szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
ArtEkspozycje – Wilkoń Aukcja Sztuki Aktualnej – FaceToFaceArt
Ładowanie Wydarzenia

Wszystkie Wydarzenia

Najpiękniejszy kraj. Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

Kategorie wydarzeń:

Luty 15 - 17:00
Czerwiec 22 - 16:00

7zł

Muzeum w Gliwicach swoją nową wystawą oddaje hołd prawdziwie „mitycznej”, otoczonej serdecznym patosem krainie naszych przodków, jaką dla Polski są obecnie Kresy – wschodnie ziemie dawnej Rzeczypospolitej. Ekspozycja „Kresy w malarstwie polskim…” to wizualna podróż w przeszłość, szlakiem pędzla i farby, lecz nie tylko. Niezwykle popularny w czasie zaborów poemat Wincentego Pola „O ziemi naszej” – choć obecnie zapomniany – karmił ludzi wyobrażeniem mającej się odrodzić Ojczyzny obejmującej swym obszarem Żmudź, Litwę, Polesie, Wołyń, Podole, Pobereże, Ukrainę i „rzeki domowe” Rzeczypospolitej – Niemen i Dniestr.

Te właśnie kresowe krajobrazy zostaną zaprezentowane w Willi Caro. Stworzone przez niezwykłych polskich twórców, mi. Józefa Chełmońskiego, Adama Chmielowskiego, Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Fałata, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy najsilniej związanego z Kresami Jana Stanisławskiego, sprawiają, że czas staje w miejscu. Bogactwo barw i odcieni dziewiczej natury, bezkresne pejzaże, ludowe wpływy odciśnięte nawet na najmniejszych fragmentach otoczenia, ruiny twierdz i zamków pamiętające jeszcze czasy licznych wojen, a także przytulne zacisza ziemiańskich dworów. Źródła polskiej tożsamości – jak u Wincentego Pola: Tam już dostać wody zdrowej Tam krynice i dąbrowy I brzozowe czyste gaje, A pług czarną ziemię kraje.

Julian Fałat, Przed cerkwią, 1899, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie - rynekisztuka.pl

Julian Fałat, Przed cerkwią, 1899, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

Kresy Wschodnie Rzeczypospolitej stały się szczególnie atrakcyjnym tematem dla artystów, którzy właśnie tam odkryli bogate źródło inspiracji: piękne krajobrazy, architekturę, historię pojmowaną w wymiarze symbolicznym. Kresy z rozległymi stepami, niezmierzonymi przestrzeniami w trudnym dla Polski okresie historycznym kojarzyły się ze swobodą, wolnością, niepodległością. Prowokowały więc i na przestrzeni XIX–XX wieku artyści często podejmowali tematykę kresową, dostosowując jej interpretację do aktualnie panujących tendencji i stylów; stąd kresowe tematy zarówno w malarstwie romantycznym, historycznym czy w młodopolskim symbolizmie. Kresy dostarczały inspiracji również i formalnych polskiej wersji impresjonizmu; stały się też jednym z pretekstów malarskich dla polskich kolorystów. Romantyczne fascynacje Kresami rozpoczęły się pod koniec XVIII wieku wraz z modą na rysunkowe serie samodzielnych krajobrazów, utrzymanych w sentymentalno-nastrojowej aurze i będących najczęściej rodzajem dziennika z patriotyczno-inwentaryzacyjnej podróży. Z przesłanek marzeń o wolności i niepodległości zrodziła się również twórczość malarzy historycznych związanych ze środowiskiem monachijskim. Ponowny renesans i popularność tematów kresowych nastąpił w sztuce okresu Młodej Polski. Dokonał się wówczas zwrot ku symbolizmowi, przy równoczesnych powrotach do romantycznej idei posłannictwa narodowego. Kresy w dalszym ciągu niosły ze sobą symboliczno-nostalgiczne fascynacje, ale przed kolejnym pokoleniem artystów odkryły również nowe możliwości formalne – niepowtarzalne światło i kolor. Młoda Polska odkryła również Huculszczyznę – żywiołowość tamtejszego folkloru, egzotykę strojów i obyczajów. Ostatnim przejawem malarskich fascynacji polskimi Kresami, były lata trzydzieste XX wieku, kiedy to do rangi »Aten wołyńskich« urósł Krzemieniec – powiedziała kurator wystawy, Urszula Kozakowska-Zaucha.

„Kresy” to słowo o ogromnym ładunku emocjonalnym. Odnosi bowiem nie tyle do terytorium, ale przede wszystkim do całej spuścizny historycznej i dziedzictwa kulturowego Rzeczypospolitej na wschodzie, dla której kresowe rubieże od średniowiecza były obszarem osadnictwa i kulturowej ekspansji. Dlatego tak ważne jest, by Kresy były nie tylko „mityczną krainą”, ale też istotną częścią polskiej świadomości narodowej – żywym źródłem z którego czerpiemy. Pielęgnowanie pamięci Kresów jest wyjątkowo ważne na Śląsku, jako że w kształtowaniu się powojennego oblicza naszego regionu znaczny udział miały osoby wysiedlone z Kresów. Gliwice są tego szczególnym przykładem. To, obok Bytomia, jedno z tych miast na obszarze górnośląskiej niecki przemysłowej, gdzie trafiło najwięcej przybyszów ze Lwowa, Stanisławowa, Drohobycza czy Tarnopola. W Gliwicach jesienią 1945 r. rozpoczęła działalność Politechnika Śląska, której kadra naukowa, pracownicy administracji, jak i w dużej mierze studenci rekrutowali się z Politechniki Lwowskiej. Z tego powodu bardzo się cieszę, że dzięki współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie możemy szerokiej publiczności przybliżyć świat Kresów widziany oczami wybitnych polskich artystów, jego klimat i ducha – dyrektor Muzeum w Gliwicach, Grzegorz Krawczyk.

 

Wystawa objęta została honorowym patronatem Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego i Prezydenta Miasta Gliwice Zygmunta Frankiewicza.

Otwarcie wystawy: Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

15 lutego 2019, Willa Caro, godz. 17.00
Kurator: Urszula Kozakowska-Zaucha
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona

Wystawa dostępna dla publiczności od 16 lutego do 23 czerwca 2019 r.
Organizator: Muzeum w Gliwicach

Szczegóły

Początek:
Luty 15 - 17:00
Koniec:
Czerwiec 22 - 16:00
Koszt:
7zł
Kategorie wydarzeń:
Strona www:
http://muzeum.gliwice.pl/

Miejsce

Muzeum w Gliwicach, Willa Caro
ul. Dolnych Wałów 8a
Gliwice, śląskie 44–100 Polska
+ Google Map
Telefon:
(48) 32 231 44 94
Strona internetowa:
http://www.muzeum.gliwice.pl
MENU: