Listopad okazał się obfity w wydarzenia, które dotyczyły twórczości czeskiego artysty.
Przedstawiciel czeskiej awangardy- Emil Filla, znalazł się na przestrzeni ostatnich tygodni w centrum zainteresowania ze względu na trzy historie bezpośrednio związane z jego dorobkiem artystycznym.
Jako wydarzenie najbardziej szokujące uznać można kradzież czterech dzieł sztuki autorstwa Filli. Nikt nie spodziewał się, że 18 listopada obrazy zniknął z galerii w Peruc Chateau (Czechy), w której były wystawiane od lat.
Dzieła, które zniknęły to: ‘Still Life With a Fruit Basket and Clarinet z 1948 roku, ‘Woman with Picture Cards’ z 1946 roku, ‘Still Life with a fruit bowl’ z 1946 roku oraz ‘Blind man’ z 1926 roku.
Pocieszający wydaje się fakt, iż tego samego miesiąca jeden z obrazów artysty osiągnął rekordową cenę podczas aukcji odbywającej się w jego rodzimym kraju, Czechach. 20 listopada obraz ‘Comforter’ został sprzedany za 11 milionów koron gwarantując artyście miejsce w czołówce 20 najlepiej sprzedanych obrazów w Czechach.
Ostatnim wydarzeniem, które nadało rozgłosu dziełom Filla tego miesiąca był powrót obrazu pochodzącego z 1914 roku ‘Two Women’ do Moravian Gallery w Brnie. Wspomniany obraz został przechwycony podczas wystawy w Wiedniu, która miała miejsce w maju ubiegłego roku, na skutek wielomilionowych roszczeń skierowanych do Państwa Czeskiego przez pewną firmę. Zostały one jednak odrzucone przez rząd austriacki i w konsekwencji, 22 listopada, obraz trafił z powrotem w swe rodzime strony.
Niestety wydarzenie to ograniczyło w dużym stopniu możliwość uczestniczenia Republiki Czeskiej w światowych wydarzeniach kulturowych. Stało się tak za sprawą rozporządzenia wydanego przez Ministra Kultury, który starając się zapobiec ponownemu narażeniu Państwa na stratę wybitnych dzieł sztuki, zakazał udostępniania jakichkolwiek dóbr narodowych podczas wystaw międzynarodowych. Według najnowszych informacji Czechy zostały pozbawione uczestniczenia w ponad 58 międzynarodowych wystawach organizowanych w najbliższym czasie.
Źródło: theartnewspaper.com
Oprac. Paulina Pajączkowska
Portal Rynek-Sztuki.pl