szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Ranking najdroższych prac polskiej sztuki współczesnej

02.05.2009

Aukcje, Polska, Rekordy aukcyjne

Tadeusz Kantor, Emballage II “Parasol i postać”, 1967. Własn.: Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Miłośników sztuki współczesnej nie brakuje, czego potwierdzeniem są z pewnością sumy za które  polskie dzieła sztuki współczesnej sprzedawane są na aukcjach w kraju i za granicą.


Prywatne kolekcje coraz częściej wzbogacają prace polskich uznanych artystów, którzy tworzą na wysokim poziomie artystycznym. Przykładów wskazujących na ogromne zainteresowanie współczesnym, dobrym malarstwem można podać bardzo wiele. Jest grupa ludzi mocno inwestująca w znane nazwiska i wszystkie prace takich malarzy są natychmiast wyłapywane na rynkach zarówno polskich, jak i obcych. 

Jeśli chodzi o zagraniczne rynki sztuki, to mogłyby już powstać specjalne aukcje z malarstwem polskim na wzór aukcji np. malarstwa rosyjskiego. Popyt bowiem jest duży, potrzebna jest jedynie podaż odpowiednich prac, a z tą, jak wiadomo,  sprawa jest już bardziej skomplikowana.

Poniżej prezentujemy rankingi najdrożej sprzedanych pracy polskich artystów współczesnych na aukcjach rodzimych i zagranicznych.

Najdroższe prace polskiej sztuki współczesnej sprzedane na aukcjach w Polsce:

1. Andrzej Wróblewski, Uwaga nadchodzi! (Nalot, Alarm), 1955, olej na płótnie, 120×139,5 cm, aukcja DA Sztuka, Kraków, 8 lutego 2004, cena: 490 000 PLN.
Wybitne dzieło Wróblewskiego „Uwaga, nadchodzi!”, znane jest także pod nazwami „Nalot” i „Alarm”.  Obraz jest dramatycznym przedstawieniem bezbronnej matki i dzieci w obliczu zagrożenia.

2.    Tadeusz Kantor, Postać z parasolem, 1949, olej na płótnie, 90×75 cm, aukcja Desa Unicum, Warszawa, 18 października 2007, cena: 295 000 PLN.
Dzieło uznano za najlepsze z metaforycznego okresu twórczości Tadeusza Kantora. Jest to, jak do tej pory, najdrożej sprzedane dzieło tego artysty na aukcjach w Polsce.

3.    Maria Jarema, Postacie (Kompozycja II), 1957, monotypia, tempera, papier naklejony na płótno, aukcja DA Rempex, Warszawa, 30 listopada 2005, cena: 270 000 PLN.
Ta abstrakcyjna kompozycja eksploruje problem ruchu i przestrzeni. Jedna ze sztandarowych prac polskiej sztuki dla 50-tych.

4.    Tadeusz Piotr Potworoski,
Kompozycja, 1958-1962, olej na płótnie, 100×300 cm, aukcja DA Rempex, Warszawa, 9 października 2008, cena: 255 000 PLN.
Dorobek malarski Potworowskiego pozostaje jednym z najciekawszych dokonań polskiej sztuki powojennej, a zarazem jednym z najbardziej samodzielnych przykładów koloryzmu w malarstwie.

6.    Jan Lebenstein, Figura osiowa nr 77, 1960, olej na płótnie, 230×102 cm, aukcja DA Rempex, Warszawa, 13 czerwca 2007, cena: 220 000 PLN.
Wybitne dzieło Jana Lebensteina. Z ceny wywoławczej ustanowionej na poziomie 100 tysięcy osiągnęło sumę 220 tysięcy złotych. Obraz pochodzi ze słynnego cyklu „Figur osiowych”. Pod koniec lat 50-tych obrazy należące tego cyklu zrobiły niemałą furorę, wyłamując się jako odrębne wizje malarskie i zyskując uznanie krytyków francuskich, którzy przyznali  Lebensteinowi Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu w 1959 r.

7.    Wojciech Fangor, M38, 1967, olej na płótnie, 138×135 cm, aukcja Agra Art, Warszawa, 24 kwietnia 2005, cena: 186 000 PLN.

Dzieło inspirowane op-artem przestrzeni, w którym artysta badając przestrzeń trójwymiarową, odkrywa zupełnie nową perspektywę oraz rozważa czyste efekty wizualne.

8.    Tadeusz Brzozowski, Precyzer, 1980, olej na płótnie, 138×135 cm, aukcja Agra Art, Warszawa, 24 kwietnia 2005, cena: 186 000 PLN.
„Precyzer” ujawnia tajnikami warsztatu malarza, „drapieżną”, haczykowatą, witkacowską formą. Pomimo abstrakcjonizmu, kompozycje nawiązują do skomplikowanego, codziennego życia.

9.    Wojtek Siudmak, Gałąź życia, olej na płótnie, 81×65 cm, aukcja DA Rempex, Warszawa, 19 stycznia 2005, cena: 170 000 PLN.
Siudmak uważany jest za jednego z czołowych reprezentantów realizmu. Realizm fantastyczny, bo tym terminem można określić jego styl malarski, łączący nadrealną wizję ze sztuką naturalistyczną, ma swoje korzenie w surrealizmie. Twórczość Wojtka Siudmaka charakteryzuje się wirtuozerią w oddawaniu trójwymiarowego złudzenia przestrzeni, poczuciu światła i cienia, perspektywie linearnej i powietrznej. Do tych tradycyjnych środków wyrazu dodaje artysta elementy realistyczne i bardzo osobiste, gdzie perfekcja techniczna jest kierowana w stronę oryginalnej i bujnej wyobraźni.

10.    Leon Tarasiewicz, Bez tytułu, 1985, olej na płótnie 170×260 cm, aukcja DA Rempex, Warszawa, 27 sierpnia, cena: 150 000 PLN.
Cena wywoławcza została ustalona na poziomie 200 000 zł. Obraz sprzedano za kwotę 150 tys. zł. Dzięło pochodzi z kolekcji lidera grupy Roxette – Pera Gessle. Znajdowało się w jego zbiorach od początku lat 90.

Prace polskich artystów sprzedane na aukcjach zagranicznych:

1.    Piotr Uklański, Naziści [Nazis], 1999, 164 fotografie na pleksi, ed. 10, aukcja Phillips de Pury & Company, Londyn, 14 października 2006, cena: 1056000 USD (568 000 GBP).
Serię 164 barwnych fotografii zaprezentowano w listopadzie 2000 roku w warszawskiej „Zachęcie”. Zdjęcia prezentowały przystojnych, eleganckich mężczyzn, filmowych twardzieli uwodzących widza swoim atrakcyjnym wizerunkiem, przez co zaciera się prawdę o nazizmie. W czasie trwania wystawy słynny aktor Daniel Olbrychski wszedł do galerii z szablą i w obecności ekipy telewizyjnej pociął kilka fotografii, protestując w ten sposób przeciwko wykorzystaniu przez artystę jego filmowego wizerunku.

2.    Wilhelm Sasnal, Palące dziewczyny (Anka, Dominika oraz Peaches) [Girls Smoking (Dominika, Anka, Peaches)], 2001, olej na płótnie, 3 obrazy, 33×33 cm,  aukcja Phillips de Pury & Company, Londyn, 29 czerwca 2008, cena: 457 676 USD (229 250 GBP).
Z tej trójki najbardziej znany i ceniony jest portret Anki, żony Sasnala, palącej papierosa. Obraz ten jest znany dzięki temu, że trafił na okładkę katalogu wystawy polskiego artysty w Van AbbeMuseum. Również dwa pozostałe obrazy palących dziewczyn, Dominiki oraz wokalistki Peaches były pokazane na wystawie w tymże muzeum.

3.    Magdalena Abakanowicz,
Tłum – stojące postacie (22 figury) [Crowd – Standing Figures (in 22 parts)], 1986-1987, materiał i żywica syntetyczna, 170x53x23 cm, aukcja Sotheby’s, Nowy York, 11 maja 2006, cena: 441 600 USD.
To pełna niepokoju, wzburzenia, przejmująca wizja ludzkiej egzystencji. Rzeźby prezentują postacie bez głów, wykonane z szarego płótna workowego ustawione obok siebie w szeregach. Mogą stanowi metaforą życia człowieka we współczesnej cywilizacji.

4.    Roman Opałka, 1 do nieskończoności, olej na płótnie 197×135 cm, aukcja Christie’s w Nowym Jorku, 13  listopada 2008, cena: 242 500 USD
Roman Opałka w swojej twórczości dokumentuje przemijanie czasu. Zajmuje się zapisem filozoficznego aspektu egzystencjalnych czynności powtarzanych przez człowieka. Budzi przy tym podziw i zdumienie niespotykaną konsekwencją.

5.    Wojciech Fangor, M 10, 1969, olej na płótnie, 122×122 cm, aukcja Sotheby’s, Nowy York, 2 kwietnia 2008, cena: 157 000 USD.
To dzieło Wojciech Fangora dokumentuje zainteresowanie artysty różnorodnymi aspektami optyki widzenia.

6.    Maria Jarema, Przenikanie 6 [Penetrazione 6], 1958, monotypia i tempera na kartonie przyklejona do płótna, 105×85 cm, aukcja w Karl&Faber w Monachium, 29 listopada 2007, cena: 119 865 USD (82 000 EUR – cena bez prowizji domu aukcyjnego).
Rzadka praca Marii Jaremy. Po niezrozumiale niskiej wycenie pracy, doszło do ponad dwudziestokrotnego przebicia ceny szacunkowej.

7.    Jan Tarasin, Brzeg, 1965, olej na płótnie, aukcja Rago, Lambertville, New Jersey, 28 października 2008, cena: 66 000 USD.
Artystę zawsze interesował świat przedmiotów. Początkowo zajmował się realistycznym zapisem przedmiotów, które redukował, upraszczał, aż powstawał cały system znaków abstrakcyjnych i zbliżonych do abstrakcyjnych. Były to znaki – przedmioty, znaki-symbole, ślady kształtów wziętych z bezpośredniej, otaczającej nas rzeczywistości.

8.    Zbigniew Makowski, Res ens Est, 1967, olej na płótnie, 100×85,1 cm, aukcja Doyle w Nowym Yorku, 20 maja 2008, cena: 61 000 USD.
W swoich kompozycjach malarz łączy liczne cyfry, litery, różnorodne, niejednokrotnie skomplikowane, formy geometryczne, uproszczone znaki przedmiotów.

9.    Henryk Stażewski, Nr 3, 1966, aluminium na płycie, 66×87 cm, aukcja Sotheby’s, Mediolan, 23 listopada 2004, cena: 59 067 USD (45 600 EUR).

Wybitne dzieło Henryka Stażewskiego – współtwórcy polskiej awangardy konstruktywistycznej, który w swojej twórczości poświęcił się szczegónie abstrakcji geometrycznej.

10.    Leon Tarasiewicz, Bez tytułu (w 4 częściach), 1991, olej na płótnie, 170×130 cm, aukcja Stockholms Auktionsverk, Sztokholm, 2 listopada 2007, cena: 44 100 USD (280 000 koron szwedzkich)

Składam gorące podziękowania autorom „Przewodnika kolekcjonera sztuki najnowszej” Piotrowi Bazylko i Krzysztofowi Masiewiczowi za zgodę na wykorzystanie rankingu najdroższych prac polskiej sztuki współczesnej.

Anna Niemczycka
Źródło: Inwestycje.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Jeden komentarz do “Ranking najdroższych prac polskiej sztuki współczesnej”

  1. mm

    trzebaby zaktualizować

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.