szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

3 Aukcja Plakatu w Sopocie

27.07.2011

Aukcje, Domy aukcyjne, Domy aukcyjne w Polsce

Jan Sawka (ur. 1946 r., Zabrze) NIE MA RÓŻY BEZ OGNIA, 1974 R. offset/papier, 84 x 58 cm, Źródło: Desa Unicum

6 sierpnia odbędzie się 3 Aukcja Plakatu w Sopocie zorganizowana przez  – DESĘ Unicum oraz Sopocki Dom Aukcyjny. Ceny wywoławcze zaczynają się od 100 zł.

-Aukcje Plakatu są atrakcyjne zarówno dla znawców i miłośników tej formy sztuki, jak i początkujących kolekcjonerów. Niska bariera wejścia, w związku z niskimi cenami wywoławczymi, przyciąga nowych klientów, dla których np. plakaty zapowiadające premiery kultowych dziś filmów, są powrotem do lat młodzieńczych. Jest to dobry początek, jeśli ktoś zaczyna interesować się kolekcjonowaniem, tym bardziej, że Polska Szkoła Plakatu jest znana i doceniana na świecie. W pełni zasługuje na włączenie do profesjonalnego obrotu, z fachową ekspertyzą, odpowiednią wyceną i certyfikowaniem poszczególnych obiektów – mówi Adam Chełstowski, dyrektor sieci galerii DESY Unicum, koordynator aukcji.

Wszystkie obiekty sprawdzane są pod względem autentyczności, weryfikowana jest ich proweniencja i to, czy pochodzą z pierwszej edycji.

W kwietniu 2011 w Domu Aukcyjnym DESA Unicum odbyła się I Aukcja Plakatu. Od tego momentu na tradycyjnych aukcjach, obok sztuki dawnej i współczesnej można licytować także plakat. Jest to kolejny nowatorski projekt, po Aukcjach Młodej Sztuki i Aukcjach Prac na Papierze, który rozszerzył rynek i spowodował przebudzenie nowych kolekcjonerów.

Wśród obiektów, które poszły pod młotek, znalazły się zarówno plakaty filmowe i teatralne, o dużych walorach sentymentalnych, jak i dekoracyjne plakaty reklamowe czy rocznicowe, których czas powstania sięga międzywojnia. O tym, jak ważna jest rola polskiego plakatu może świadczyć udział licytujących również z zagranicy. Przykładowo – „Mistrzostwa szermiercze Europy” z 1933 roku (cena wylicytowana: 14 000 zł) trafiły w ręce kolekcjonera z USA.

Zainteresowanie pierwszymi dwoma aukcjami pokazało, że można zapełnić pewną lukę na rynku sztuki. Daliśmy też szansę kolekcjonerom plakatu powalczyć o wybitne dzieła, pochodzące ze sprawdzonych źródeł – podsumowuje Adam Chełstowski.

Czego można się spodziewać w Sopocie?

Tym razem oferta została dopasowana do wakacyjnej aury. Prezentowanych jest dużo plakatów związanych z wypoczynkiem i wodą. Wśród nich oryginalny projekt plakatu z 1975 roku, pokazujący Marylę Rodowicz, autorstwa Waldemara Świerzego (cena wywoławcza 4 500 zł). Jest to jeden z pierwszych plakatów promujących tę artystkę.

W ofercie nie zabraknie także plakatów przedwojennych, które są  cenne dla kolekcjonerów. Na 1 Aukcji Plakatu, która odbyła się 14 kwietnia, pochodzący z okresu międzywojennego plakat Stefana Norblina „Polska. Kraj polowań”, nabywca wylicytował za 14 000 zł. Podczas czerwcowej aukcji taką samą cenę uzyskał pochodzący z 1935 roku plakat Stefana Osieckiego i Jerzego Skolimowskiego „Zakopane. Kasprowy”. Wśród starszych obiektów oferowanych na nadchodzącej aukcji, znajdują się także plakaty reklamowe – niektóre z nich promują polskie miasta, inne konkretne produkty. Między nimi wyróżnia się praca Tadeusza Gronowskiego „Papierosy gabinetowe” (cena wywoławcza 8 000 zł), która zwraca uwagę ciekawym i przewrotnym hasłem reklamowym, a także urodą wpisująca się w stylistykę art deco.

Ciekawostką i rzadkością na rynku plakatów, jest plakat propagandowy w języku polskim z 1944, w którym naziści ostrzegają przed „Krwawymi falami bolszewizmu” (cena wywoławcza 3 000 zł). Grupa plakatów promujących ideę realnego socjalizmu i komunizm również ma stałe grono zwolenników, więc nie mogło ich zabraknąć na zapowiadanej aukcji. Ciekawy plakat Trepkowskiego „Radośnie obchodzimy dziesiąte urodziny” z 1954 roku, jest jednym z bardziej rozpoznawalnych przedstawień z tego okresu. Ten afisz licytowany będzie od atrakcyjnej ceny 1 200 zł.

Pierwsze dwie aukcje plakatu w Polsce, zorganizowane w I półroczu br. przez DESĘ Unicum, przyniosły obroty rzędu 200 000 zł. Ujawniły też duże zainteresowanie kolekcjonerów tym rodzajem sztuki – dotychczas mieli oni okazję do kupienia plakatu jedynie w galerii lub sklepie internetowym. Ceny wywoławcze na aukcjach plakatu są bardzo atrakcyjne, oscylują wokół kilkuset złotych. Kolekcjonerzy nie pomijają „perełek” – najrzadszych plakatów i projektów do nich –  dobijając ceny nawet do 14 000 zł.

 

Źródło: inf. prasowa

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.