W nowej ekspozycji Zamku Królewskiego – Galerii Lanckorońskich oraz Galerii Malarstwa, Rzeźby i Sztuki Zdobniczej znajdą się dzieła sztuki, podarowane w 1994 r. przez prof. Karolinę Lanckorońską, spadkobierczynię rodu, należące wcześniej do Kazimierza Rzewuskiego. W ten sposób dzieła jednego z najznakomitszych zbiorów prywatnych w Europie, mogły być udostępnione szerokiej publiczności. Obok portretów założycieli i twórców kolekcji – przedstawicieli rodu Rzewuskich w Galerii znajdą się dwa z trzech, obecnych w polskich zbiorach, dzieł Rembrandta – Dziewczyna w ramie obrazu i Uczony przy pulpicie. Oba dzieła budzą wielkie zainteresowanie. Przeznaczono dla nich jeden z ciekawszych fragmentów dawnych Pokoi Dworskich.
Podziwiać też będzie można dzieła należące dawniej do kolekcji ostatniego króla – Stanisława Augusta. Zbioru dopełnią przykłady malarstwa XVI i XVII w., w tym holenderskiego i flamandzkiego, a także sztuki zdobniczej: ceramiki, złota, szkła, biżuterii i miniatur ze zbiorów Zamku Królewskiego z XVII – XIX w.
Historia dwóch obrazów
Przed 1769 rokiem obrazy były własnością Friedricha Paula von Kameke w Berlinie. W 1777 r. jego córka, Elżbieta Henrietta Maria Gołowkin za pośrednictwem marszanda Jakuba Triebla, sprzedała obrazy Stanisławowi Augustowi. Król włączył je do swojej kolekcji i umieścił w Galerii Obrazów na parterze Pałacu w Łazienkach. Obrazy zostały wpisane do katalogu Galerii Królewskiej pod numerami 207 i 208, które to również zostały namalowane na licach obrazów i są widoczne do dziś.
Czytaj więcej
Autorstwo obrazów
W XVIII w. obrazy uchodziły za bezsporne dzieła Rembrandta. Od końca XIX wieku do czasu II wojny światowej były wielokrotnie publikowane – w tym również w katalogach, ujmujących wszystkie dzieła Rembrandta (W. Bode, Rembrandt. Beschreibendes Verzeichnis seiner Gemälde. Geschichte seines Lebens und seiner Kunst. Mit Mitwirkung von C. Hofstede de Groot, 8 tomów, Paris 1897-1905; A. Bredius, Rembrandt Gemälde, Wien 1935).