szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Muzea świata: Muzeum Getty’ego w Los Angeles

02.09.2011

Kolekcje, Światowe

Otwarte w 1997 roku Muzeum Getty’ego w Los Angeles składa się z sześciu niskich budynków zaprojektowanych przez Richarda Meiera i Thierry’ ego Desponta. Z otaczających je wspaniałych ogrodów, zaprojektowanych przez Roberta Irvina, roztaczają się niezwykłe widoki na góry Santa Monica, wieżowce w centrum Los Angeles i znajdujący się niżej Ocean Spokojny.

Trzon kolekcji stanowią dzieła sztuki zgromadzone przez amerykańskiego miliardera J. Paula Getty’ ego. Getty urodził się w 1892 r. w Minneapolis. Jego ojciec, prawnik z wykształcenia, prowadził firmę naftową w Oklahomie. Paul otrzymał staranną edukację i wcześnie zaangażował się w rozwój rodzinnego biznesu. W wieku 23 lat zarobił pierwsze miliony. Po śmierci ojca przejął prezydenturę firmy operującej już wtedy na wielką skalę. Z ogromnym talentem prowadził ja do końca życia. Po jego śmierci w 1976 roku kolekcja była stopniowo powiększana.

Pierwsze Muzeum J.P. Getty’ego otwarto w 1954 r. na terenie jego posesji w Los Angeles. Zadaniem powołanej wówczas do życia fundacji, było stworzenie muzeum, galerii sztuki i biblioteki w jednym kompleksie. Tak powstał pierwszy program łączenia wiedzy artystycznej i powszechnej, kontynuowany później w szerokim zakresie przez Getty Center, które powstało w 1997 roku. Koncepcja zbudowania nowej placówki muzealnej zrodziła się nie tyle z nadmiaru dzieł sztuki, ile z potrzeby zaspokojenia ambicji społecznikowskich.(…) Kolekcje powinny być całkowicie dostępne dla publiczności, wolne od opłat za wstęp i parkowanie samochodów. Nie mógłbym tego zapewnić, jeśli muzeum byłoby pod kontrolą władz miejskich, stanowych, a nawet rządu federalnego. Nakładem ponad 17 milionów otwarto w 1974 r. wille rzymską w Malibu. Ten jedyny w swoim rodzaju obiekt architektoniczny (obecnie w remoncie) – replika historycznej Villi dei Papiri – zniszczonej wybuchem Wezuwiusza w 79 r., będzie w przyszłości ośrodkiem badawczym dziedzictwa archeologicznego o zasięgu światowym, przeznaczonym wyłącznie na zbiory antyków greckich, rzymskich i etruskich Galeria została zaprojektowana w ten sposób, by dzieła można było oglądać w naturalnym świetle, czyli w takim, w jakim powstały. Zainstalowane w oknach olbrzymie żaluzje są sterowane komputerowo, zmieniają co dwie godziny ustawienie, tak by wypuścić do środka odpowiednią ilość światła, a jednocześnie zapobiegają bezpośredniemu padaniu promieni słonecznych na wystawione tu obrazy.

Muzeum jest wyposażone w skomplikowany system filtrów powietrza i klimatyzację, dzięki czemu panuje w nim stała temperatura (22*C) i odpowiednia wilgotność (52 %).

Wszystkie kolekcje zebrano w okresie ostatnich dwudziestu paru lat. Pierwotne zbiory Getty’ego (antyki, sztuka dekoracyjna i malarstwo) wzbogaciły imponujące wartością i rozmiarami kolekcje rysunków, fotografii oraz iluminowanych manuskryptów, zaliczanych do najwspanialszych w świecie. Zbiory malarstwa europejskiego wzbogaciła twórczość artystów włoskiego renesansu i prace XVII-wiecznych mistrzów holenderskich. Jest niewielka kolekcja obrazów z okresu impresjonizmu i postimpresjonizmu. Figury w brązie i marmurze artystów europejskich z XVI-XIX stulecia sąsiadują z meblami włoskimi, majolika, szkłem, pracami w złocie. W ubiegłym roku zespół rzeźb powiększyło unikatowe dzieło Paula Gauguina wykonane w drewnie – Głowa z rogami (1895-1897 r.).

W bogatej kolekcji malarstwa na uwagę zasługują zwłaszcza dzieła Vincenta Van Gogha (w tym również słynne Irysy), Masaccia, Rubensa, Tycjana, Paola Veronesego i Rembranta. Perłami kolekcji są trzy portrety pędzla Antoniego Van Dycka, Thomasa Gainsborough i Rembranta.

W zbiorach muzeum znajdują się też dzieła francuskich impresjonistów, przedstawicieli malarstwa niderlandzkiego, włoskie malarstwo renesansu i baroku. Muzeum w ciągu ostatnich lat powiększyło swoją kolekcję o dzieła Bernarda Daddiego, Fra Bartolomea, Pontorma, Moneta, Augusta Renoira i Paula Cezanna.

Zwiedzających przyciąga szczegółowe studium jelonka Albrechta Durera, szkic dziecka z owcą Leonarda da Vinci, portret Listonosza Roulin Van Gogha i Święta Rodzina Michała Anioła. Pozostała część ekspozycji nie jest tematycznie powiązana. W galeriach można podziwiać między innymi kolekcje malarstwa dekoratywnego i rzeźby pochodzące z XVII i XVIII wieku. W Muzeum Getty’ ego znajduje się też 160 średniowiecznych i renesansowych rękopisów oraz największe na świecie archiwum fotografii (ponad 65 tyś. zdjęć).

Centrum ma wiele do zaoferowania poszukującym artystycznych wrażeń, poczynając od samego obiektu muzealnego. Olśniewająca różnymi odcieniami bieli kompozycja architektoniczna, zbudowana na wzór rzymskiego atrium, to piec dwukondygnacyjnych pawilonów połączonych dziedzińcami. W obszernych salach przypominających rozmiarami i dekoracją oryginalne wnętrza, zgrupowano dzieła chronologicznie – począwszy od prac sprzed XVII wieku po czasy współczesne. Zdaniem kierownictwa muzeum taka metoda ekspozycji umożliwia prześledzenie rozwoju sztuki na przestrzeni stuleci. Wystawiane są przede wszystkim dzieła ze zbiorów własnych, bo taki jest zasadniczy cel działania tej placówki, ale jest też miejsce na ekspozycje wypożyczane oraz forum dla artystów na organizowanie instalacji i happeningów. Przestronne audytorium im. Harolda M.Williamsa wykorzystywane do różnych zadań, także na koncerty, może pomieścić 450 osób. Otwarte recepcje, warsztaty, wykłady o sztuce cieszą się ogromna popularnością i przyciągają rzesze zainteresowanych, nie tylko ze środowiska artystycznego. Na terenie kompleksu działają rozmaite punkty informacyjne, jest świetnie zaopatrzona księgarnia, odbywają się krótkie projekcje filmowe, które objaśniają, co i gdzie można zobaczyć.

Poza placówką muzealną i budynkiem administracyjnym osobne i ważne miejsce zajmuje instytut badawczy. Sztuka jest tu przedmiotem analiz naukowych, konserwacji i promocji. Tylko cześć tego obiektu jest dostępna dla zwiedzających. W niewielkich galeriach można obejrzeć pojedyncze prace z wielkich kolekcji, można tez odwiedzić aspirującą do rangi jednej z najlepszych w świecie – bibliotekę badawczą. Zgromadzono tam ponad 800 000 tomów książek i rzadkie materiały archiwalne.

W Centrum można zwiedzać galerie, i bez większych ograniczeń, spacerować po wspaniałych ogrodach. Zgodnie z założeniem ich głównego projektanta Roberta Irwina są one przeznaczone do użytku publiczności. Wolno tu nawet odpocząć na trawie. Restauracja, kawiarnie i bary szybkiej obsługi mają zapewnić warunki komfortowego pobytu i zachęcić do powrotu .

The Getty Center

1200 Getty Center Drive

Los Angeles, CA 90049

Portal Rynek-Sztuki.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.