szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

„Portret nieznanego mężczyzny” Tycjana na Zamku Królewskim

09.09.2011

Magazyn

„Portret nieznanego mężczyzny” Tycjana jest już na Zamku Królewskim. Obraz zamknięty w metalowej skrzyni na początku tygodnia przyjechał do Warszawy z galerii Palatina w Palazzo Pitti we Florencji. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć obraz Tycjana w Polsce.

Po pamiętnym pokazie Wenus z Urbino z 1998 r. to kolejna okazja zetknięcia się z dziełem genialnego artysty. Pokaz, zorganizowany przez Ambasadę Włoch w Polsce w 150. rocznicę zjednoczenia Republiki Włoskiej, objęty został honorowym patronatem prezydentów obydwu państw: Bronisława Komorowskiego i Giorgio Napolitano.

Portret mężczyzny (Tommaso Mosti) Tycjana z kolekcji Galerii Palatina w Palazzo Pitti we Florencji już od 13 września br., dzięki przychylności Ministerstwa Dóbr Kultury i Działalności Kulturalnej Włoch, przez niemal dwa miesiące będzie można podziwiać w Pokoju Marszałkowskim Zamku Królewskiego w Warszawie.

Dzieło Tycjana zostało zakupione przez kardynała Leopolda Medyceusza do jego zbiorów i odnotowane w jego kolekcji w latach: 1663 – 1667. Po śmierci kardynała, obraz uznany za kopię, prezentowany był w różnych wnętrzach Palazzo Pitti. Od 1828 roku należy do zbiorów Galerii Palatina.

Portret został znacznie przemalowany, najprawdopodobniej jeszcze przed zakupem przez kardynała Leopolda, co spowodowało uszkodzenia warstwy malarskiej, odkryte podczas ostatniej jego konserwacji w 1909 roku, wykonanej przez Otto Vermehrena, która wyjaśniła także ostatecznie kwestię atrybucji obrazu. Dzięki usunięciu przemalowań dzieło odzyskało równowagę odcieni szarości i swobodę, z jaką mistrz oddał wszystkie szczegóły twarzy i stroju modela. Ostatnie badania obrazu dowiodły, że malowidło nie było przenoszone z deski na płótno, jak przez dłuższy czas utrzymywała większość krytyków sztuki.

Malarz książąt – książę malarzy

Datę przyjścia na świat Tiziano Vecellio (Tycjana), można podać jedynie w przybliżeniu. Urodzony w Pieve di Cadore, artysta świadomie dodawał sobie lat, aby u mecenasów zasłużyć na godność patriarchy i uchodzić za równorzędnego partnera Giorgiona, mistrza i współpracownika, z którym tworzył słynne (nieistniejące już) freski na fasadzie Fondaco dei Tedeschi w Wenecji i po śmierci którego dokończył kilka jego obrazów, m.in. słynną Wenus odpoczywającą. Czytaj więcej…

Tommaso, czy Vincenzo Mosti?

Choć na odwrocie obrazu znajduje się napis: Tommaso Mosti w wieku 25 lat, rok 1526, Tycjan z Cadore, malarz, eksperci podważają zarówno tożsamość mężczyzny, jak i datę powstania obrazu. Przedstawiony przez malarza jako dostojnik na dworze d’Este, Tommaso Mosti w rzeczywistości bowiem był duchownym, piastującym stanowisko w miejscowej katedrze. Bogaty, modny strój świecki sportretowanego mężczyzny wskazuje bardziej więc na młodszego z braci – Vincenzo, dworzanina i ulubieńca księcia Alfonsa I d’Este, obdarzonego przez niego tytułem hrabiowskim. Badacze nie mają również pewności co do momentu powstania dzieła. Czytaj więcej…

Opracowanie: Izabela Witkowska-Martynowicz
(na podstawie materiałów z Galerii Palatina,
tłum.: Magdalena Tworzowska)

Źródło: Zamek Królewski w Warszawie

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.