Muzeum Zelnika Istvana to wyjątkowe miejsce oferujące podróż w odległe regiony południowo wschodniej Azji. Muzeum otwarte jest dla zwiedzających, zarówno tych zauroczonych kulturą azjatycką jak i tych, którym kultura ta jest jeszcze obca, od 11 września tego roku.
Co składa się na wyjątkowość tego miejsca? Niewątpliwie imponująca kolekcja, która budzi zainteresowanie ponad 1000 przedmiotów należącymi jeszcze niedawno do prywatnego zbioru dr Istvana Zelnika– założyciela muzeum. W muzeum znaleźć można liczne skarby, pamiątki, wykonane ze złota i srebra posążki czy też przedmioty używane w trakcie rytuałów azjatyckich gromadzone pieczołowicie przez szereg lat. Wszystko to w sposób doskonały reprezentuje bogactwo kultury i sztuki południowo wschodniej Azji.
Muzeum jest wynikiem ogromnej pasji Istvana Zelnika do azjatyckiej kultury i sztuki. Sięga ona korzeniami rozpoczęcia pracy przez Zelnika w charakterze dyplomaty właśnie na terenach południowo wschodniej Azji. Wszystkie doświadczenia związane z pobytem założyciela muzeum w Azji- liczne podróże oraz spotkania, przyczyniły się do podjęcia dwóch decyzji. Pierwsza dotyczyła kolekcjonowania regionalnych skarbów- przez ponad 45 lat, natomiast druga to chęć podzielenia się swoją wiedzą, szacunkiem i podziwem skierowanym w stronę kultury Azji z innymi ludźmi. W rezultacie powstało Southeast Asian Gold Museum zlokalizowane w Budapeszcie.
Na dwóch piętrach muzeum znaleźć można unikatowe skarby pochodzące nawet sprzed kilku tysiącleci. Wykonane głównie ze złota przedmioty to między innymi sztuka kowalstwa artystycznego kultu Shiva, Buddyzmu, ludu Cham, Khmer czy też Javanese oraz sztuka plemienna.
Dodatkowym atutem muzeum, poza tradycyjnymi witrynami i gablotami, wydają się być pełne tropikalnej roślinności ogrody oraz herbaciarnia będące kwintesencją kultury azjatyckiej. W otoczeniu bujnej roślinności, antycznych porcelanowych posążków oraz czaszek zwierząt pokrytych srebrem na pewno każdemu ze zwiedzających uda się chociaż na chwilę przenieść w czasy starożytnych Indochin.
Oprac. Paulina Pajączkowska