szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
KURSY ONLINE DUŻY

„German Faces” – wystawa fotografii Collier Schorr

29.11.2011

Magazyn

Pierwsza w Polsce wystawa monograficzna słynnej nowojorskiej artystki Collier Schorr składa się w głównej mierze ze zdjęć z jej najsłynniejszych cykli „Neue Soldaten” oraz „Forests and Fields”.

Artystka najbardziej znana jest dzięki portretom dojrzewających chłopców i dziewcząt, łączącym fotograficzny realizm z elementami fantazji i młodzieńczej wyobraźni.

W swoim najsłynniejszym projekcie, „Neue Soldaten”, zestawia paradokumentalne zdjęcia żołnierzy w historycznych mundurach SS i Wehrmachtu granych przez niemieckich efebopodobnych nastolatków. Granica między fascynacją a krytyką jest w nich bardzo cienka. Odgrywane sceny skutecznie udają reportaż, odwołujący się jednocześnie do obrazów z historii europejskiej kultury. Zdjęcia sprawiają wrażenie „dokumentu przed tragedią”.

[vsw id=”WwKBB_VpAUU” source=”youtube” width=”600″ height=”450″ autoplay=”no”]

– Chodziło mi zarówno o to, by opanować historię, przed którą wychowano mnie w strachu, jak i o to, by zbliżyć tych chłopców do tabu – by mogli je poczuć oraz instynktownie na nie zareagować – mówi o tym cyklu artystka.

Wtapiając się w społeczność niemieckiego miasteczka Gmünd – naznaczonego pamięcią, historią, emigracją – Schorr przybrała rolę antropolożki, badaczki, a dopiero później – fotografki. Unikając utartych rozliczeń, pokazuje obecną w postawie mieszkańców potrzebę powrotu do stanu niewinności.

Inny projekt Collier Schorr, „Forests and Fields”, przedstawia aranżacje ciętych kwiatów w quasi-naturalnych i studyjnych przestrzeniach. Dzięki użytym różnorodnym konwencjom estetycznym artystka gra z konsekwencjami fotograficznego realizmu, stworzonego przecież z fikcyjnych przedstawień, znajdujących swój punkt odniesienia w autorskiej rzeczywistości.

Collier Schorr, "Matti at Attention (Durlangen)", 2001, fotografia z cyklu "Neue Soldaten", fot. materiały organizatorów

– Myślę o moich pracach w kategoriach nauk komparatystycznych, gdzie badacz poznaje tekst poprzez zestawienie go z innym. Coraz mniej interesują mnie obrazy nasycone fikcją i poezją; kusi mnie konkret i opisowość. To tak jak w archeologii: odkrycia mogą weryfikować treści etnicznych mitologii. Niesamowite, że artefakty zakopane pod ziemią znajdują swoje miejsce w historii kultury, dowodząc istnienia jednych ludzi przed drugimi. Czy interpretacje potrafią manipulować historią? Obcując z przedmiotami i historiami, zawsze wyciągam na wierzch to, co ukryte w nich najgłębiej. Kwiaty wyrwane z ziemi uzyskują inne znaczenie, jeśli sfotografować je na tle nieba – dodaje Schorr.

Prace artystki wystawiane były m.in. w Institute of Contemporary Art w Londynie, Guggenheim Museum w Nowym Jorku, KW w Berlinie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Museum of Jewish Heritage w Nowym Jorku.

Otwarcie: 26 listopada 2011, godz. 19:00.
Wystawa czynna do 29 stycznia 2012.

Galeria Kronika
Rynek 26, Bytom

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.