Matejko, Malczewski i Chełmoński w filii Luwru
01.10.2019
Aktualności, Polska: wydarzenia, Świat: wydarzenia
Od 25 września w Louvre-Lens rozpoczęła się wystawa klasycznego malarstwa polskiego.
Na wystawie zatytułowanej Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation (pol. Polska 1840-1918. Zobrazować ducha narodu) zaprezentowano ponad 120 dzieł polskiego malarstwa z XIX i początku XX wieku. Wśród nich klasyczne dzieła polskiej historii sztuki: „Trumna chłopska” Aleksandra Gierymskiego, „Melancholia” Jacka Malczewskiego i „Babie lato” Józefa Chełmońskiego.
Polską ekspozycję w Louvre-Lens otwiera obraz „Rejtan – Upadek polski” Jana Matejki. W zamyśle autorów wystawy w ten sposób miał zostać przytoczony wątek rozbiorów, który w malarstwie polskich twórców stał się okresem szukania i utrzymywania narodowej tożsamości. Stąd też w prezentowanych dziełach podkreślane są wątki wielokulturowości i różnorodnej społecznie kraju tamtego czasu.
Wystawę Polska 1840-1918. Zobrazować ducha narodu stworzono z obiektów pochodzących z Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Zamku Królewskiego w Warszawie, Zamku Królewskiego na Wawelu, Fundacji im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu i zbiorów prywatnych. Wydarzeniu odbywa się pod patronatem Prezydenta Polski i Francji.
Louvre-Lens to muzeum sztuki będące filią Luwru w Paryżu. Najczęściej prezentowane są w nim obiekty ze zbiorów własnych, szczególnie tych zdeponowanych na długi termin w Luwrze. Powstaniu Louvre-Lens przyświecała idea dostępu do francuskich instytucji kulturalnych osobom mieszkającym poza Paryżem. Chociaż muzeum utrzymuje bliskie powiązania administracyjne z Luwrem, jest ono głównie finansowane z regionu Nord-Pas-de-Calais.
A.R