Alternatywne metody wypału ceramiki są w Polsce stosunkowo mało znane. Tymczasem taka ceramika, ujmująca swym pięknem i oryginalnością, jest bardzo ceniona na rynkach zachodnich, zwłaszcza w Anglii oraz Stanach Zjednoczonych. Artyści posługują się tą metodą zarówno do tworzenia naczyń jak i rzeźb ceramicznych, a prace wykonane tą techniką cieszą się powodzeniem wśród projektantów szukających indywidualnych akcentów w minimalistycznie urządzanych wnętrzach.
Rodzimym produktem wypału alternatywnego są siwaki, które wpisały się w naszą kulturę ludową.
Pojawienie się tej ceramiki na ziemiach polskich związane było z zastosowaniem szybkoobrotowego koła garncarskiego. Powierzchnia glinianych naczyń była wpierw polerowana do uzyskania wysokiego połysku, natomiast w czasie wypału, pod jego koniec ponownie dokładano drewna, po czym zamykano dostęp tlenu do pieca poprzez uszczelnienie wszelkich otworów. Powodowało to redukcję związków żelaza zawartych w glinie na tlenek żelaza. Przy dodaniu drewna sosnowego uzyskiwano czarne zabarwienie, natomiast drewno liściaste nadawało pracom charakterystyczną „siwą” barwę.
Polerowanie w pewnym sensie zastępowało szkliwienie, gdyż ograniczało przepuszczanie wody przez naczynia, pozwalało też stosować dekorację, bowiem nakładany na wygładzoną ścianę naczynia wzór czy rysunek był widoczny pod światło.
Metoda alternatywnego wypału o tradycji indiańskiej, zwana horse hair czyli koński włos, także polega na tym, że naczynie w stanie surowym poleruje się na wysoki połysk. Czyni się to przez angobowanie, czyli nakładanie warstw rozwodnionej glinki, dokładnie polerując każdą warstwę. Po przeprowadzeniu wypału rozżarzone naczynie wyjmuje się z pieca i przykłada do niego koński włos, który w określonej temperaturze wtapia się w powierzchnię ceramiki, tworząc ekspresyjną delikatną linię na jej powierzchni.
Polerowanie powierzchni jest też nieodłącznym elementem stosowanym w trakcie wypału zwanego naked raku czyli gołe raku.
W tym przypadku stosuje się zachodnią czy amerykańską wersję raku, polegającą w uproszczeniu na pokryciu glinianego naczynia szkliwem, wyjęciu go w szczytowej fazie wypału w temperaturze ok. 900-1000 stopni i umieszczeniu w pojemniku wypełnionym materiałem wydzielającym podczas spalania dużo dymu. Zachodzi wówczas proces redukcji, dym wnika w powierzchnię nieszkliwioną zabarwiając ją na czarno, natomiast szkliwo pod wpływem szoku termicznego pęka tworząc tak zwane krakle podkreślone przez wnikający w spękania dym. Po dokonaniu redukcji prace umieszcza się w wodzie, śniegu lub pozostawia do wystudzenia na powietrzu.
W naked raku zachodzi podobny proces, jednak powierzchnię wyrobu przed nałożeniem szkliwa poleruje się metodą terra sigillata – czyli pokrywa się je warstwa gliny i poleruje. Na tak przygotowaną powierzchnię nakłada się dopiero szkliwo, które jednak po wypale zostanie usunięte. Położenie szkliwa ma na celu zabezpieczenie czerepu ceramiki przed dostaniem się w te rejony dymu i zajściem redukcji.
Można też zastosować określony wzór graficzny zeskrobując drewnianym narzędziem szkliwo do gołej gliny Rozżarzone do temperatury ok. 850 stopni naczynia po wypale również umieszcza się w pojemniku w celu dokonania redukcji, szkliwo pęka a dym wnika w szczeliny spękań. Po wyjęciu naczynia lub rzeźby spryskuje się wodą, a następnie najczęściej moczy się aby całkowicie pozbyć się skorupy wypalonego szkliwa. Na „nagim” naczyniu odsłania się wtedy czarny rysunek.
Podobną metodą jest wypalanie w dymie, gdzie wypolerowane naczynia pokrywa się warstwą gęstwy glinianej, rysując po niej różne wzory. W trakcie odymiania, dym wnika całkowicie w linie rysunku, natomiast pod powierzchnią maskowania zadymienie jest delikatne i nieznaczne, tworząc przypadkowe, delikatne smugi.
Metodą alternatywnego wypału dającą kolorystyczne efekty jest saggar – czyli wypalanie w osłonie. Geneza tego wypału pochodzi z Anglii. Pierwotnie umieszczanie przedmiotów w szamotowym pojemniku miało na celu ich ochronę przed zanieczyszczeniem dymem i ogniem w piecu. Obecnie umieszczanie ceramiki w pojemnikach oprócz osiągnięcia efektów dekoracyjnych ma za zadanie również ochronę pieca elektrycznego, bo w takim również możliwy jest wypał, przed szkodliwym dla niego działaniem substancji umieszczonych w osłonie.
Jako osłonę stosuje się najczęściej pojemnik szamotowy szczelnie zamknięty, ale może być też zastosowana gruba folia aluminiowa. Ceramikę umieszczoną w takiej osłonie otacza się różnymi materiałami organicznymi – np. trocinami, trawą, wodorostami, skórkami od bananów, sznurem nasączonym solą, tlenkami metalu itp. Podczas wypalania materiały spłoną, a na powierzchni ceramiki powstaną efektowne kolorystyczne ślady.
Interesujące efekty można uzyskać stosując wypał pit fire, lub po prostu wypał w wykopie, gdzie na dnie wykopanego dołu umieszcza się warstwę trocin, następnie układa ceramikę, obkładając ją rożnymi materiałami palnymi, tlenkami i solami oraz drewnem. Po wypełnieniu dołu podpala się go od góry i pali przez wiele godzin, dokładając drewna oraz przykrywając metalową pokrywą aby zachować temperaturę. Zetknięcie się ceramiki bezpośrednio z żywym ogniem pozostawia na jej czerepie nieprzewidzialne lecz fascynujące naturalne ślady.
Po wypaleniu ceramikę pozostawia się w wykopie do całkowitego wystygnięcia, a następnie czyści i pokrywa woskiem w celu uzyskania delikatnego połysku.
Najprostszą i najłatwiejszą chyba metodą jest po prostu wypał w trocinach, który można przeprowadzić niemal w każdych warunkach polowych. Dno pojemnika lub ceglanego „pieca” zasypuje się do ok. 1/3 do połowy trocinami, na nich umieszcza się ceramikę, w celu uzyskania zabarwień można obtoczyć ją tlenkami i solami w papierowych torebkach, zasypuje się całość trocinami do pełna, podpalając je następnie za pomocą szmat nasączonych parafiną, gazet itp. W momencie kiedy trociny się rozpalą piec lub pojemnik zostaje przykryty, pozwalając jednak tlić się trocinom. Po całkowitym wypaleniu się trocin, co zajmuje najczęściej ponad dobę i całkowitym wystygnięciu ceramiki czyści się ją i nabłyszcza woskiem.
Oczywiście, tak jak w przypadku większości metod alternatywnych i tu stosuje się dla bezpieczeństwa prac, naczynia lub rzeźby już wypalone na biskwit, bowiem chodzi tu głównie o uzyskanie efektów dekoracyjnych na ich powierzchni.
Ceramika artystyczna raku oraz wypalana metodami alternatywnymi najczęściej charakteryzuje się szlachetną prostotą form, co jeszcze bardziej podkreśla efekty graficzne i kolorystyczne na jej powierzchni.
Ze względu na emocje towarzyszące wypałowi warto ją nabywać nie tylko w nielicznie oferujących ją galeriach, ale tez czynnie uczestniczyć w procesie jej wtórnego wypału. Artyści ceramicy wytwarzający taką ceramikę często mają w ofercie warsztaty lub możliwość indywidualnego wypału plenerowego, gdzie można czynnie uczestniczyć w procesie tworzenia tak unikatowych prac.
Dana Saga Tomaszewska
Portal RynekiSztuka.pl
Pięknie to Danusiu opisałaś :)
Jak zwykle Danusiu, atykuł wielce pouczający, otwierający dla nas laików, arkana ciekawego świata rzeźby.Gratuluję, czekam na następne artykuły.
Dziękuję, to było zajmujące i pouczające.
Pozdrawiam Agata
Przykra wiadomość. Pani Danusia nie żyje już od kilku lat.
[…] + 더 읽기 […]