Sztuka, która nigdy nie umiera
Handel obiektami sztuki starożytnej kwitnie od ponad 200 lat. Artefakty przywożone przez podróżników z odległych i egzotycznych krajów stały się bardzo modne wśród wyższych sfer. Jako hobby zamożnej arystokracji zostały spopularyzowane w Europie i Ameryce. Dzisiaj, kolekcjonować sztukę starożytną może każdy, kto jest nią zainteresowany. W związku z szerokim wyborem przedmiotów, sztuka starożytna staje się powodem do powstawania imponujących kolekcji sztuki. -Piękne obiekty, opowiadające interesujące historie z odległych czasów, mogą być już dostępne za 150 Euro, do kilkuset lub kilku tysięcy. Wszystko zależy od osobistych możliwości. Właśnie to czyni sztukę starożytną tak dobrze prosperującą – w porównaniu z innymi segmentami tego rynku – mówi właściciel galerii PRIMA PORTA Antiquities – dr Matthias Renz.
Ponad podziałami…
Zainteresowanie artefaktami widoczne jest wśród kolekcjonerów na całym świecie. Przedmioty te mają stałą, określoną wartość – taką samą dla kolekcjonera z Polski, USA czy Rosji. Daje to pewność wartości przedmiotu, jakiej nie gwarantuje np. malarstwo. Obraz wybitnego polskiego malarza może być wart dla Polaka setki tysięcy złotych, podczas gdy obcokrajowiec wzruszy na jego widok ramionami, bo nigdy wcześniej o tym artyście nie słyszał. Globalny rynek artefaktów nie pozostawia miejsca na takie spekulacje. Rynek sztuki starożytnej – to rynek międzynarodowy. Starożytne artefakty z łatwością można sprzedać w innym miejscu na świecie. Ceny są oparte na łatwo porównywalnych parametrach i są wielokrotnie publikowane w ciągu roku przez największe domy aukcyjne, jak Sotheby’s bądź Christie’s w Nowym Jorku, Londynie lub Hong Kongu i szeregu innych, ekskluzywnych galerii na całym świecie. Ceny obiektów antycznych są cenami międzynarodowymi – nie zaś lokalnymi, przez co odzwierciedlają rzeczywiste zasady rynku, oparte na prawdziwych szacunkach wartości obiektów i rzeczywiście płaconych za nie sumach. Na całym świecie porównywalne przedmioty kosztują tyle samo, a różnice są nieznaczne.
Zdobią dom i zarabiają
Uzyskane wyniki na aukcjach, na których zawsze sprzedawanych jest ponad 90% obiektów, umożliwiają kolekcjonerom, niezależnie od ich lokalizacji, obserwowanie poczynionych inwestycji. Sztuka ta nie jest ograniczona do jednego lokalnego rynku, który może reagować nerwowo w okresach
12 porad, jak stworzyć kolekcję sztuki starożytnej
1. Znajduj przyjemność w kolekcjonowaniu sztuki. Pozwól obiektom być częścią Twojego indywidualnego stylu życia i pozwól im cieszyć Twoje oczy.
2. Studiuj dziedzinę, która najbardziej Cię interesuje.
3. Zadawaj pytania zanim dokonasz zakupu. Profesjonalny dealer sztuki prowadzący galerię i posiadający wieloletnią dobrą reputację pomoże Ci w każdym zakresie.
4. Zwracaj się tylko do najlepszych galerii z ugruntowanymi referencjami i najlepszymi doświadczeniami w biznesie. Niektórzy dealerzy i większość galerii, gwarantują autentyczność obiektów, które sprzedają, więc sprawdź również tę kwestię.
5. Posiadaj porozumienie ze swoim dealerem lub galerią na temat opcji sprzedaży, np. opcji „up – trade”, która pozwala odkupić lub odsprzedać Twoje obiekty w momencie kiedy posiadasz większe fundusze, aby zainwestować w obiekty wyższej jakości.
6. Nie kupuj obiektów sztuki tylko dlatego, że w danym momencie jest taka moda. Skoncentruj się na ponadczasowych artefaktach, gwarantujących stały, niezależny od trendów zwrot.
7. Jak tylko jest to możliwe pytaj o radę kuratorów i innych specjalistów w danej dziedzinie. Po prostu zasięgaj informacji.
8. Zanim dokonasz zakupu – ustal swój inwestycyjny limit. Jeśli zakochasz się w droższym artefakcie, spróbuj umówić się na możliwość spłaty w ratach. Galerie
oferują oczywiście taką opcję. Przygotowują również indywidualne plany inwestycyjne w oparciu o każdą sumę przeznaczoną na inwestycje.
9. Zdywersyfikuj swoje finansowe ryzyko – poprzez zakup artefaktów z różnorodnych kultur, chyba, że jesteś specjalistą w konkretnej dziedzinie. Wtedy możesz np. dokonywać „up tradu” koncentrując się na jednej lub dwóch kulturach, które najbardziej Ci odpowiadają. Efekt taki, że w tym momencie już zyskasz na tym jakieś profity.
10. Bądź pewny, że artefakty, które kupujesz posiadają jakość. Stan obiektów jest kluczem. Kupuj najlepsze egzemplarze, na które możesz sobie pozwolić w każdej kategorii.
11. Pytaj o pochodzenie.
12. Nie kupuj obiektów, które były znacząco naprawiane z użyciem nowego materiału.
Artefakty zawsze w modzie
Zdaniem dra Renza, wartość starożytnych obiektów jest bardzo stabilna. Podczas gdy, podaż tych obiektów jest bardzo limitowana – liczba kolekcjonerów cały czas rośnie. Jeszcze 10 lat temu nie było w Polsce praktycznie kolekcjonerów – dzisiaj mamy ich kilkuset. To samo dotyczy Rosji, Chin, Indii i innych krajów. Potencjał rynku sztuki starożytnej jest ogromny. Z rosnącymi dochodami i stabilnymi finansowymi rezerwami, ludzie lokują swe fundusze w sztuce i kolekcjonowaniu. Dlatego, w tym segmencie, ceny będą zawsze rosły. Dotychczas nie było artefaktu, który obiektywnie straciłby swoją wartość. Myślę, że jest to łatwe do zrozumienia, że starożytny obiekt, który przetrwał przez wieki w doskonałym stanie, reprezentuje prawdziwą historię, a tym samym stanowi o materialnej wartości. Nie wartość spekulacyjną. A właśnie takie warunki są najlepszą podstawą bezpiecznej inwestycji – tłumaczy dr Renz.
Przygodę z kolekcjonowaniem sztuki starożytnej można zatem zacząć w każdym momencie. Najważniejsza jest pasja, która w przyszłości może przerodzić się w satysfakcję płynącą z posiadania nieprzeciętnego artefaktu.
Prima Porta Antiquities to jedna z niewielu galerii w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie można kupić dzieła sztuki starożytnej, a także jedyne takie miejsce w Polsce. Otworzył ją Matthias Renz, z wykształcenia archeolog i ekonomista.
Anna Niemczycka