Film Anny Baumgart łączy w sobie konwencję false dokument, dokumentu, parateatralnej inscenizacji i zapisu z ustawieo Hellingerowskich. Głównemu filmowi towarzyszy Appendix, będący swoistym making of projektu oraz rozwinięciem wątku prostytucji obozowej.
Świeże Wiśnie dotyczy przede wszystkim zjawiska stygmatyzacji i hierarchizacji ofiar II wojny światowej, które wpływa na obraz wojny w oczach młodego pokolenia. Tabuizacja zjawiska prostytucji w obozach koncentracyjnych, jako pracy przymusowej opiera się przede wszystkim na powszechnym przekonaniu o „dobrowolności” wyboru w sytuacji werbowania kobiet do Sonderbau (obozowego domu publicznego, inaczej puffu). W dyskursie powojennym powszechna stała się dyskryminacja kobiet – przymusowych prostytutek, która polegała na odbieraniu im statusu ofiary. W szerszym aspekcie praca dotyczy nieumiejętności radzenia sobie z traumą oraz poszukiwania siebie po traumatycznych przeżyciach. Film został pokazywany na licznych festiwalach, m.in. Videonale 13 w Bonn, Era Nowe Horyzonty, LOOP Barcelona (nagroda).
Anna Baumgart – „Świeże wiśnie”
wystawa czynna: 27 stycznia – 1 marca 2012
wernisaż: 26 stycznia, godz. 18.00
BWA Galeria Sztuki w Olsztynie
Źródło: BWA Galeria Sztuki w Olsztynie