanie od podstaw, Poradnik

Odwiedzamy znajomych w ich domach, gdzie wiszą obrazy odziedziczone po przodkach lub świeżo zakupione do nowego mieszkania. Coraz częściej czytamy w prasie o rekordach aukcyjnych w Polsce i poza jej granicami. Coraz większe zainteresowanie wzbudzają w nas obrazy, aż wreszcie postanawiamy zakupić swój własny. Od czego zacząć? Jak przewidzieć, który obraz zostanie z nami na zawsze, a który szybko zniknie ze ściany?

Zwiedzanie i obserwacja

Pierwszym i niezwykle istotnym etapem jest poświecenie czasu na zwiedzanie muzeów – w samotności lub w towarzystwie wytrawnego znawcy sztuki. Warto udać się na kilka wystaw komercyjnych galerii, a także targi sztuki w kraju i za granicą. Dobrze byłoby poświęcić minimum 3 miesiące, aby wyrobić sobie własne zdanie i rozpoznać, który kierunek nas interesuje, którymi artystami jesteśmy zachwyceni, a które nazwiska nie wzbudzają w nas większego entuzjazmu. Im więcej obrazów zobaczymy, im więcej odbędziemy rozmów z niezależnymi doradcami, tym większa szansa, że już pierwszy wybór okaże się tym właściwym.

Olej, grafika czy fotografia?

Na początku warto zadać sobie pytanie: co będzie stanowić klucz naszej kolekcji? Malarstwo figuratywne, abstrakcja geometryczna czy organiczna, dzieła wykonane w konkretnej technice artystycznej, a może raczej skupimy się na wybranym okresie (np. dekadzie lat sześćdziesiątych), który wzbudził nasze szczególne zainteresowanie? Stawiając pierwsze kroki na rynku sztuki, warto wyznaczyć dokładne granice, aby zawęzić zakres naszych poszukiwań, skoncentrować się na wybranej tematyce i pogłębić wiedzę na jej temat. Z czasem możemy te granice dowolnie poszerza, ale ten proces przyjdzie z czasem, w zależności od naszego zaangażowania.

Kupowanie

Magia kolekcjonowania polega na cykliczności dokonywania zakupów. Tylko w ten sposób odczujemy satysfakcję i radość płynącą z niecierpliwego oczekiwania na moment w naszym życiu, gdy obejrzymy interesujące nas dzieło, odwiedzimy ulubioną galerię lub naszego doradcę. Miedzy każdym kolejnym wyborem upływa czas, w trakcie którego stajemy się bogatsi o nową wiedzę weryfikującą nasze poprzednie zakupy i pomagającą dokonywać kolejnych wyborów.

Warto zastanowić się nad wysokością rocznego budżetu poświęconego na zakup dzieł sztuki. Częstotliwość zakupów również jest ważnym elementem podejmowania decyzji. Na początku może to być raz na kwartał lub raz na pół roku.

Wybór

Aby dokonać ostatecznego zakupu warto zebrać propozycje 3–5 dzieł, dokładnie obejrzeć je na żywo, poradzić się pracownika galerii lub, jeśli mamy taką możliwość, własnego doradcy. Tylko wytrawny kolekcjoner lub zawodowy ekspert sztuki jest w stanie określić jakość dzieła dysponując jedynie jego zdjęciami, jednak na taki „przywilej” z pewnością zapracował wieloletnim obcowaniem ze sztuką. Wybór powinien nastąpić w przyjemnej, spokojnej atmosferze. Przy okazji porozmawiamy o interesującym nas artyście, dowiemy się o godnych uwagi wystawach i wydarzeniach kulturalnych.

Zwróć uwagę na kilka kwestii:
1. Czy artysta jest znany szerszemu gronu odbiorców? Jak ocenia go krytyka artystyczna, a jak notowania rynkowe?
2. Czy jego dzieła znajdują się w kolekcjach muzealnych, w renomowanych galeriach? Czy będą dopiero pokazywane, a współpraca z galeriami planowana jest w niedalekiej przyszłości?
3. Porównaj wybraną pracę artysty z innymi jego dziełami. Czy w jakiś sposób wyróżnia się na ich tle?
Na początkowym etapie naszej przygody z własną kolekcją nie myślmy o przyszłym zysku finansowym – chyba że specjalnie zatrudnimy w tym celu profesjonalnego doradcę, który od samego początku będzie budować zbiór oparty na znanych i cenionych nazwiskach.

Przyjrzyj się nabytkom

Po dokonaniu kilku zakupów, zbierz je w jednym pokoju i przyjrzyj się swoim zbiorom. Wciel się w rolę kuratora i zorganizuj małą wystawę sztuki we własnym domu. Uważnie przeanalizuj czy zakupione prace mają ze sobą coś wspólnego – a może znacznie się od siebie różnią? Która z nich najbardziej Ci się podoba? Dlaczego? Odpowiedzi z pewnością okażą się przydatne w przyszłości, pozwolą uściślić kierunek dalszego rozwoju i wspiąć się na kolejne szczeble wiedzy i doświadczenia w budowaniu własnej kolekcji.

Oksana Bagriy – doświadczona marszand, a przy tym artystka i konserwatorka dzieł sztuki. Kwalifikacje zdobywała na stanowisku marszanda w domu aukcyjnym Rempex, gdzie była odpowiedzialna za sprzedaż oraz współpracę z komisją ekspercką przy weryfikacji dzieł sztuki. Jako Dyrektor Sprzedaży od początku tworzyła prężnie rozwijający się dom aukcyjny Libra, który w ciągu 2 lat osiągnął piątą pozycję w rankingach wyników sprzedaży pośród 33 domów aukcyjnych w Polsce. Zakres swojej działalności koncentruję na dziełach polskiej sztuki klasycznej i współczesnej XX i XXI wieku. Obserwując wschodzące talenty poszukuję dobrze zapowiadających się artystów młodszego pokolenia. Specjalistka ds. zarządzania finansami, organizacji eventów i promocji. Wyróżniona stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

www.oksanabagriy.pl

Rynek i Sztuka - logotyp

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: