Pierwsza w Polsce wystawa monograficzna słynnej nowojorskiej artystki Collier Schorr składa się w głównej mierze ze zdjęć z jej najsłynniejszych cykli „Neue Soldaten” oraz „Forests and Fields”.
Artystka najbardziej znana jest dzięki portretom dojrzewających chłopców i dziewcząt, łączącym fotograficzny realizm z elementami fantazji i młodzieńczej wyobraźni.
W swoim najsłynniejszym projekcie, „Neue Soldaten”, zestawia paradokumentalne zdjęcia żołnierzy w historycznych mundurach SS i Wehrmachtu granych przez niemieckich efebopodobnych nastolatków. Granica między fascynacją a krytyką jest w nich bardzo cienka. Odgrywane sceny skutecznie udają reportaż, odwołujący się jednocześnie do obrazów z historii europejskiej kultury. Zdjęcia sprawiają wrażenie „dokumentu przed tragedią”.
[vsw id=”WwKBB_VpAUU” source=”youtube” width=”600″ height=”450″ autoplay=”no”]
– Chodziło mi zarówno o to, by opanować historię, przed którą wychowano mnie w strachu, jak i o to, by zbliżyć tych chłopców do tabu – by mogli je poczuć oraz instynktownie na nie zareagować – mówi o tym cyklu artystka.
Wtapiając się w społeczność niemieckiego miasteczka Gmünd – naznaczonego pamięcią, historią, emigracją – Schorr przybrała rolę antropolożki, badaczki, a dopiero później – fotografki. Unikając utartych rozliczeń, pokazuje obecną w postawie mieszkańców potrzebę powrotu do stanu niewinności.
Inny projekt Collier Schorr, „Forests and Fields”, przedstawia aranżacje ciętych kwiatów w quasi-naturalnych i studyjnych przestrzeniach. Dzięki użytym różnorodnym konwencjom estetycznym artystka gra z konsekwencjami fotograficznego realizmu, stworzonego przecież z fikcyjnych przedstawień, znajdujących swój punkt odniesienia w autorskiej rzeczywistości.
– Myślę o moich pracach w kategoriach nauk komparatystycznych, gdzie badacz poznaje tekst poprzez zestawienie go z innym. Coraz mniej interesują mnie obrazy nasycone fikcją i poezją; kusi mnie konkret i opisowość. To tak jak w archeologii: odkrycia mogą weryfikować treści etnicznych mitologii. Niesamowite, że artefakty zakopane pod ziemią znajdują swoje miejsce w historii kultury, dowodząc istnienia jednych ludzi przed drugimi. Czy interpretacje potrafią manipulować historią? Obcując z przedmiotami i historiami, zawsze wyciągam na wierzch to, co ukryte w nich najgłębiej. Kwiaty wyrwane z ziemi uzyskują inne znaczenie, jeśli sfotografować je na tle nieba – dodaje Schorr.
Prace artystki wystawiane były m.in. w Institute of Contemporary Art w Londynie, Guggenheim Museum w Nowym Jorku, KW w Berlinie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Museum of Jewish Heritage w Nowym Jorku.
Otwarcie: 26 listopada 2011, godz. 19:00.
Wystawa czynna do 29 stycznia 2012.
Galeria Kronika
Rynek 26, Bytom