szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers

Kopia czy oryginał?

08.12.2011

Magazyn

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Oxford University nasz mózg reaguje inaczej na dzieło sztuki, w momencie, kiedy dotrze do niego informacja, że to , co widzi jest jedynie kopią tego, co chciałby zobaczyć.

Wszystko wskazuje na to, że informacja o nieautentyczności  dzieła wywołuje bunt w naszym mózgu. Dowodem na to są badania przeprowadzone na grupie czternastu uczestników, którym zostały zaprezentowane  liczne dzieła  Rembrandta. Zarówno kopie jak i oryginały.

Informacja na temat autentyczności lub też nieautentyczności dzieła miała tu kluczowe znaczenie – uaktywniła dwa różne obszary mózgu. Kiedy uczestnicy usłyszeli, że obraz to oryginał znanego artysty, naukowcy zauważyli znaczne uaktywnienie się obszaru mózgu, który kojarzony jest z nagradzaniem w sytuacjach takich, jak wygrana na loterii czy też spożywanie pysznego posiłku.

Rembrandt, "Autoportret", 1669

Jaki rezultat przyniosła informacja o fałszywce? Spowodowała, że każdy z uczestników zaczął inaczej postrzegać obraz, który wcześniej uważał za coś wyjątkowego.

Wniosek nasuwa się sam – dokonując  estetycznej oceny sztuki, nasz mózg jest niesłychanie podatny na sygnały wysyłane przez otoczenie. Co więcej, racjonalne myślenie jest w tym momencie często odrzucane. Jak twierdzi profesor historii sztuki z Oxford University – Martin Kemp – ludzie zawsze wolą oglądać dzieła oryginalne, bez względu na to, czy są w stanie odróżnić oryginał od kopii czy też nie. Podatność na sugestie innych też ma tutaj znaczenie. Dowodem na to są ludzie skłonni do pokonania setek a nawet tysięcy kilometrów w celu zobaczenia dzieła… autentycznego.

Źródło: telegrach.co.uk

Oprac. Paulina Pajączkowska

Portal Rynek-Sztuki.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.