szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh
Ładowanie Wydarzenia

Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Wystawa „Arcydzieła malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku” w Muzeum Miejskim Wrocławia

Kategorie wydarzeń:

04.10.2015 - 10:00
24.04.2016 - 18:00

4 października w Pałacu Królewskim we Wrocławiu po raz pierwszy publicznie pokazane zostaną dzieła najważniejszych artystów polskich działających na przełomie XIX i XX wieku pochodzące z wrocławskiego, prywatnego zbioru.

patronat_medialny_rynekisztukaTo modelowa kolekcja malarstwa polskiego, która mogłaby być dumą niejednego muzeum. Dzięki świadomym wyborom i niebywałemu zaangażowaniu jej właścicieli oraz niestrudzonej pasji poszukiwania wiele wybitnych malowideł wróciło do kraju. Obecnie ta wrocławska kolekcja liczy 170 obrazów namalowanych na przestrzeni XIX i XX wieku. Na wystawie we wrocławskim Pałacu Królewskim zaprezentowanych zostanie około 70 dzieł powstałych w epokach realizmu, akademizmu, w okresie Młodej Polski i latach międzywojennych. Wśród nich będą prace tak znanych artystów jak: Olga Boznańska, Józef Chełmoński, Jan Cybis, Julian Fałat, Aleksander Gierymski, Alfons Karpiński, Jacek Malczewski, Tadeusz Makowski, Józef Pankiewicz, Zygmunt Rozwadowski, Hanna Rudzka – Cybisowa, Jan Stanisławski, Zofia Stryjeńska, Władysław Ślewiński, Zygmunt Waliszewski, Wojciech Weiss, Stanisław Witkiewicz, Leon Wyczółkowski, Stanisław Wyspiański i inni.

Na szczególną uwagę zasługują obrazy Olgi Boznańskiej, w tym namalowany w 1913 roku „Portret damy w czarnym kapeluszu”, który pomimo ciemnego zespołu barw intryguje i urzekają. Zachwycają również prace Wojciecha Weissa, obok słynnych aktów „Japonka” i „Akt chłopca w pracowni”, obu z 1900 roku, bez wątpienia interesujący jest obraz „Pensjonarki na Plantach” z 1897 roku. Zatrzymany w kadrze fragment pejzażu miejskiego z przechodzącymi w oddali dziewczętami to jedno z wcześniejszych dzieł artysty. Niezwykle nowoczesne i zadziwiające oryginalnością kompozycji.

Uczniem Wojciecha Weissa był Eugeniusz Eibisch. Jego nastrojowy nokturn „Dorożki nocą” z 1920 roku wyróżnia nowatorska kompozycja, przez widza oglądalna jakby zza szyby, po której spływają krople deszczu, przez co motyw główny – dorożki na tle sklepowych witryn – jest rozmazany, nieco zniekształcony nadając dziełu ekspresyjny charakter.

Malczewski Jacek, Ślepy Faun,  65 x 81 cm, źródło: materiały organizatora

Malczewski Jacek, Ślepy Faun, 65 x 81 cm, źródło: materiały organizatora

Na wystawie znalazły się także dwa dzieła młodopolskiego malarza i grafika Witolda Wojtkiewicza. Był wyprzedzającym swoją epokę symbolistą i ekspresjonistą, za życia niedoceniany, w ostatnich latach zyskuje jednak coraz większe uznanie. W 1905 roku artysta namalował trzy wersje motywu pochodu dziecięcego, w tym znajdujący się w prezentowanej kolekcji obraz „Korowód dziecięcy”. Malowidło jest inspirowane opowieścią Marcela Schwoba opublikowaną w piśmie „Chimera” w 1900 roku. Historia opowiada o krucjacie dziecięcej do Jerozolimy, która odbyła się w 1212 roku i została okupiona śmiercią wielu z nich, a ich ofiara miała mieć głęboki sens religijny.

Bez wątpienia ozdobą kolekcji są także dwa płótna autorstwa Jacka Malczewskiego „Ślepy Faun” z 1910 roku oraz namalowany dziewięć lat później „Autoportret z Thanatosem”. Oba utrzymane w jasnej kolorystyce, w charakterystycznym dla tego artysty stylu. Na uwagę zasługują również prace mniej znanych twórców. Wśród nich znalazł się obraz „Marta natura z jabłkami” (nie datowany) Meli Muter. Artystka w trakcie swojego długiego życia stworzyła ponad tysiąc prac. Jej dorobek do tej pory nie został dobrze rozpoznany. Współtworzyła École de Paris, ale z jakiegoś powodu pozostał w cieniu innych polskich malarzy związanych z tą formacją artystyczną.

Józef Pankiewicz, martwa natura z owocami, butelką i koszykiem, źródło: materiały organizatora

Józef Pankiewicz, martwa natura z owocami, butelką i koszykiem, źródło: materiały organizatora

Ciekawym fenomenem w artystycznym świecie byli bracia bliźniacy Efraim i Menesze Seidenbeutel. Urodzili się i zmarli tego samego dnia. Niemal wszystko robili wspólnie, także malowali, o czym wspomina m.in. Monika Żeromska, Której podobiznę uwiecznili na płótnie. W swoje twórczości eksperymentowali z kolorem i światłem. Na wystawie eksponowany jest ich wspólny, niezwykle dynamiczny obraz „Wyścig kolarski” namalowany najprawdopodobniej w latach 30.XX wieku.

Cześć z obrazów wchodzących w skład kolekcji była już prezentowana w najważniejszych muzeach polskich i zagranicznych, również na głośnych ostatnio wystawach monograficznych polskich artystów, jednak większość zostanie pokazana publicznie po raz pierwszy. Prezentowane dzieła wielokrotnie reprodukowano w prestiżowych wydawnictwach. Kolekcja bez wątpienia jest jednym z najcenniejszych zbiorów prywatnych malarstwa polskiego na świecie. Ekspozycja został podzielona na grupy tematyczne: pejzaż, symbolizm i ekspresjonizm, folklor, portret, akt, martwa natura.

Arcydzieła malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku
Kurator wystawy: 
Katarzyna Kurpiewska
Miejsce:
Muzeum Miejskie Wrocławia
Czas trwania: 
4.10.2015 – 24.04.2016
Wystawa płatna: 15 zł. (bilet normalny), 10 zł. (bilet ulgowy)
Wystawa czynna:
od wtorku do piątku w godz. 10.00 – 17.00
od soboty do niedzieli w godz. 10.00 – 18.00

Szczegóły

Początek:
04.10.2015 - 10:00
Koniec:
24.04.2016 - 18:00
Kategorie wydarzeń:

Miejsce wydarzenia

Pałac Królewski we Wrocławiu
ul. Kazimierza Wielkiego 35
Wrocław, Polska
+ Google Map

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.